Scenariusz: Scenariusze zadań związanych z ekologią, ochroną środowiska do przeprowadzenia w każdej szkole, świetlicy.

Głos został oddany.

Autor: L. G.

Scenariusze zadań związanych z ekologią, ochroną środowiska do przeprowadzenia w każdej szkole, świetlicy.

 

Zadanie 1

Akrostych - opowiadanie o ekologii, przyrodzie itp.

Wybierz  jedno z poniższych zdań:

  • Ochrona środowiska.
  • Nauka o przyrodzie.
  • Moje najbliższe otoczenie.

Następnie napisz to zdanie pionowo na krawędzi arkusza formatu A4   w pionowym słupku. Napisz opowiadanie o ekologii, w taki sposób, aby pierwszy wyraz   zdania rozpoczynał się kolejną literą każdej grupy znaków.

Przykład: OCHRONA ŚRODOWISKA:

O- .........................................

C- ........................................

H- ........................................

R- ........................................

O- ........................................

N- ........................................

A- ........................................

 

Ś- ........................................

R- ........................................

O- ........................................

D- ........................................

O- ........................................

W- ........................................

I- ........................................

S- ........................................

K- ........................................

A- ........................................

 

 

Zadanie 2

Wolno - nie wolno

Każdy uczeń musi mieć dwa koła w dwóch kolorach - czerwonym i zielonym, jak w świetlnym sygnalizatorze. Przewodnik wycieczki, rajdu, lub nauczyciel czyta wcześniej przygotowane pytania, a pozostali odpowiadają na nie podniesieniem odpowiedniego koła:

wolno - zielone,

nie wolno - czerwone,

Propozycje pytań: czy wolno nam:

  • Troszczyć się o zieleń wokół siebie.
  • Opiekować się zwierzętami.
  • Zaśmiecać najbliższe otoczenie.
  • Segregować śmieci.
  • Łamać gałęzie drzew i krzewów.
  • Oszczędzać wodę i energię elektryczną.
  • Kupować żywność zawierającą tajemnicze E.
  • Zachować ciszę w parku i w lesie.
  • Dokuczać zwierzętom i ptakom.
  • Palić ogniska w lesie i wypalać trawy.

 

Zadanie 3

Niebezpieczna mapa

Wykonajcie szkic waszej miejscowości. Przemierzcie ją wzdłuż i wszerz, robiąc inwentaryzację waszego terenu. Sprawdźcie, gdzie jest najwięcej śmieci?. Jakiego rodzaju są to śmieci? Czy miejsca te są niebezpieczne, mogą zagrażać roślinom, zwierzętom, ludziom. Wszystkie miejsca zaznaczcie na mapie i dokładnie je opiszcie. Z mapą możecie pójść do najbliższego urzędu lub na posterunek policji. Opowiedzcie, dlaczego i po co robiliście ten remanent, i przekażcie mapę. Dzięki wam będzie ładniej, zdrowiej. Zyska środowisko naturalne i mieszkańcy.

 

 Zadanie 4

Dekalog ekologa.

Często nie potrafimy zachować zdrowego rozsądku, kiedy jesteśmy świadkami jakiegoś zaśmiecania terenu, miejsca pracy w szkole. Jak się należy w takiej sytuacji zachować? Po pierwsze nie róbcie nic, jeśli nie jesteście pewni, że nie zaszkodzicie, po drugie pamiętajcie, że nikt nie oczekuje od was bohaterstwa.  Możecie także od osób dorosłych dowiedzieć się co zrobić, gdy widzicie lub wiecie kto zaśmieca las, najbliższe otoczenie. Sporządźcie Dekalog Ekologa jako drogowskaz mówiący jak powinien zachowywać się człowiek, który dba  przyrodę.

 

Zadanie 5

Co nam w duszy „gada"?

Ogłoście turniej "lekkiego pióra". "Bronią" w tym turnieju będzie wasza poezja. Jeśli do tej pory nigdy nie pisaliście żadnych wierszy, to pora, by spróbować swoich sił. Pamiętajcie, o pomoc możecie poprosić swoich rodziców, rodzeństwo, może panią bibliotekarkę, a może kogoś innego, kto znany jest w waszej miejscowości z tego, że pisze wiersze. Tematyka wiersza powinna  być związana z ekologią w Twoim miejscu zamieszkania, powiecie, województwie. Po napisaniu wierszy zorganizujcie spotkanie, na które zaprosicie te osoby, które pomagały w przygotowaniach "lekkiego pióra". A potem przedstawcie swą twórczość na apelu, podczas Dnia Ziemi w szkole itp. 

 

Zadanie 6 

Za miedzą

Bardzo często zaraz za wsią lub miastem jest następna wieś czy osada i choć jest to po sąsiedzku, to często nie znamy tych miejsc. Porozmawiajcie z rodzicami, może pomogą wam w organizacji wypraw gdzieś dalej, by poznać okolicę. Wyprawa za... (miasto, wieś). Najlepiej odbyć ją pieszo, autobusy nie zawsze pasują, mogą nie zabrać większej ilości dzieci. Idąc pieszo więcej można zobaczyć. Jeśli ktoś z was ma aparat fotograficzny, niech go zabierze, zdjęcia będą wspaniałą pamiątkę oraz dokumentem potwierdzającym, iż taką wyprawę odbyliście. Opiszcie dokładnie, jakie miejsca na drodze mijaliście, zaobserwujcie czy są tam nielegalne wysypiska śmieci. Porozmawiajcie z mieszkańcami innej miejscowości może innej gminy, powiatu. Zapytajcie jak tam rozwiązany jest problem dzikich wysypisk śmieci. Załóżcie dziennik wypraw, byście mieli gdzie zapisywać wasze wrażenia oraz wklejać zdjęcia.

 

Zadanie 7
Wyprawa do innej szkoły.

Bardzo często w miejscu, gdzie mieszkacie przebywają wasi koledzy ze szkoły w pobliskiej wiosce. Nawiążcie z nimi kontakt, poproście aby  wychowawcy zorganizowali spotkanie z o tematyce ekologicznej np. Z ekologią na ty. Zaproponujcie różne spotkania z zabawami, których inicjatorami będziecie wy i oni. Może to być początek wielu fajnych znajomości i przyjaźni- a przy okazji rywalizacja między klasami i nauka właściwego dbania o środowisko.


 Zadanie 8

 Radosna gazeta

Gazety przynoszą różne wiadomości i nie wszystkie są radosne. Niech każdy z was stworzy własną gazetę - zwariowaną, ale pozbawioną smutnych i tragicznych informacji pamiętając o tematyce Ochrona środowiska.  Dobre i złe zachowania młodzieży, dzieci i dorosłych. Potrzebne będą różne stare gazety i taśma samoprzylepna lub klej. Wykorzystajcie różne "kawałki" tekstów i poskładajcie z nich nowe informacje, radosne i z humorem. Przeczytajcie później swoje gazety, jeśli w waszej miejscowości jest redakcja jakiejś lokalnej gazety, zanieście tam swoje prace i pochwalcie się nimi. Jeśli nie ma redakcji, zanieście je do różnych urzędów, do swoich domów.

 

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
W tym roku już głosowałeś/aś
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika