Scenariusz: PROSTE RADY NA ODPADY |
Autor: Dorota Zyczkowska
· W ramach treści programowych:
- Wpływ człowieka na środowisko.
· W ramach realizacji ścieżki ekologicznej (kl. IV-VI):
- Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole i pracy na stan środowiska naturalnego.
· W ramach ścieżki prozdrowotnej:
- Higiena przenoszenia i przechowywania produktów żywnościowych.
Na lekcję należy wcześniej przygotować:
- puste opakowania wykonane z różnych materiałów (z papieru i tektury; szklane; z tworzyw sztucznych; metalowe)
- zebrać wszystkie opakowania, które uczniom zostały po drugim śniadaniu.
Tok lekcji:
I. Faza wprowadzająca
1. Sprawy porządkowo-organizacyjne
2. Wprowadzenie do tematu; nawiązanie do roli, jaką odgrywają opakowania w naszym życiu
3. N-l poleca uczniom ułożenie na ławkach zużytych opakowań. Na oddzielnej ławce n-l układa opakowania przyniesione przez siebie:
- butelki szklane z zakrętkami
- butelki plastikowe
- kartony po mleku
- gazety
- pudełka tekturowe
- torebki foliowe.
N-l zadaje pytanie: Co dalej z tymi opakowaniami zrobić?
Uczniowie zapisują na kartkach swoje pomysły dotyczące opakowań, które zgromadziły po drugim śniadaniu oraz tych przyniesionych przez n-la.
II. Faza realizacji
1. N-l na tablicy szkolnej rysuje tabelę z rubrykami.
Uczniowie przedstawiają swoje pomysły. Wspólnie ustalają, do której rubryki tabeli należy wpisać każdą propozycję.
Wzór tabeli na tablicy szkolnej:
Zbiórka surowców wtórnych – kolorowe pojemniki, punkty skupu | Kosz na śmieci - wysypisko |
Kompostowanie |
PAPIER
SZKŁO
TWORZYWA SZTUCZNE PUSZKI | NP. papier tłusty
Kapsle metalowe zakrętki | Np. ogryzki Skórki bananów Łupiny orzechów Resztki pokarmu |
2. Po zapisaniu wszystkich pomysłów n-l zadaje kolejne pytanie: Co się dalej stanie z posegregowanymi w ten sposób zużytymi opakowaniami?
Uczniowie zapisują swoje pomysły w Karcie pracy ucznia – ćwiczenie 1.
3. N-l poleca zastanowienie się nad rolą segregacji odpadów i zadaje pytanie: Dlaczego tak ważne jest ponowne odzyskanie surowców wtórnych?
Uczniowie podają propozycje:
- oszczędność energii
- oszczędność surowców
- mniejsza objętość śmieci na wysypiskach i itp.
N-l poleca wykonanie ćwiczenia 2 w Karcie pracy ucznia.
III. Podsumowanie:
1. Jako podsumowanie n-l zadaje pytanie do krótkiej analizy przez uczniów: Co Ty możesz zrobić, by śmieci nas nie zasypały? I poleca uczniom wpisanie swoich pomysłów do Karty pracy ucznia w ćwiczeniu 3.
Należy spodziewać się następujących odpowiedzi:
- kupować opakowania wielokrotnego użytku lub nadających się do przetworzenia
- zwracać uwagę na wielkość opakowania – kupować jak najmniejsze
- segregować w domu śmieci
- uczestniczyć w akcjach „Sprzątanie świata”
- zbierać makulaturę i oddawać do punktów skupu
2. N-l zadaje pracę domową:
· dla wszystkich: Napisz propozycje 3 haseł promujących selektywną zbiórkę odpadów.
· Dla chętnych: Skorzystaj z różnych źródeł informacyjnych i naukowych i wyjaśnij pojęcia:
- recykling
- utylizacja
3. N-l ocenia uczniów za pracę na lekcji.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |