W dzisiejszej rzeczywistości szkolnej trudno mówić o pracy pozalekcyjnej – brak na nią środków. Wydaje mi się jednak, że praca taka – prowadzona społecznie – jest niezbędna, zarówno dla lepszych wyników nauczania, jak i dla zawodowego rozwoju nauczyciela.
Ograniczony, w planach nauczania, czas realizacji programu chemii i ekologii powoduje, że chcąc osiągnąć dobre wyniki w pracy z uczniami zainteresowanymi tymi przedmiotami, trzeba regularnie prowadzić zajęcia kółka eko-chem. Zajęcia takie będąc, swego rodzaju „poligonem” metod nauczania, pozwalają przygotować uczniów do udziału w turniejach przedmiotowych, konkursach chemicznych i ekologicznych.
Dla lepszego wykorzystania czasu na zajęciach kółka, zaplanowałam pracę na okres dwóch lat – dla uczniów klas II i III.
- Treści nauczania
Treści nauczania obejmują następujące działy:
Nr
działu
|
Tytuł działu
|
Liczba godzin
|
I
|
Substancje chemiczne i ich przemiany. Ekologia
|
4
|
II
|
Atom i cząsteczka
|
8
|
III
|
Roztwory wodne
|
8
|
IV
|
Kwasy, zasady i sole
|
8
|
V
|
Związki węgla z wodorem
|
4
|
VI
|
Pochodne węglowodorów
|
4
|
VII
|
Związki chemiczne w żywieniu
|
4
|
Charakterystyka działu
Dział I. Substancje chemiczne i ich przemiany
- Typy reakcji chemicznych
- Mol. Masa molowa
- Zagrożenia ekologiczne
Dział II. Atom i cząsteczka
- Prawo stałości składu związku chemicznego
- Prawo zachowania masy
- Budowa atomu: jądro, elektrony
- Zależność między budową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym
Dział III. Roztwory wodne
- Woda jako rozpuszczalnik - roztwory
- Rozpuszczalność
- Stężenie procentowe roztworu
Dział IV. Kwasy, zasady i sole
- Kwasy, zasady i sole według Arrheniusa
- Dysocjacja soli
Dział V. Związki węgla z wodorem
- Szereg homologiczny alkanów, alkinów i alkenów
- Porównanie budowy cząsteczek i właściwości alkanów, alkinów i alkenów
Dział VI. Pochodne węglowodorów
- Szereg homologiczny kwasów karboksylowych
- Aminy i aminokwasy
Dział VII. Związki chemiczne w żywieniu
III. Cele edukacyjne
- wykształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji i opisu zjawisk zachodzących w otoczeniu za pomocą języka chemicznego
- poznanie substancji chemicznych oraz procesów, którym one ulegają
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości
- przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji
- nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny
- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów
- przygotowanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach konkursowych.
Założone osiągnięcia uczniów
- uczeń potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych
- uczeń umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
- uczeń potrafi proponować rozwiązania nietypowe
- uczeń posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
- uczeń osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych i ekologicznych.
Procedury osiągania celów
- rozwiązywanie zadań konkursowych
- rozwiązywanie testów konkursowych, które odbywały się w poprzednich latach
- zajęcia laboratoryjne
- zajęcia w pracowni komputerowej
Tanie wydruki |