Program ekologicznyAutorki programu Mariola Turowska-Moskalik - nauczycielka przyrody w Szkole Podstawowej w Janowie . Jolanta Radosz - nauczycielka j?zyka polskiego w Szkole Podstawowej w Janowie . SPIS TRE?CI I . Wst?p - Koncepcja programu. - Sposób wdra??ania. II. Cele III. Procedury osi?gni?? celów ( formy i metody), postawy, osi?gni?cia uczniów ( cele operacyjne).IV. Sposoby ewaluacji osi?gni?? uczniów. Literatura „Jeste?? cz?stk? przyrody, wi?c dbaj o siebie” Wst?pS??owo ekologia wywodzi si? od greckiego „oikos”, czyli dom , ??rodowisko i „logos” oznaczaj?cego nauk?. Ekologia jako nauka bada wzajemne stosunki mi?dzy organizmami a otaczaj?cym je ??rodowiskiem. Wskazuje czynniki zagra??aj?ce ekosystemom i proponuje sposoby ich eliminacji. Umiej?tno??? dba??o??ci o ??rodowisko nabywamy ju?? od najm??odszych lat . Dlatego jednym z zada?? szko??y jest ukazanie uczniom czynników zagra??aj?cych ??rodowisku i wykszta??cenie umiej?tno??ci ich eliminacji czy chocia??by redukcji. Realizacja tego zadania nast?puje poprzez edukacj? ekologiczn? integruj?c? tre??ci ró??nych przedmiotów. Koncepcja programuPrezentowany program edukacji ekologicznej opracowany zosta?? w odniesieniu do programu nauczania przyrody zatwierdzonego przez MEN nr DKW- 4014-49/99 oraz program nauczania j?zyka polskiego zatwierdzonego przez MEN nr DKW-4014-34/99 i w oparciu o podstawy programowe MEN Dz.U.Nr14,poz. 129. Uwzgl?dnione zosta??y w nim g??ówne has??a programowe , które przyporz?dkowano do tre??ci zgodnych z programami nauczania przyrody i j?zyka polskiego zawartych w dzia??ach „krajobraz, powietrze, woda, gleby i ska??y, flora i fauna, cz??owiek, ochrona ??rodowiska" . Program zawiera równie?? propozycje osi?gni?? uczniów, czyli cele operacyjne, procedury osi?gania tych celów oraz postawy po zrealizowaniu okre??lonej liczby godzin. Opracowany program obejmuje tre??ci zawarte w trzech blokach , realizowane w szkole podstawowej w klasie IV blok I ,w klasie V blok II ,w klasie VI blok III. Zachowano w nim korelacj? mi?dzy tre??ciami programowymi przyrody i j?zyka polskiego . Uwzgl?dnia on stopniowe poszerzanie i pog???bianie wiedzy z zakresu ekologii w oparciu o dzia??y krajobraz , powietrze , woda gleby i ska??y , flora i fauna, ochrona przyrody. W programie zachowany jest równolegle uk??ad: Liniowy – ujmuj?cy ca??okszta??t tematyki w ci?g??o??? chronologiczn? i ukazuj?cy wzajemne zwi?zki mi?dzy faktami i zjawiskami , Spiralny - pozwalaj?cy na rozszerzenie pog???bienie i wiedzy w tych samych zakresach na ró??nych szczeblach nauczania, Epizodyczny – zawieraj?cy zbiór wybranych tematów. Za realizacj? ??cie??ek b?d? odpowiedzialni nauczyciele poszczególnych przedmiotów, za?? koordynacj? dzia??a?? zajmie si? nauczyciel przyrody. Sposób wdra??ania programu Realizacja tre??ci zawartych w programie odbywa? si? b?dzie w formie zaj?? w sali lekcyjnej b?d?? w terenie (wycieczki , rajdy). Uczniowie naucz? si? obserwowa? , pos??ugiwa? ró??nymi technikami badawczymi , wspó??dzia??a? w grupie , bra? odpowiedzialno??? za siebie i innych.Realizuj?c program zastosuje si? aktywne metody pracy , nauczy si? korzystania z ró??nych ??róde?? informacji, zach?ci do obserwowania, rejestrowania sytuacji , zestawiania wyników , ich analizy ,wyci?gania wniosków i planowania zmian. Program ten pomo??e uzmys??owi? m??odzie??y , i?? jest ona cz???ci? Wszech??wiata i mi?dzy innymi od niej zale??y jak on b?dzie wygl?da?? w przysz??o??ci . O osi?gni?ciu celów edukacyjnych ??wiadczy? b?d? prace dzieci i wyniki w konkursach wiedzy . Cele1. Cele ogólne Stworzenie mo??liwo??ci zdobycia wiedzy , przyswojenia sobie systemuwarto??ci, a tak??e przyj?cia postawy zaanga??owania, koniecznych w dzia??alno??ci zwi?zanej z ochron? i popraw? stanu ??rodowiska, Zach?canie uczniów do badania i analizy ??rodowiska z ró??nych perspektyw fizycznej, biologicznej, chemicznej, geograficznej, ekonomicznej i estetycznej, Wzbudzanie zainteresowania uczniów tematami zwi?zanymi ze ??rodowiskiem i zach?canie ich do aktywnego , odpowiedzialnego udzia??u w rozwi?zywaniu problemów ??rodowiska, Umo??liwienie m??odym ludziom rozwini?cia praktycznych umiej?tno??ci , które pozwol? im aktywnie dzia??a? na rzecz ochrony ??rodowiska i propagowa? przemy??lane wykorzystanie zasobów ziemi, co znajdzie wyraz zarówno w ich stylu ??ycia , jak i uczestnictwie w zespo??owym podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji.2. Cele szczegó??owe dydaktyczne: - Ukazywanie elementów i cech ??rodowiska naturalnego. - Dostrzeganie wp??ywu cz??owieka na krajobraz. - Ujawnianie ??róde?? zanieczyszczenia atmosfery. - Wdro??enie sposobów zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. - Wyja??nianie skutków interwencji cz??owieka w ??rodowisko. - Poznanie ??róde?? zanieczyszczenia hydrosfery. - Wdro??enie sposobów zapobiegania zanieczyszczeniu hydrosfery. - Analizowanie przyczyn degradacji ??rodowiska. - Wskazanie ??róde?? zanieczyszczenia litosfery. - Wdro??enie metod niwelowania i zapobiegania zanieczyszczeniu litosfery. - Dostrzeganie zale??no??ci pomi?dzy sk??adnikami przyrody. - Ujawnianie przyczyn niszczenia biosfery. - Organizowanie ochrony ro??lin i zwierz?t. - Akcentowanie wp??ywu ??rodowiska na organizm ludzki. - Ukazywanie skutków wyczerpywania si? zasobów naturalnych. - Ocenianie stanu ??rodowiska. - Wyja??nianie konieczno??ci ochrony przyrody. - Wypracowanie sposobów ochrony przyrody. wychowawcze: - Wskazanie dzia??a?? przyjaznych ??rodowisku. - Kszta??towanie nawyku dbania o ??rodowisko. - Rozumienie i wyja??nianie interakcji cz??owiek – ??rodowisko. - Budzenie szacunku do przyrody. - Kszta??towanie poczucia odpowiedzialno??ci za ??rodowisko. Procedury osi?gni?? celów ( formy i metody), postawy, osi?gni?cia uczniów ( cele operacyjne). KL. IVHas??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzin Wp??yw codziennych czynno??ci i zacho- wa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
KRAJOBRAZ PRZYRODA 1.Krajobraz najbli??szej okolicy- formy terenu i ich szkic . Obserwacja w terenie. Szkicowanie. Uwra??liwianie na pi?kno rodzinnego krajobrazu. Ucze?? potrafi : -dostrzec i naszkicowa? formy terenu, -rozpozna?, nazwa? i opisa? formy terenu, -wyja??ni? czy cz??owiek ma wp??yw na formy terenu.
1 Przyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nieko- rzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
2.Zmiany w krajobrazie wywo??ane dzia??alno??ci? cz??owieka. Wywiad. Pogadanka. ?wiadome podejmowanie decyzji odno??nie ??rodowiska. Ucze??: -okre??la co to jest krajobraz, -obja??nia poj?cia : krajobraz naturalny oraz krajobraz przekszta??cony przez cz??owieka, wskazuj?c odpowiednie przyk??ady.
