Plan realizacji „Programu eko-zespołów”
Opracowany przez
Mariolę Turowską-Moskalik
dla Szkoły Podstawowej w Janowie
„Jesteś cząstką przyrody,
więc dbaj o siebie”
Poziom nauczania: szkoła podstawowa.
Zajęcia edukacyjne : szkolne koło ekologiczne, lekcje przyrody.
Cel ogólny:
- Budzenie szacunku do przyrody.
- Kształtowanie trwałych nawyków ekologicznego stylu życia.
- Stworzenie możliwości zdobycia wiedzy , przyswojenia sobie systemu
wartości, a także przyjęcia postawy zaangażowania, koniecznej w działalności związanej z ochroną i poprawą stanu środowiska,
Cele szczegółowe
uczeń:
- Ukazuje elementy i cechy środowiska naturalnego.
- Dostrzeganie wpływu człowieka na krajobraz, wodę, powietrze –
- elementy przyrody.
- Ujawnia źródła zanieczyszczenia – niszczenia przyrody.
- Wdraża sposoby zapobiegania niszczeniu przyrody.
- Rozumie skutki interwencji człowieka w środowisko.
- Analizuje przyczyny degradacji środowiska.
- Dostrzega zależności pomiędzy składnikami przyrody.
- Wdraża metody niwelowania i zapobiegania zanieczyszczeniu zasobów przyrody.
- Chroni rośliny i zwierzęta.
- Akcentuje wpływu środowiska na organizm ludzki.
- Ukazuje skutki wyczerpywania się zasobów naturalnych.
- Ocenia stan środowiska.
- Wyjaśnia konieczność ochrony przyrody.
- Wypracowuje sposoby ochrony przyrody.
Blok tematyczny
I Moje miejsce zamieszkania.
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Co mnie cieszy w najbliższym otoczeniu?
|
- Zajęcia w terenie- Krajobraz najbliższej okolicy.
- Petycja – Co chcesz zmienić w swoim otoczeniu i dlaczego?
- Ukwiecanie szkoły – zbieranie nasion, wysadzanie ich wiosną.
- Sprzątanie terenów gminy.
- Wygrabianie liści wokół szkoły.
- Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zimą.
- Wycieczki dydaktyczno-krajoznawcze po najbliższej okolicy.
- Wydawanie szkolnej gazetki ekologicznej „Eko-szkoła”.
- Przygotowywanie ściennej gazetki ekologicznej.
10. Przeprowadzenie ankiety ekologicznej w domu.
|
Rok szkolny
2003/2004
|
II Tworzenie EKOZESPOŁÓW
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Ekozespół w szkole
|
- Przedstawienie i zainteresowanie programem ekozespołów dyrekcji i grona pedagogicznego.
- Ustalenie planu działań.
- Przedstawienie programu młodzieży.
- Utworzenie ekozespołu.
- Zaproszenie do współpracy rodziców.
- Przedsięwzięcia i poczynania w ramach programu.
|
Rok szkolny
2003/2004
grudzień
styczeń
luty
|
III Odpady
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Czy odpady muszą być uciążliwymi śmieciami?
|
1.Rozpropagowanie akcji segregacji odpadów:
- Omówienie możliwości segregacji odpadów dla dobra zasobów przyrodniczych i uzyskania korzyści finansowych.
- Segregacja puszek aluminiowych.
- Segregacja baterii.
- Zachęcanie do segregacji odpadów w domu.
- Segregacja odpadów w szkole.
2. Prowadzenie pomiaru wytwarzania odpadów.
3. Lokalizacja i prowadzenie spisu dzikich wysypisk śmieci.
4. Informowanie o ich istnieniu władz gminnych.
5. Uporządkowywanie ich.
|
Rok szkolny
2003/2004
|
IV Woda
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Czy złoża wody pitnej są nie wyczerpywalne ?
|
1. Rozpropagowanie akcji szanowania wody:
- Omówienie zagadnienia na lekcjach i apelu.
- Rozwieszenie ulotek, plakatów.
- Przeprowadzenie doświadczenia ile wody potrafi nakapać z nie dokręconych kranów.
- Sprawdzanie szczelności i dokręcania kranów .
- Hodowla- wpływ jakości wody na wzrost roślin.
- Badanie wody w rzece.
- Tworzenie haseł propagujących oszczędzanie wody.
- „Burza mózgów”- jak możemy oszczędzać wodę?
- Obserwacja i analiza zużycia wody w domu.
|
Rok szkolny
2003/2004
|
V Energia
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Czy organizmy żywe mogą żyć bez energii?
|
1.Rozpropagowanie akcji oszczędzania energii:
- Omówienie zagadnienia na lekcjach i apelu.
- Rozwieszenie ulotek, plakatów.
- Sprawdzanie i wyłączanie zbędnie świecących żarówek.
- Proponowanie sposobów oszczędzania energii.
2. Sprawdzanie zużycia energii elektrycznej w domach.
|
Rok szkolny
2003/2004
|
VI Podróżowanie
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Plusy i minusy istnienia środków transportu.
|
- Poznanie w czasie lekcji rodzajów środków transportu i wpływu ich na stan środowiska.
- Pogadanka – Alternatywne źródła napędu i paliwa w środkach transportu.
- Analiza za i przeciw stosowania samochodu jako środka transportu.
- Wycieczka rowerowa.
|
Rok szkolny
2003/2004
|
VII Żywność ekologiczna i zakupy
Tematyka
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Warto wiedzieć co jemy.
|
- Wycieczka do gospodarstwa rolnego.
- Możliwość prowadzenia ekologicznego gospodarstwa rolnego- wywiad.
- Zasilanie ogródka przyszkolnego naturalnym nawozem .
- Projektowanie budowy kompostownika.
- Poznawanie znaczenia oznakowań towarów w sklepach spożywczych- zajęcia praktyczne.
- Wykonanie z naturalnych materiałów toreb wielokrotnego użytku na zakupy.
Prelekcja : używki a zdrowie człowieka – inscenizacja „ Sąd nad papierosem, sad nad narkotykiem”.
|
Rok szkolny
2003/2004
|
Tanie wydruki |