Projekt: Mam wpływ na klimat
Głos został oddany.
Projekt realizowany przez: SP im.H.Sienkiewicza
Nazwa Mam wpływ na klimat
   Województwo: wielkopolskie
   Powiat: poznański
   Gmina: Dopiewo
   Miasto: Konarzewo
Opis

Mam wpływ na klimat

 

Opis projektu: Podczas zajęć lekcyjnych w klasach IV-VI oraz na zajęciach Koła przyrodniczego planujemy podjąć tematykę ochrony środowiska. Zwrócimy uwagę na zmiany klimatyczne zachodzące na naszej planecie i na sposoby oszczędności energii, zapoznamy się z pojęciami: recykling, segregacja odpadów itp. Uczniowie będą motywowani do samodzielnego poszukiwania informacji i proponowania oraz przeprowadzania doświadczeń, badań rozwijających umiejętności hipotetyzowania i wnioskowania.

 

Cel: uświadomienie uczniom skutków zmian w przyrodzie, jakich dokonuje człowiek, zaproponowanie uczniom różnych form oszczędzania energii na co dzień, recyklingu, ukształtowanie w dzieciach postawy szacunku wobec przyrody, motywowanie do samodzielnego poszukiwania informacji przez ucznia, proponowania i przeprowadzania doświadczeń, badań rozwijających umiejętności hipotetyzowania i wnioskowania, poszerzających jego wiedzę. Ćwiczenie autoprezentacji, dyskusji, wypowiadania swoich poglądów, próba przeprowadzenia debaty itp.

 

Obszar działań: nauki przyrodnicze

Projekt realizują: Koło Przyrodnicze (KP), Harcerze oraz wszyscy uczniowie klas IV-VI podczas lekcji przyrody, lekcji wychowawczych pod opieką pani Joanny Roszkiewicz, Lidii Nawrockiej

 

Przykładowe zadania realizowane w ramach projektu:

 

1. "Mój wpływ na ochronę środowiska przyrodniczego"- KP.- PAŹDZIERNIK

2. Szkolenie nauczyciela- "Klimat i energia"- opiekun koła przyrodniczego, nauczyciel przyrody- PAŹDZIERNIK

3. "Po co nam energia?" (Ćwiczenia: Energetyczne kalambury,  Jakiej energii używam?)-kl.IV-LISTOPAD

4. "Mam wpływ na klimat"- lekcja wychowawcza- kl. V- GRUDZIEŃ

5."Mieszkania trzeba ogrzewać!. Technologie dla klimatu"- kl.IV-GRUDZIEŃ

6. Przygotowanie nalepek: "OSZCZĘDZAJ ENERGIĘ", "OSZCZĘDZAJ WODĘ" i ponaklejanie ich przy kontaktach i kranach -KP- LUTY

7. Gazetka ścienna "Kioto w domu" LISTOPAD -KP

8. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z "Zielonego Pakietu"- STYCZEŃ-CZERWIEC-KP

9. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy "Klimat i energia"- zestaw scenariuszy do edukacji klimatycznej w ramach programu "Kioto w domu"- STYCZEŃ- CZERWIEC-KP

10. "Twórzmy klimat w szkole" -materiały edukacyjne dla szkół wydawnictwa multimedialnego "Twórzmy klimat"

11. Prezentacja power point " Moja wizja energii odnawialnej"- KP- MARZEC

12. Gazetka ścienna pt: "Rozkład przedmiotów w czasie- zastanów się zanim wyrzucisz"- KP -KWIECIEŃ

13. film "Planeta Ziemia" "Burze"- KP- STYCZEŃ

14. Film "Wulkany"- KP- LUTY

15. Debata" Plusy i minusy świetlówki i żarówki"-KP -MARZEC

16." Ocena stanu zanieczyszczenia środowiska najbliższej okolicy"- lekcje w terenie- KP-MAJ

Przykładowe zadania realizowane w ramach projektu:

 

1. "Mój wpływ na ochronę środowiska przyrodniczego"- KP.- PAŹDZIERNIK- w ramach programu edukacyjnego dla szkół "EKOLOGIA"- TESCO, REBA, Tetra Pak, 3 filmiki o ochronie środowiska: "Zagrożenia Ziemi", "Ty i środowisko", "Jak działają?",3 testy sprawdzające koncentracje dzieci podczas oglądania filmiów

2.Szkolenie nauczyciela- "Klimat i energia"- opiekun koła przyrodniczego, nauczyciel przyrody- PAŹDZIERNIK- w ramach programu: "Kioto w domu"

3. "Po co nam energia?" (Ćwiczenia: Energetyczne kalambury,  Jakiej energii używam?)-kl.IV-LISTOPAD- w ramach programu: "Kioto w domu", ulotki "Chroń klimat. Oszczędzaj pieniądze", wysłanie do Kopenhagi deklaracji uczniów dotyczących działań jakie będą podejmować w celu ochrony klimatu i zasobów energetycznych

4. "Mam wpływ na klimat"- lekcja wychowawcza- kl. V- GRUDZIEŃ- w ramach programu edukacyjnego dla szkół "EKOLOGIA"- TESCO, REBA, Tetra Pak,  3 filmiki o ochronie środowiska: "Zagrożenia Ziemi", "Ty i środowisko", "Jak działają?",3 testy sprawdzające koncentracje dzieci podczas oglądania filmiów, Eko-poradniki "Oszczędzaj energię!" Wydane przez Mikroregion WPN, WFOŚiGW Poznań, zakładki do książek z komiksem pt: "Nie zostawiaj urządzeń w trybie czuwania!", Wydane przez Mikroregion WPN, WFOŚiGW Poznań

5."Mieszkania trzeba ogrzewać!.Technologie dla klimatu"- kl.IV-GRUDZIEŃ- w ramach programu: "Kioto w domu" oraz programu Wydawnictwa WSiP

6. Przygotowanie nalepek: "OSZCZĘDZAJ ENERGIĘ", "OSZCZĘDZAJ WODĘ" i ponaklejanie ich przy kontaktach i kranach w szkole -KP- luty

W lutym spotkaliśmy się w pracowni komputerowej, gdzie za pomocą internetu wyszukaliśmy różne symbole, znaki o tematyce ekologicznej. Uczyliśmy się ich rozpoznawać. Na kolejnych zajęciach wybraliśmy 2 według nas najlepiej przemawiające do odbiorcy. Były to znaki pt: "Oszczędzaj wodę!" i "Oszczędzaj energię!". Pani Asia pomogła nam stworzyć dokument w pdf-ie oraz wydrukować symbole na papierze naklejkowym. Następnie przeszliśmy się po szkole i porozlepialiśmy naklejki w widocznych miejscach, tj. przy kranach, na kontaktach itp. Znaki znalazły się w łazienkach, w klasach. Część z nich zabraliśmy do swoich domów. Pamiętając o oszczędzaniu wody i energii możemy przyczynić się do ochrony klimatu naszej Ziemi. Każdy z nas może dać coś od siebie. Każdy z nas ma wpływ na klimat!

7. Gazetka ścienna "Kioto w domu" LISTOPAD -KP

8. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z "Zielonego Pakietu"- STYCZEŃ-CZERWIEC-KP

9.  Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy "Klimat i energia"- zestaw scenariuszy do edukacji klimatycznej w ramach programu "Kioto w domu"- STYCZEŃ- CZERWIEC-KP

10. "Twórzmy klimat w szkole" -materiały edukacyjne dla szkół wydawnictwa multimedialnego "Twórzmy klimat", filmy: "Katastrofa?", "Oszczędzaj energię" itp.

11. Prezentacja power point " Moja wizja energii odnawialnej"- KP

12. Gazetka ścienna pt: "Rozkład przedmiotów w czasie- zastanów się zanim wyrzucisz"

13. Film  "Planeta Ziemia" "Burze"- KP- STYCZEŃ

Obejrzeliśmy film  edukacyjny wyjaśniający skąd się biorą burze, jak powstają pioruny? W drugiej części filmu pojawiły się osoby porażone przez pioruny. Opowiadały co czuły, gdy przez ich ciało przeszła ogromna ilość energii, jak dochodziły do zdrowia, jak należy się zachować w czasie burzy. Po filmie w trakcie dyskusji wywnioskowaliśmy:

  • w czasie burzy nie należy chować sie pod drzewani
  • położyć się płasko na ziemi
  • nie wychodzić z domu gdy nadchodzi burza
  • nie kąpać się w jeziorze podczas burzy
  • zachować pokorę wobec zjawisk atmosferycznych

14. Film "Wulkany"+ doświadczenie

Obejrzeliśmy krótki film o tym, jak dochodzi do erupcji wulkanów, gdzie występują wulkany i do czego prowadzą ich wybuchy. W trakcie oglądania uzupełnialiśmy kartę pracy, którą sprawdziliśmy pod koniec spotkania. Na kolejnych zajęciach koła postanowiliśmy powtórzyć doświadczenie z wybuchem wulkanu, gdyż było bardzo widowiskowe i ciekawe.

15. Debata" Plusy i minusy świetlówki i żarówki"

Postanowiliśmy przeprowadzić debatę na temat plusów i minusów zwykłej żarówki i świetlówki kompaktowej. Dostaliśmy od pani Asi artykuł z gazety ekologicznej  "Echo świat" pt.: "Nowe żarówki i ... nie wszystko jasne" Roberta Jordana z grudniowego numeru 2009 roku 12 (197). Podzieliliśmy się na zespoły i wypisaliśmy plusy i minusy żarówki i świetlówki. Powstały plakaty. Wnioski są zastanawiające.

16." Ocena stanu zanieczyszczenia środowiska najbliższej okolicy"- lekcje w terenie- KP-MAJ

 

Tanie wydruki

Komentarze i opinie

Debata żarówki !!! Super hasło!

Dzięki, czasem mam takie przebłyski.

Klimat się zmienia czy chcemy , czy nie, ale może rzeczywiście każdy mógłby dołożyć coś od siebie.

Najgorzej jest z dorosłymi!!!

Uważam, że takie zmiany klimatyczne na ziemi co jakiś czas po prostu muszą być i już, bo sama nasza planeta o tym decyduje.

kazdy z nas ma wpływ na klimat

Tak, ziarnko do ziarnka ....

Zdjęcia

IDZdjęcieOpis
1naklejki eko
2oszczędzaj energię -naklejki
3żarówka, świetlówka-debata
4debata żarówka
5Wybuch wulkanu- doswiadczenie

Filmy

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych filmów.

Projekt został dodany: 31-03-2010, liczba wyświetleń: 3564

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Już głosowałeś/aś na ten projekt
Copyright © 2009 PTH Technika