1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinPrzyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nie-korzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
KRAJOBRAZ J?ZYK POLSKIAnaliza zmian zachodz?cych w przyrodzie. Utwory: - J.Ratajczak „Li??cie jak listy” - K.I????akowiczówna „Klon krwawy i ??ó??ta lipa”. Obserwacja zmian zachodz?cych w przyrodzie- jesie??. Szkicowanie li??ci. Przek??ad intersemiotyczny. Analiza kolorów. Praca literacka „Wyobra?? sobie , ??e jeste?? spadaj?cym li??ciem”. Uwra??liwienie na pi?kno rodzinnego krajobrazu. Znajomo??? zmian zachodz?cych w krajobrazie wraz ze zmianami pór roku. Ucze?? potrafi: -przeczyta? ze zrozumieniem tekst, -naszkicowa? li???, analizowa? budow? li??cia, -rozpozna? funkcj? przyrodnicz? utworów i s??u???ce temu ??rodki poetyckie (epitety, przeno??nie, porównania).
1 Style ??ycia i ich zwi?zek z wyczerpywaniem si? zasobów naturalnych.
POWIETRZE
PRZYRODA 1.??ród??a zanieczyszcze?? powietrza w s?siedztwie szko??y. Metaplan. U??wiadomienie ogromnej szkodliwo??ci spalania gum i plastyków. Ucze?? potrafi: -wymieni? zmiany w atmosferze wynik??e na skutek dzia??a?? cz??owieka, -wyja??ni? mechanizm powstawania smogu, -omówi? wp??yw zanieczyszczonego powietrza na organizmy, -zaproponowa? sposoby zmniejszenia ilo??ci zanieczyszcze?? w powietrzu. 1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinWp??yw codziennych czynno??ci i zacho- wa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
POWIETRZE
J?ZYK POLSKI 1.Wp??yw zanieczyszczenia powietrza na wygl?d naszych miejscowo??ci. –W. Chotomska „Motyle” - A. Minkowski „Z??ota tro?” Pogadanka. Dyskusja. Przek??ad intersemiotyczny „Miasto moich marze??”. List do wójta gminy w sprawie zatrucia powietrza przez pobliski zak??ad przemys??owy. U??wiadomienie uczniom skutków zanieczyszczenia powietrza na wygl?d naszego najbli??szego otoczenia. Nabycie przekonania , ??e samemu mo??ena wp??ywa? na losy swojej miejscowo??ci. Ucze?? potrafi : - podziwia? pi?kno przyrody, -przeczyta? utwór z odpowiedni? intonacj? , barw? i modulacj? g??osu , -omówi? stanowisko cz??owieka w przyrodzie, - wyt??umaczy? ochron? ??rodowiska, -narysowa? „miasto swoich marze??”. -napisa? list do wójta gminy.
1 Style ??ycia i ich zwi?zek z wyczerpywaniem si? zasobów naturalnych.
WODA
PRZYRODA
1. Czy chcemy aguapark w naszej dolinie? -organizmy chronione. Analiza dokumentów. Obserwacja w terenie. Znajomo??? fauny, flory i innych pomników przyrody w najbli??szej okolicy. Ucze?? : -rozpoznaje i nazywa ro??liny i zwierz?ta ??yj?ce w najbli??szej okolicy-organizmy chronione, -uzasadnia wp??yw ro??lin na zdrowie cz??owieka, -podaje sposoby zwi?kszenia ilo??ci obszarów chronionych. 1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinDegradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi.
WODA PRZYRODA 2.??ród??a zanieczyszcze?? wody w pobli??u szko??y . Wycieczka Praca w grupach Pogadanka Krytycyzm w stosunku do dewastacji ??rodowiska. Ucze?? : -zna ??ród??a zanieczyszcze?? wody w pobli??u szko??y, -proponuje sposoby oszcz?dzania wody.
2
Style ??ycia i ich zwi?zek z wyczerpywaniem si? zasobów naturalnych.
3.Czy woda w mojej rzece jest czysta? Wycieczka do oczyszczalni ??cieków. Ocenia czysto??? wód. Popiera oczyszczanie ??cieków. Ucze??: -obserwuje prac? oczyszczalni ??cieków, -zna biologiczno-mechaniczn? metod? oczyszczania wody, -rozumie czynno??ci ??yciowe bakterii. -wyja??nia mechanizm od??ywiania si? bakterii.
2 Degradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi.
J.POLSKI 1.??ród??a zanieczyszcze?? wody w naszej okolicy. A. Minkowski „Z??ota tro?” Pogadanka. Dyskusja. Praca literacka. Praca w grupach U??wiadomienie, i?? wszyscy jeste??my odpowiedzialni za stan czysto??ci naszych rzek i stawów. Ucze?? potrafi: -dyskutowa? u??ywaj?c odpowiednich argumentów, -uwa??nie s??ucha? tego co mówi? inni, -napisa? prac? na zadany temat
1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinPrzyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nie-korzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
GLEBY I SKA?Y PRZYRODA 1.Problem niszczenia gleb. Przyczyny i sposoby ochrony. Wycieczka Obserwacja Szacunek do ziemi. Ucze?? : -wymienia organizmy tworz?ce biocenoz? pola, -wyja??nia mechanizm powstawania gleb, -rozumie mechanizm ja??owienia gleb, -podaje sposoby zapobieganiu niszczeniu gleb.
1
Style ??ycia i ich zwi?zek z wyczerpywaniem si? zasobów naturalnych.
FLORA I FAUNA PRZYRODA 1.Przyk??ady zale??no??ci mi?dzy ro??linami i zwierz?tami. Praca w grupach Metaplan Stara si? nie przerywa? ??a??cucha pokarmowego. Ucze?? : -rozpoznaje gatunki zwierz?t i ro??lin wyst?puj?cych w najbli??szej okolicy, -tworzy ??a??cuchy pokarmowe charakterystyczne.
1 Wp??yw codziennych czynno??ci i zachowa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
J.POLSKI 1. „Kiedy wchodzisz do lasu , jeste?? go??ciem w domu zwierz?t „ - odpowiednie zachowanie si? w lesie. Pogadanka. Dyskusja. Zabawa dydaktyczna. Przek??ad intersemiotyczny. Ilustracja do utworu. Znajomo??? flory i fauny. U??wiadomienie ,i?? wszyscy jeste??my odpowiedzialni za wygl?d naszych lasów. Ucze?? potrafi: -wymieni? cechy idealnego go??cia, -uzasadni? zale??no??? cz??owieka od ??rodowiska, -poda? jak powinien zachowywa? si? go??? , a jak gospodarz, -dostrzec ??rodki poetyckie w utworze, -czyta? wiersz oddaj?c jego nastrój i pi?kno przyrody, -umiej?tnie korzysta? z dóbr przyrody.
1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinDegradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi. FLORA I FAUNA J. POLSKI 2.Wspólna refleksja na temat bogactwa , pi?kna a zarazem niebezpiecze??stwa przyrody. -A. Rymkiewicz „Dom zwierz?t” -K.J. Ga??czy??ski „W lesniczówce” Pogadanka. Dyskusja. Zabawa dydaktyczna. Znajomo??? flory i fauny. U??wiadomienie ,i?? wszyscy jeste??my odpowiedzialni za wygl?d naszych lasów. Ucze?? : - umiej?tnie korzysta? z dóbr przyrody, - wymieni? przyczyny zanieczyszczania ??rodowiska,
1 Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu ró??norodno??ci gatunkowej. Zasady zachowania si? na obszarach chronionych.
OCHRONAA PRZYRODY PRZYRODA 1.Pomniki przyrody w naszym otoczeniu. Obserwacja Szacunek do pomników przyrody. Ucze?? : -zna pomniki przyrody w najbli??szym otoczeniu. 2 2.Rezerwat przyrody i park narodowy jako obszar najwy??szej ochrony. Pogadanka Gra dydaktyczna Popiera istnienie rezerwatów przyrody i parków narodowych. Ucze??: -rozumie czym dla cz??owieka jest rezerwat przyrody i park narodowy,
1 3.Zachowanie si? na obszarach chronionych . Wycieczka Szacunek do przyrody. Ucze?? : -potrafi w??a??ciwie zachowa? si? na obszarze chronionym , -umie innych zach?ci? do w??a??ciwego zachowania si? na obszarze chronionym. 2 4.Poszanowanie przyrody w codziennym ??yciu. Pogadanka Umiej?tne korzystanie z dóbr przyrody Ucze??: -wie jak nale??y chroni? przyrod? i stosuje t? wiedz? w praktyce. 1 KL. V Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinPrzyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nie-korzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym. KRAJOBRAZ
PRZYRODA 1.Krajobraz przekszta??cony przez cz??owieka. Film Dyskusja U??wiadomienie sobie odpowiedzialno??ci za swój Kraj. Ucze?? : -opisuje krajobraz Wy??yny ?l?skiej, -omawia zamiany w krajobrazie Wy??yny ?l?skiej spowodowane dzia??alno??ci? cz??owieka -proponuje sposoby ratowania przyrody na ?l?sku. 1 Wp??yw codziennych czynno??ci i zachowa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
J?ZYK POLSKI 1.Wspólne rozwa??anie stosunku cz??owieka do przyrody. –A. Kamie??ska „Koniec wakacji” -J.Tuwim „Strofy o pó??nym lecie” -H.Burnett „Tajemniczy ogród” Zabawa dydaktyczna. Dyktando. Opis krajobrazu. Znajomo??? zmian zachodz?cych w przyrodzie. Ucze?? potrafi : -wykorzysta? zasady ortograficzne w praktyce, -opisa? zmiany zachodz?ce w przyrodzie. 1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinDegradacja ??rodowiska - przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi.
POWIETRZE PRZYRODA 1.Zanieczyszczenia powietrza w Polsce Analiza danych. ?wiadomo??? ,i?? produkcja wielu towarów powoduje zanieczyszczenie powietrza. Ucze??: -zna ??ród??a zanieczyszcze?? w Polsce, -proponuje sposoby zmniejszania emisji , -sam stara si? tak post?powa? ,by zmniejsza? emisj? zanieczyszcze??.
1 Wp??yw codziennych czynno??ci i zachowa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
WODA PRZYRODA 1.Stan czysto??ci wód w Polsce. Analiza danych statystycznych Praca w grupach – literatura. Przekonanie , i?? jestem odpowiedzialny za stan czysto??ci wody w rzece, w morzu . Ucze?? : -wymienia ??ród??a zanieczyszczenia wody w Polsce, -proponuje sposoby ograniczenia zmniejszania emisji zanieczyszcze?? .
1 2.Dlaczego trzeba chroni? wod?? Burza mózgów Dyskusja Do??wiadczenia ?wiadome wykorzystywanie wody. Ucze?? : -wie ,czym woda jest dla organizmów ??ywych, -zna mo??liwo??ci wykorzystania wody s??odkiej i s??onej . Style ??ycia i ich zwi?zek z wyczerpywa- niem si? zasobów naturalnych.
1 Przyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nie-korzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
3.Chory Ba??tyk-przyczyny zanieczyszczenia Ba??tyku. Analiz dokumentów Burza mózgów Dbam o wody w rzece, aby wody w morzu mog??y by? czyste. Ucze??: -zna cechy M.Ba??tyckiego, -wie jakie rzeki wp??ywaj? do morza i co ze sob? nios? , -wie jaki wp??yw ma zanieczyszczenie na flor? i faun? Ba??tyku.
1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinPrzyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nie-korzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
GLEBY PRZYRODA 1.Pozytywne i negatywne skutki dzia??alno??ci rolniczej. Wycieczka Wywiad Docenianie naturalnych nawozów w produkcji rolnej. Ucze??: -zna metody i sposoby zwi?kszania produkcji rolnej, -rozumie potrzeb? ??wiadomego stosowania nawozów sztucznych z uwzgl?dnieniem bada?? gleby.
2 Degradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi.
2.Na w??asnych ??mieciach czyli o braku rozs?dku u cz??owieka. Wycieczka Krytycznie obserwuje poczynania w??asne i innych ludzi. Ucze??: -wie jak zanieczyszczenia wp??ywaj? na przyrod?, -proponuje sposoby rozwi?zania problemu ??mieci.
1 Wp??yw codziennych czynno??ci i zachowa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
FLORA I FAUNA PRZYRODA 1.Znaczenie grzybów oraz bakterii w przyrodzie i gospodarce cz??owieka. Do??wiadczenia Obserwacja Docenia wszystkie sk??adniki przyrody. Ucze??: -zna proces ??yciowy grzybów i bakterii, -potrafi zastosowa? je dla w??asnych potrzeb. 1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinPrzyk??ady miejsc, w których obserwuje si? korzystne i nie-korzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
FLORA I FAUNA J. POLSKI 1 Wspólna refleksja na temat bogactwa , pi?kna a zarazem niebezpiecze??stwa przyrody. -J.Harusymowicz „Las”. Praca w grupach . Pogadanka. Dyskusja. Zabawa dydaktyczna. Przek??ad intersemiotyczny. Ilustracja do utworu. Znajomo??? flory i fauny. U??wiadomienie ,i?? wszyscy jeste??my odpowiedzialni za wygl?d naszych lasów. Ucze?? potrafi: -sformu??owa? oczekiwania przyrody wzgl?dem cz??owieka, -dostrzec ??rodki poetyckie w utworze i podziwia? pi?kno przyrody, -czyta? wiersz oddaj?c jego nastrój, -umiej?tnie korzysta? z dóbr. 1 Degradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi.
CZ?OWIEK PRZYRODA 1.Choroby bakteryjne i wirusowe zagra??aj?ce mieszka??com Polski. Wywiad z lekarzem i piel?gniark?. Zapobieganie zachorowaniu. Ucze?? : -zna choroby wywo??ywane przez bakterie i wirusy, -potrafi chroni? swój organizm przed nimi.
1 Wp??yw codziennych czynno??ci i zachowa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego.
OCHRONA PRZYRODY PRZYRODA
1.Ochrona polskiej przyrody obowi?zkiem ka??dego z nas. Dyskusja Szacunek do przyrody. Ucze??: -wie jak mo??na chroni? przyrod?, -swoim post?powaniem chroni przyrod? i zach?ca do tego innych.
1 Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinPrzyk??ady miejsc w których obserwuje si? korzystne i niekorzystne zmiany zachodz?ce w ??rodowisku przyrodniczym.
OCHRONA PRZYRODY
PRZYRODA 2.Najbli??sze rezerwaty przyrody i ich znaczenie. Wycieczka Docenianie pomników przyrody. Ucze??: -zna rezerwaty przyrody w najbli??szym otoczeniu, -wykorzystuje ich znaczenie do celów estetycznych. 4 3.Parki narodowe w Polsce i ich znaczenie. Analiza materia??ów Rozumienie potrzeby istnienia parków narodowych . Ucze?? : -zna po??o??enie parków narodowych w Polsce, -przedstawia charakterystyczne cechy parków narodowych w Polsce.
1 Degradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi.
2
4
5 4.Obszary kl?ski ekologicznej w Polsce. Film Zdj?cia . Zapobieganie powstawaniu obszarów kl?ski ekologicznej . Ucze?? : -zna mechanizm powstawania obszarów kl?ski ekologicznej , -proponuje sposoby zapobiegania kl?skom ekologicznym . 1 Degradacja ??rodowiska- przyczyny i wp??yw na zdrowie cz??owieka oraz zwi?zek z formami dzia??alno??ci ludzi. OCHRONA PRZYRODY J. POLSKI 1.Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody. Próba odpowiedzi na pytanie:„Jak ocali? Ziemi? przed zniszczeniem, którego dokonuje sam cz??owiek” -J.Twardowski „Który stwarzam jagody”. Praca w grupach. Burza mózgów. Przek??ad intersemiotyczny. Stosunek do przyrody. Racjonalne gospodarowanie jej zasobami. Ucze?? umie: -pracowa? w grupie , dziel?c si? z kolegami swoimi wiadomo??ciami z zakresu przyrody, -zobaczy? i docenia? pi?kno ukryte w drzewie, kwiatku.., -szanowa? i respektowa? ??wiat ro??lin i zwierz?t, -u??o??y? dziesi?? wskazówek jak ocali? Ziemi?.
1 KL.VI Has??o Dzia?? Przed miot Tre??ci Procedury osi?gni?? celów Postawy Osi?gni?cia uczniów Liczba godzinWp??yw codziennych czynno??ci i zachowa?? w domu ,szkole miejscu zabawy i pracy na stan ??rodowiska naturalnego. POWIETRZE PRZYRODA 1.Dziura ozonowa. Analiza danych Dyskusja Stosowanie przedmiotów, w których nie zastosowano freonów. Ucze??: -wie jak powstaje warstwa ozonu i co ona daje Ziemi, -omawia zwi?zki ,które niszcz? warstw? ozonu, -proponuje jak zapobiega? powstawaniu dziury ozonowej.
1 Ucze?? : -zna przyczyny powstawania efektu cieplarnianego, -wyja??nia ,co efekt cieplarniany wywo??uje na Ziemi, -proponuje sposoby zapobiegania wzrostowi efektu cieplarnianego. Program ekologiczny - więcej...
Program ekologiczny
|