Projekt: Eco - zespoły
Projekt realizowany przez: SP Janów
Nazwa Eco - zespoły
   Województwo: śląskie
   Powiat: częstochowski
   Gmina: Janów
   Miasto: Janów
Opis

Plan realizacji „Programu eko-zespołów”

Opracowany przez

Mariolę Turowską-Moskalik

dla Szkoły Podstawowej w Janowie

 

„Jesteś cząstką przyrody,

więc dbaj o siebie”

 

Poziom nauczania: szkoła podstawowa.

 

Zajęcia edukacyjne : szkolne koło ekologiczne, lekcje przyrody.

 

Cel ogólny:

  • Budzenie szacunku do przyrody.
  • Kształtowanie trwałych nawyków ekologicznego stylu życia.
  • Stworzenie możliwości zdobycia wiedzy , przyswojenia sobie systemu

wartości, a także przyjęcia postawy zaangażowania, koniecznej w działalności związanej z ochroną i poprawą stanu środowiska,

 

Cele szczegółowe

uczeń:

-         Ukazuje elementy i cechy środowiska naturalnego.

-         Dostrzeganie wpływu człowieka na krajobraz, wodę, powietrze –

- elementy przyrody.

-         Ujawnia źródła zanieczyszczenia – niszczenia przyrody.

-         Wdraża sposoby zapobiegania niszczeniu przyrody.

-         Rozumie skutki interwencji człowieka w środowisko.

-         Analizuje przyczyny degradacji środowiska.

-         Dostrzega zależności pomiędzy składnikami przyrody.

-         Wdraża metody niwelowania i zapobiegania zanieczyszczeniu zasobów przyrody.

-         Chroni rośliny i zwierzęta.

-         Akcentuje wpływu środowiska na organizm ludzki.

-         Ukazuje skutki wyczerpywania się zasobów naturalnych.

-         Ocenia stan środowiska.

-         Wyjaśnia konieczność ochrony przyrody.

-         Wypracowuje sposoby ochrony przyrody.

 

 

 

 

 

 

Blok tematyczny

 

I  Moje miejsce zamieszkania.

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Co mnie cieszy w najbliższym otoczeniu?

 

  1. Zajęcia w terenie- Krajobraz najbliższej okolicy.
  2. Petycja – Co chcesz zmienić w swoim otoczeniu i dlaczego?
  3. Ukwiecanie szkoły – zbieranie nasion, wysadzanie ich wiosną.
  4. Sprzątanie terenów gminy.
  5. Wygrabianie liści wokół szkoły.
  6. Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zimą.
  7. Wycieczki dydaktyczno-krajoznawcze po najbliższej okolicy.
  8. Wydawanie szkolnej gazetki ekologicznej „Eko-szkoła”.
  9. Przygotowywanie ściennej gazetki ekologicznej.

10.  Przeprowadzenie ankiety ekologicznej w domu.

 

 

Rok szkolny

 2003/2004

 

 

II  Tworzenie EKOZESPOŁÓW

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Ekozespół w szkole

 

  1. Przedstawienie i zainteresowanie programem ekozespołów dyrekcji i grona pedagogicznego.
  2. Ustalenie planu działań.
  3. Przedstawienie programu młodzieży.
  4. Utworzenie ekozespołu.
  5. Zaproszenie do współpracy rodziców.
  6. Przedsięwzięcia i poczynania w ramach programu.

 

 

Rok szkolny

 2003/2004

 grudzień

 styczeń

 luty

 

 

 

 

 

 

III  Odpady

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Czy odpady muszą być uciążliwymi śmieciami?

 

1.Rozpropagowanie akcji segregacji odpadów:

  • Omówienie możliwości segregacji odpadów dla dobra zasobów przyrodniczych i uzyskania korzyści finansowych.
  • Segregacja puszek aluminiowych.
  • Segregacja baterii.
  • Zachęcanie do segregacji odpadów w domu.
  • Segregacja odpadów w szkole.

2. Prowadzenie pomiaru wytwarzania odpadów.

3. Lokalizacja i prowadzenie spisu dzikich wysypisk śmieci.

4. Informowanie o ich istnieniu władz gminnych.

5. Uporządkowywanie ich.

 

 

Rok szkolny

 2003/2004

 

 

IV Woda

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Czy złoża wody pitnej są nie  wyczerpywalne ?

 

1. Rozpropagowanie akcji szanowania wody:

  • Omówienie zagadnienia na lekcjach i apelu.
  • Rozwieszenie ulotek, plakatów.
  • Przeprowadzenie doświadczenia ile wody potrafi nakapać z nie dokręconych kranów.
  • Sprawdzanie szczelności i dokręcania kranów .
  • Hodowla- wpływ jakości wody na wzrost roślin.
  • Badanie wody w rzece.
  • Tworzenie haseł propagujących oszczędzanie wody.
  • „Burza mózgów”- jak możemy oszczędzać wodę?
  1. Obserwacja i analiza zużycia wody w domu.

 

 

Rok szkolny

 2003/2004

 

 

V Energia

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Czy organizmy żywe mogą żyć bez energii?

 

1.Rozpropagowanie akcji oszczędzania energii:

  • Omówienie zagadnienia na lekcjach i apelu.
  • Rozwieszenie ulotek, plakatów.
  • Sprawdzanie i wyłączanie  zbędnie świecących żarówek.
  • Proponowanie sposobów oszczędzania energii.

2. Sprawdzanie zużycia energii elektrycznej w domach.

 

 

Rok szkolny

 2003/2004

 

VI Podróżowanie

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Plusy i minusy istnienia środków transportu.

 

  1. Poznanie w czasie lekcji rodzajów środków transportu i wpływu ich na stan środowiska.
  2. Pogadanka – Alternatywne źródła napędu i paliwa w środkach transportu.
  3. Analiza za i przeciw stosowania samochodu jako środka transportu.
  4. Wycieczka rowerowa.

 

Rok szkolny

 2003/2004

 

VII Żywność ekologiczna i zakupy

 

Tematyka

Sposób realizacji

Termin

 

Warto wiedzieć co jemy.

  1. Wycieczka do gospodarstwa rolnego.
  2. Możliwość prowadzenia ekologicznego gospodarstwa rolnego- wywiad.
  3. Zasilanie ogródka przyszkolnego naturalnym nawozem .
  4. Projektowanie budowy kompostownika.
  5. Poznawanie znaczenia oznakowań towarów w sklepach spożywczych- zajęcia praktyczne.
  6.  Wykonanie z naturalnych materiałów toreb wielokrotnego użytku na zakupy.

Prelekcja : używki a zdrowie człowieka – inscenizacja „ Sąd nad papierosem, sad nad narkotykiem”. 

 

Rok szkolny

 2003/2004

 

 

 

 

Tanie wydruki

Komentarze i opinie

Brak komentarzy i opinii na ten temat. Bądź pierwszy.

Zdjęcia

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych zdjęć.

Filmy

Do projektu nie dodano jeszcze żadnych filmów.

Projekt został dodany: 19-04-2010, liczba wyświetleń: 1541

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika