Opiekujemy siÄ™ zwierzÄ™tami.Scenariusz zajÄ?Ä? Grupa wiekowa: 6- latki KrÄ?g tematyczny: Nasze zainteresowania Temat dnia: Opiekujemy siÄ? zwierzÄ?tami Cele operacyjne: Dziecko: - rozumie potrzebÄ? dokarmiania zwierzÄ?t le??nych w zimie,- rozpoznaje ich ??lady pozostawione na ??niegu,- potrafi u??o??yÄ? wyrazy z rozsypanki literowej oraz odczytaÄ? zdania lub tekst (odpowiednio do indywidualnych mo??liwo??ci),- potrafi zilustrowaÄ? ruchem tre??Ä? opowiadanej historyjki. Metody: - pokaz, - rozmowa, - projekcja, - historyjka obrazkowa, Formy: - zbiorowa, Pomoce dydaktyczne: sylwety ptaków i zwierzÄ?t le??nych, ruchomy alfabet, cyfry, bu??ki na torebkach, p??yty CD. Przebieg zajÄ?cia: 1. Obejrzenie filmu animowanego „Opiekunowie zwierzÄ?t” z serii„Bolek i Lolek”Dzieci oglÄ?dajÄ? film, a nastÄ?pnie oceniajÄ? postÄ?powanie ch??opców i za pomocÄ? „Buziek na torebkach” (szare koperty narysowanymi bu??kami dzieci, wyra??ajÄ?cymi rado??Ä?, smutek, z??o??Ä? itp.) okre??lajÄ? uczucia w??asne, Bolka, Lolka i zwierzÄ?t wystÄ?pujÄ?cych w filmie. Wymy??lajÄ? w??asny tytu??.2. Opowie??Ä? ruchowaWybierzemy siÄ? teraz na wycieczkÄ? do lasu. Jest zimno, wiÄ?c musimy ubraÄ? siÄ? ciep??o. Wk??adamy buty, kurtkÄ?, zapinamy guziki lub zasuwamy zamek, itd. (dzieci ilustrujÄ? ruchem kolejne czynno??ci ubierania siÄ?). WyciÄ?gamy z górnej pó??ki szafy plecak (wspiÄ?cie na palce, wyciÄ?gniÄ?cie ramion w górÄ? jak najwy??ej) i chowamy w nim niespodzianki dla zwierzÄ?t (ziarenka dla ptaków zatopione w t??uszczu oraz siano i marchewki). Jeste??my gotowi. Zanim jednak rozpoczniemy naszÄ? zimowÄ? wÄ?drówkÄ?, przypomnijcie mi jak trzeba zachowywaÄ? siÄ? w lesie (odpowiedzi dzieci: nie wolno ??mieciÄ?, krzyczeÄ? poniewa?? zwierzÄ?ta bojÄ? siÄ? ha??asu, itp.) Cicho maszerujemy i rozglÄ?damy siÄ? na boki, spoglÄ?damy na korony drzew pokryte ??nie??nymi czapami(sk??ony g??owy odpowiednio do sytuacji). Brodzimy w g??Ä?bokim ??niegu (marsz z wysokim unoszeniem kolan), toczymy ??nie??ne kule i lepimy ba??wany. Na polanie kica?? zajÄ?czek i doprowadzi?? nas do dziwnych znaków na ??niegu (tropów zwierzÄ?t). PrzyglÄ?damy siÄ? im uwa??nie, porównujemy ich kszta??t i wielko??Ä?, próbujemy odgadnÄ?Ä? czyje to tropy (nied??wied??, lis i zajÄ?c).Dzieci weryfikujÄ? swoje przypuszczenia z sylwetami ukrytymi za drzewami, przeliczajÄ? ??lady, dobierajÄ? cyfry, porównujÄ? liczebno??Ä? zbiorów. Nagle zerwa?? siÄ? wiatr (dzieci na??ladujÄ? odg??osy i si??Ä? wiatru wykorzystujÄ?c: foliÄ?, celofan, plastikowe butelki, papierowe pompony, gazety, itp.), drzewa pochylajÄ? siÄ? na boki (sk??ony tu??owia w prawo i w lewo). Niebo zachmurzy??o siÄ? i zaczÄ??? padaÄ? ??nieg (nauczycielka rzuca w górÄ? du??o ma??ych papierowych gwiazdek). P??atki ??niegu wirujÄ?c powoli spadajÄ? na ziemiÄ?.Chcemy je z??apaÄ?, ale jest to niemo??liwe, poniewa?? topiÄ? siÄ? na naszych ciep??ych d??oniach (dzieci zbierajÄ? wiÄ?c p??atki... ??niegu wykorzystujÄ?c plastikowe rurki do napojów; rurkÄ? przyk??adajÄ? do gwiazdki-wdech, przenoszÄ? i opuszczajÄ? - wydech). Zrobi??o siÄ? pó??no, pora wracaÄ? do domu.Chcemy jeszcze pobawiÄ? siÄ? na ??niegu przy piosence „Tak siÄ? zachmurzy??o" (wznoszenie i stopniowe opuszczanie rÄ?k, tworzenie „sanek" w parach- zgodnie z tekstem piosenki). ??egnamy las, pamiÄ?tamy równie?? o zwierzÄ?tach - zawieszamy na drzewach wcze??niej przygotowane niespodzianki (zatopione w t??uszczu nasiona oraz ziarenka dla ptaków, wyk??adamy w pa??niku marchewkÄ? i siano) i pe??ni wra??e?? wracamy do przedszkola.3. RozwiÄ?zywanie zada?? matematycznych z tre??ciÄ?, z wykorzystaniem sylwet ptaków i zwierzÄ?t le??nych.Dzieci uk??adajÄ? dzia??ania do przedstawionych i ilustrowanych przez nauczycielkÄ? zada??, np.„Przylecia??y cztery wrony na drugie ??niadanie, je??li zaraz dwie odlecÄ?, ile ich zostanie?”4-2=2 4. Zabawa ruchowa przy muzyceDzieci podzielone sÄ? na dwa zespo??y - dwie krainy oddzielone kolorowa linÄ?: ZajÄ?czka Szybkiego i ?¹limaka Powolnego. S??uchajÄ?c muzyki szybkiej lub wolnej, przenoszÄ? siÄ? do w??a??ciwej krainy i tam poruszajÄ? siÄ? w rytm muzyki.5. Wykonanie karmników dla ptakówDzieci wspólnie z panem wo??nym montujÄ? karmniki z wcze??niej przygotowanych materia??ów - desek, listewek itp.6. Wyj??cie na przedszkolne podwórko. Dzieci zawieszajÄ? karmniki na drzewach i umieszczajÄ? w nich ró??ne nasiona oraz zawieszajÄ? s??oninkÄ?. ObserwujÄ? oraz rozpoznajÄ? i nazywajÄ? przylatujÄ?ce do nich ptaki. Opiekujemy siÄ? zwierzÄ?tami. - wiÄ™cej...
Opiekujemy się zwierzętami.
|