Projekt: scenariusz zajęć "Przedszkolny recykling" |
Projekt realizowany przez: | Przedszkole Publiczne nr 41 |
Nazwa | scenariusz zajęć "Przedszkolny recykling" |
Województwo: | zachodniopomorskie |
Powiat: | Szczecin |
Gmina: | Szczecin |
Miasto: | Szczecin |
Opis | |
Scenariusz zajęć
Grupa wiekowa: 6- latki
Krąg tematyczny: Chronimy nasze środowisko.
Temat dnia: Przedszkolny recykling.
Cele operacyjne:
Dziecko: - zna kolory pojemników do segregowania śmieci, - wie, dlaczego należy segregować śmieci, - rozumie pojęcie: recykling, odpady, - rozumie potrzebę systematycznego segregowania śmieci, - potrafi posegregować śmieci, - potrafi wskazać pomysł na wykorzystanie odpadów, - potrafi samodzielnie wykonać prace plastyczną z odpadów
Metody: - pokaz, - obserwacja, - kierowana aktywność dzieci, - samodzielne doświadczenia dzieci
Formy: - praca z całą grupą, - praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne: różnorodne odpady-( wymienione w wierszu) puszki aluminiowe, pudła kartonowe, butelki typu PET, butelki szklane, zabawki, folia aluminiowa, tektura, gazety, papier toaletowy, kartki z napisami „Odpady”, „Recykling”, „Segregacja”, sylwety śmieci, arkusz szarego papieru z wyrysowanymi konturami boiska.
Przebieg zajęć:
Kiedyś tam wyrzucił Jurek Poplątany, stary sznurek. A nazajutrz obok sznurka Od banana spadła skórka. Wyrzucona przez Karola. Tam też wkrótce Jaś i Ola Wyrzucili bez wahania Swoje torby po śniadaniach. Stos papierków po cukierkach Wysypała tam Walerka. Na papierki spadła ścierka, Jakaś pusta bombonierka, I od lodów sto patyków, Pustych kubków moc z plastiku, Wyskubane słoneczniki, Jeden kalosz, nauszniki, Stare trampki, piłka z dziurą, Połamane wieczne pióro, Kilka opon od rowerów I ogromny stos papieru. Oto tak, od sznurka Jurka. Wnet urosła śmieci górka. A z tej górki wielka góra, Której szczyt utonął w chmurach. Nie ma miejsca na boisko, Lecz śmietnisko mamy blisko. Na koniec nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklane słoiki, puszkę po napoju, gazety, reklamówkę, puszki po napojach, baterie. 3. Rozmowa na temat wiersza: - W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik? - Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów? - Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka? 4. Zabawa dydaktyczna „Co zrobić z ...”: Wspólne zastanowienie się nad problemem śmietniska. Propozycje dzieci. Może i my wspólnie spróbujemy przyporządkować nasze odpady z inscenizacji do odpowiednich pojemników. Mam tutaj przygotowane kolorowe i podpisane pojemniki. Zastanówcie się jakie odpady trafią do pojemnika z napisem: papier, szkło, plastik i puszki, inne odpady. Dzieci segregują śmieci do przygotowanych wcześniej pojemników kartonowych. 5. Rozmowa z dziećmi na temat wyrzucania śmieci w domu. Wyjaśnienie pojęcia – „Segregacja” 6. Wspólne zastanawianie się z dziećmi, co dzieje się ze śmieciami. Dzieci mają do dyspozycji różne sylwety produkty, które zostały przetworzone na nowe przedmioty np. opakowania szklane, papier, puszki aluminiowe- dzieci wspólnie dochodzą do wiedzy, z jakich odpadów zostały wytworzone nowe produkty. Wyjaśnienie pojęcia recykling. 7. Stworzenie w przedszkolu miejsca z pojemnikami na odpady-ustalenie z dziećmi, że w sali przedszkolnej znajdzie się niebieski pojemnik na papier, natomiast w szatni przedszkola pojemnik na puszki aluminiowe oraz pojemnik na baterie (pojemniki otrzymane dzięki fundacji Reba i Recal). 8. Zabawa ruchowa „Czarodziejskie sprzątanie” N. ustawia pojemniki do segregacji śmieci w 4 miejscach sali. Dzieci otrzymują obrazki z różnymi odpadami. Na hasło „porządek” dzieci gromadzą się wokół wybranego przez siebie kosza. Wyznaczone przez N-la dziecko ma powiedzieć, jakiego rodzaju ma odpadek. Sprawdzenie, czy ustawił się przy odpowiednim koszu. 9. Zadanie plastyczne- dzieci wykonują z plastikowej butelki pracę: „Stworek - Śmieciorek”. 10. Podziękowanie za zajęcia. Tanie wydruki |
Projekt został dodany: 08-06-2010, liczba wyświetleń: 31309
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |