Projekt: Przykładowy test konkursowy - Konkurs meteorologiczny |
Projekt realizowany przez: | Szkoła Podstawowa w Sierakowicach | ||||||||||||||||
Nazwa | Przykładowy test konkursowy - Konkurs meteorologiczny | ||||||||||||||||
Województwo: | pomorskie | ||||||||||||||||
Powiat: | kartuski | ||||||||||||||||
Gmina: | Sierakowice | ||||||||||||||||
Miasto: | Sierakowice | ||||||||||||||||
Opis | |||||||||||||||||
Konkurs „Mały meteorolog” Imię i nazwisko …………………………………….. Klasa ……………………
Przeczytaj uważnie tekst. Odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia. Zaznacz prawidłową odpowiedź X w kwadraciku. Istotą współczesnego prognozowania pogody jest zbieranie i opracowywanie wyników milionów obserwacji i pomiarów stanu atmosfery, jakich dokonuje się na całym świecie. Jeden system obserwacyjny nie dałby kompletnego obrazu, dane zbiera się więc z wielu źródeł. Najważniejsza jest sieć stacji meteorologicznych zlokalizowana na lądach, od centrów miejskich po odległe wyspy. Statki i dryfujące boje meteorologiczne dostarczają szczegółów o sytuacji na morzach. Balony i specjalne samoloty dokonują pomiarów w wyższych warstwach atmosfery […] W tym samym czasie satelity okrążające Ziemię przesyłają zdjęcia chmur i rozkład temperatury. Podstawą obserwacji pogody jest sieć około 10 000 stale działających stacji pomiarowych, z których przesyłane są co 3 godziny raporty do 13 stacji centralnych na całym globie od Waszyngtonu po Melbourne. Dane te przekazywane są następnie do wszystkich krajów, gdzie opracowywane są prognozy pogody. Tekst opracowany na podstawie książki Briana Cosgrova „Pogoda” z serii Patrzę – Podziwiam – Poznaję
1.Satelity okrążające Ziemię: □ dokonują pomiarów w wyższych warstwach atmosfery □ przesyłają zdjęcia chmur i raporty do stacji meteorologicznych □ przesyłają zdjęcia chmur i rozkłady temperatury □ dostarczają informacji o sytuacji na morzu i rozkładach temperatury 2. Największe znaczenie dla naukowców mają stacje meteorologiczne rozmieszczone: □ na lądzie stałym i wyspach □ na morzu i lądzie □ w powietrzu i na lądzie □ na wyspach i morzu 3. Raporty o pogodzie przesyłane są: □ z Waszyngtonu i Melbourne □ tylko z Waszyngtonu □ tylko z Melbourne □ z różnych miejsc na świecie
4. Na jakich kontynentach leżą miasta Waszyngton i Melbourne □ pierwsze w Ameryce Płn., drugie w Australii □ drugie w Ameryce Płn., pierwsze w Australii, □ obydwa w Ameryce Płd. □ pierwsze w Ameryce Płd., drugie w Ameryce Płn. 5. Ile razy w ciągu doby przesyłane są raporty do 13 stacji centralnych na całym globie? □ trzy □ sześć □ osiem □ dziewięć 6. DRYFOWAĆ znaczy: □ być znoszonym przez wiatr □ płynąć zgodnie z kierunkiem wiatru □ unosić się nieruchomo na wodzie □ wysyłać cenne informacje Po wieczornych „Wiadomościach” obejrzałeś prognozę pogody dla Polski na następną dobę. Przyjrzyj się mapie pogody, a następnie wykonaj zadania i odpowiedz na pytania. 7. Napisz, co oznaczają symbole użyte na mapie. (Rysunek mapy Polski z oznaczeniem temperatury, opadów, kierunku wiatru itp.) 8. Z jakiego kierunku będzie wiał wiatr? □ ze wschodu □ z zachodu □ z północy □ z południa 9. Jaka będzie różnica temperatur nocą między Gdańskim a Wrocławiem? ………………………………
10. W którym mieście różnica między temperaturą w dzień i w nocy będzie największa? □ w Poznaniu □ w Krakowie □ we Wrocławiu □ w Przemyślu
11. Oblicz średnią arytmetyczną temperatur w nocy. □ – 0,570C □ – 0,50C □ 60C □ 20C 12. Najzimniejszą noc będą mieli mieszkańcy: □ Mazowsza □ Wielkopolski □ Małopolski □ Dolnego Śląska 13. Mieszkańcy którego regionu będą mieli najbardziej słoneczną pogodę? □ Pomorza Gdańskiego □ Mazur □ Dolnego Śląska □ Górnego Śląska 14. Taką prognozę pogody Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej mógł sformułować: □ tylko w upalne lato □ w mroźną zimę i późną jesień □ wczesną wiosną lub późną jesienią □ tylko późną jesienią 15. Jesteś spikerem telewizyjnym. Zapowiedz telewidzom pogodę na jutro, posługując się mapą zamieszczoną wcześniej. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ............................................................................................................................. 16. Wymienionym składnikom pogody przyporządkuj przyrządy, które służą do ich pomiaru. Deszczomierz kierunek i siła wiatru Termometr opady Barometr temperatura Wiatromierz ciśnienie 17. Głównymi składnikami powietrza są: (podkreśl poprawną odpowiedź)
18. Które z podanych zdań są prawdziwe(napisz P), a które fałszywe (napisz F).
19. Oblicz średnią dobową temperaturę powietrza na podstawie następujących danych z obserwacji: godz. 7: 60C, godz. 13: 130C, godz. 19: 90C Zanotuj obliczenia …………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 20. Na podstawie powyższych danych wykonaj wykres przebiegu temperatury w ciągu doby.
21. Wymienionym składnikom pogody przyporządkuj jednostki, w których podaje się wyniki pomiarów. hPa temperatura mm prędkość wiatru km/godz ciśnienie powietrza m/s opady 22. W wolne komórki tabeli wpisz odpowiednie nazwy rodzajów opadów deszcz, rosa , grad, mżawka, szadź, mgła, śnieg,szron
23. Rozpoznaj na podstawie opisu jaki to stopień skali Beauforta.
Olbrzymie fale. Powietrze pełne piany i bryzgów. Morze całkowicie białe pokryte bryzgami. Widzialność bardzo znacznie ograniczona Masywne i powszechne zniszczenia konstrukcji.……………………………….. Bardzo słaby powiew, zmarszczki na wodzie, ruch powietrza lekko oddziaływuje na dym………………… 24.Dokończ przysłowie
Boże Narodzenie po wodzie, …………....................................................………………… Jedna jaskółka ………………………….................................................…………………. Jaki dzień na Świętego Marcina, taka będzie ..................................................…………….. Deszcze listopadowe budzą....................................………………………………………… Bój się w styczniu wiosny, bo ............……………………………………………………… Tanie wydruki |
Projekt został dodany: 21-05-2010, liczba wyświetleń: 4354
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: |