Projekt: Kółko eko-chem
Głos został oddany.
Projekt realizowany przez: Gimnazjum 10
Nazwa Kółko eko-chem
   Województwo: śląskie
   Powiat: Gliwice
   Gmina: Gliwice
   Miasto: Gliwice
Opis
 W dzisiejszej rzeczywistości szkolnej trudno mówić o pracy pozalekcyjnej – brak na nią środków. Wydaje mi się jednak, że praca taka – prowadzona społecznie – jest niezbędna, zarówno dla lepszych wyników nauczania, jak i dla zawodowego rozwoju nauczyciela.

          Ograniczony, w planach nauczania, czas realizacji programu chemii i ekologii powoduje, że chcąc osiągnąć dobre wyniki w pracy z uczniami zainteresowanymi tymi przedmiotami, trzeba regularnie prowadzić zajęcia kółka eko-chem. Zajęcia takie będąc, swego rodzaju „poligonem” metod nauczania, pozwalają przygotować uczniów do udziału w turniejach przedmiotowych, konkursach chemicznych i ekologicznych.

       Dla lepszego wykorzystania czasu na zajęciach kółka, zaplanowałam pracę na okres dwóch lat – dla uczniów klas II i III.

  1. Treści nauczania

Treści nauczania obejmują następujące działy:

Nr

działu

Tytuł działu

Liczba godzin

I

 

Substancje chemiczne i ich przemiany. Ekologia

 

4

II

 

Atom i cząsteczka

8

III

 

Roztwory wodne

8

IV

 

Kwasy, zasady i sole

8

V

 

Związki węgla z wodorem

4

VI

 

Pochodne węglowodorów

4

VII

Związki chemiczne w żywieniu

 

4

 

Charakterystyka działu

Dział I. Substancje chemiczne i ich przemiany
  • Typy reakcji chemicznych
  • Mol. Masa molowa
  • Zagrożenia ekologiczne

Dział II. Atom i cząsteczka

  • Prawo stałości składu związku chemicznego
  • Prawo zachowania masy
  • Budowa atomu:  jądro, elektrony
  • Zależność między budową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym

Dział III. Roztwory wodne

  • Woda jako rozpuszczalnik - roztwory
  • Rozpuszczalność
  • Stężenie procentowe roztworu
Dział IV. Kwasy, zasady i sole
  • Kwasy, zasady i sole według Arrheniusa
  • Dysocjacja soli

Dział V. Związki węgla z wodorem

  • Szereg homologiczny alkanów, alkinów i alkenów
  • Porównanie budowy cząsteczek i właściwości alkanów, alkinów i alkenów

Dział VI. Pochodne węglowodorów

  • Szereg homologiczny kwasów karboksylowych
  • Aminy i aminokwasy

Dział VII. Związki chemiczne w żywieniu

  • Cukry
  • Tłuszcze
  • Białka

III.   Cele edukacyjne

  • wykształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji i opisu zjawisk zachodzących w otoczeniu za pomocą języka chemicznego
  • poznanie substancji chemicznych oraz procesów, którym one ulegają
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości
  • przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji
  • nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny
  • wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów
  • przygotowanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach konkursowych.

Założone osiągnięcia uczniów

  • uczeń potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych
  • uczeń umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  • uczeń potrafi proponować rozwiązania nietypowe
  • uczeń posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
  • uczeń osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych i ekologicznych.

Procedury osiągania celów

  • rozwiązywanie zadań konkursowych
  • rozwiązywanie testów konkursowych, które odbywały się w poprzednich latach
  • zajęcia laboratoryjne
  • zajęcia w pracowni komputerowej

 

 

 

 

 

 

Tanie wydruki

Komentarze i opinie

Brak komentarzy i opinii na ten temat. Bądź pierwszy.

Zdjęcia

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych zdjęć.

Filmy

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych filmów.

Projekt został dodany: 25-04-2010, liczba wyświetleń: 3091

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
W tym roku już głosowałeś/aś
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika