Projekt: scenariusz zajęć "Przedszkolny recykling"
Projekt realizowany przez: Przedszkole Publiczne nr 41
Nazwa scenariusz zajęć "Przedszkolny recykling"
   Województwo: zachodniopomorskie
   Powiat: Szczecin
   Gmina: Szczecin
   Miasto: Szczecin
Opis

                                               Scenariusz zajęć

 

 

 

Grupa wiekowa: 6- latki

 

Krąg tematyczny: Chronimy nasze środowisko

 

Temat dnia: Przedszkolny recykling.

 

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

- zna kolory pojemników do segregowania śmieci,

- wie, dlaczego należy segregować śmieci,

- rozumie pojęcie: recykling, odpady,

- rozumie potrzebę systematycznego segregowania śmieci,

- potrafi posegregować śmieci,

- potrafi wskazać pomysł na wykorzystanie odpadów,

- potrafi samodzielnie wykonać prace plastyczną z odpadów

 

 

Metody:

- pokaz,

- obserwacja,

- kierowana aktywność dzieci,

- samodzielne doświadczenia dzieci

 

Formy:

-          praca z całą grupą,

-    praca indywidualna

 

Pomoce dydaktyczne: różnorodne odpady-( wymienione w wierszu) puszki aluminiowe, pudła kartonowe, butelki typu PET, butelki szklane, zabawki, folia aluminiowa, tektura, gazety, papier toaletowy, kartki z napisami „Odpady”, „Recykling”, „Segregacja”, sylwety śmieci, arkusz szarego papieru z wyrysowanymi konturami boiska.

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

  1. Zaproszenie dzieci na wykładzinę. Na środku leży arkusz szarego papieru – z wyrysowanymi konturami boiska.
  2. N. czyta wiersz – podkreślone przedmioty w wierszu rzuca na arkusz szarego papieru.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany, stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka.

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

Swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

I od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papieru.

Oto tak, od sznurka Jurka.

Wnet urosła śmieci górka.

A z tej górki wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

 Na koniec nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklane słoiki, puszkę po napoju, gazety, reklamówkę, puszki po napojach, baterie.

3. Rozmowa na temat wiersza:

-   W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?

-   Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?

-   Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

4. Zabawa dydaktyczna „Co zrobić z ...”:

Wspólne zastanowienie się nad problemem śmietniska. Propozycje dzieci.

Może i my wspólnie spróbujemy przyporządkować nasze odpady z inscenizacji do odpowiednich pojemników. Mam tutaj przygotowane kolorowe i podpisane pojemniki. Zastanówcie się jakie odpady trafią do pojemnika z napisem: papier, szkło, plastik i puszki, inne odpady. Dzieci segregują śmieci do przygotowanych  wcześniej pojemników kartonowych.

5. Rozmowa z dziećmi na temat wyrzucania śmieci w domu. Wyjaśnienie pojęcia – „Segregacja”       

6. Wspólne zastanawianie się z dziećmi, co dzieje się ze śmieciami. Dzieci mają do dyspozycji różne sylwety produkty, które zostały przetworzone na nowe przedmioty np. opakowania szklane, papier, puszki aluminiowe- dzieci wspólnie dochodzą do wiedzy, z jakich odpadów zostały wytworzone nowe produkty. Wyjaśnienie pojęcia recykling.

7. Stworzenie w przedszkolu miejsca z pojemnikami na odpady-ustalenie z dziećmi, że  w sali przedszkolnej znajdzie się niebieski pojemnik na papier, natomiast w szatni przedszkola pojemnik na puszki aluminiowe oraz pojemnik na baterie (pojemniki otrzymane dzięki fundacji Reba i Recal).

8. Zabawa ruchowa „Czarodziejskie sprzątanie”

N. ustawia pojemniki do segregacji śmieci w 4 miejscach sali. Dzieci otrzymują obrazki  z różnymi odpadami. Na hasło „porządek” dzieci gromadzą się wokół wybranego przez siebie kosza. Wyznaczone przez N-la dziecko ma powiedzieć, jakiego rodzaju ma odpadek. Sprawdzenie, czy ustawił się przy odpowiednim koszu.

9. Zadanie plastyczne-  dzieci wykonują z plastikowej butelki pracę: „Stworek - Śmieciorek”.

10. Podziękowanie za zajęcia.

Tanie wydruki

Komentarze i opinie

Brak komentarzy i opinii na ten temat. Bądź pierwszy.

Zdjęcia

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych zdjęć.

Filmy

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych filmów.

Projekt został dodany: 08-06-2010, liczba wyświetleń: 22957

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika