Scenariusz: DZIEŃ MARCHEWKI

Głos został oddany.

Autor: Beata Skórka

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5-6 LETNICH

 

TEMAT: “Dzień Marchewki”

 

Cele:

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i poprawnego nazywania warzyw i owoców;
  • kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych;
  • promowanie warzyw i owoców jako darów natury;
  • poszerzanie wiedzy na temat pochodzenia marchewki i jej odmian;
  • doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek i zadań logicznych;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów tematycznych (zbiór warzyw, zbiór owoców);
  • kształtowanie umiejętności kulturalnego słuchania czytanych utworów literackich;
  • zwracanie uwagi na kulturalne zachowanie się przy stole;
  • doskonalenie umiejętności współpracy w grupie;
  • utrwalanie poznanych układów ruchowych do wybranych melodii;

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • teksty zagadek;
  • ilustracje, zdjęcia przedstawiające wybrane warzywa i owoce;
  • tekst wiersza “Gdzie rośnie marchewka”;
  • tekst wiersza Jana Brzechwy “Urodziny Marchewki”;
  • płyta z nagranymi utworami muzycznymi;
  • plansze z różnymi odmianami marchewki;
  • sokowirówka i marchewki;
  • karty pracy;
  • dyplomy;
  • potrawy przygotowane przez rodziców;

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Powitanie- wszyscy siedzą w kole (na dywanie). Nauczyciel wymawia słowa - magiczny uścisk puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk – i puszcza w obieg uścisk dłoni.
  2. Nauczyciel informuje dzieci, że temat dzisiejszych zajęć został zaczarowany i należy go odczarować. Na początek należy rozwiązać wszystkie zagadki. Rozwiązania zagadek należy umieścić w specjalnie przygotowanym diagramie. A na końcu odczytać hasło według tajemnego kodu.
  3.  

     

    Ma gruby brzuszek i ogonek mały,

    będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)

     

    Dobra gotowana,

    dobra i surowa.

    Choć nie pomarańcza

    lecz pomarańczowa.

    Kiedy za zielony

    pochwycisz warkoczyk

    i pociągniesz mocno –

    wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)

     

    Różne na świecie istnieją łaty:

    żółte, czerwone, łaty w kraty.

    Lecz nie ma na pewno

    smaczniejszej “łaty”,

    niżeli zielony listek.... (sałata)

     

    Przeważnie jestem żółty

    z wielkim pióropuszem.

    W szkole gdy go widzę,

    to omijać muszę..... (ananas)

     

    Kto z was owoc taki zna,

    w którym w nazwie

    na początku jestem “Ja”. (jabłko)

     

    Pod krzakiem w polu

    rośnie ich wiele.

    Dzieci je chętnie

    pieką w popiele. (ziemniaki)

     

     

    Po rozwiązaniu wszystkich zagadek i ułożeniu rozwiązań w diagramie (diagram posiada dodatkowe litery), dzieci odczytują hasło: Dzień Marchewki.

  4. Próba odpowiedzi na pytanie: “Co to jest marchewka”?
  5. Po wypowiedziach dzieci nauczyciel odsłania tablicę na której znajdują się zdjęcia i plansze z różnymi odmianami marchewek. Wyjaśnia starszakom, że marchewka przywędrowała do Polski najprawdopodobniej z Chin. Jej poprzedniczki miały kolor: czerwony, fioletowy lub różowy, omszone liście i nieciekawy smak. Obecnie znana nam odmiana marchewki powstała w Holandii, a stamtąd przywędrowała do Polski. Na prośbę nauczyciela dzieci czytają (z tablicy) jakich witamin dostarcza marchewka. Następnie zastanawiają się która część rośliny jest jadalna (podziemna, nadziemna). Poprawnie nazywają wszystkie części rośliny.

  6. Zabawy muzyczno ruchowe przy piosence “Ogórek”.
  7. Czytanie wiersza przez nauczyciela pt. “Gdzie rośnie marchewka”?
  8. Zadaniem dzieci było wyłapanie chochlików zawartych w tekście wiersza.

     

  9. Nauczyciel zaprezentował wiersz Jana Brzechwy “Urodziny Marchewki”. Dzieci wymieniły warzywa występujące w wierszu. Następnie nauczyciel rozdał dzieciom ilustracje warzyw i owoców. Przy kolejnym czytaniu wiersza dzieci podnosiły do góry kartoniki z ilustracjami warzyw i owoców wymienianymi aktualnie w wierszu. Zadanie to wymagało od dzieci skupienia i wiedzy.
  10. Po wspólnym czytaniu wiersza wszystkie kartoniki zostały złożone na środku dywanu. Nauczyciel podzielił dzieci na małe grupki. Każda grupka miała inne zadanie (wybrać warzywa i owoce koloru czerwonego; owoce zawierające dużą pestkę; zielone warzywa itp.).
  11. Zabawa muzyczno – ruchowa “Pranie” do utworu muzycznego pt. “Carnevalito”. Utrwalanie poznanej wcześniej interpretacji ruchowej.
  12. Po zabawie czekało na dzieci zadanie specjalne. Na podstawie obserwacji własnych dzieci miały wymienić do czego w domu wykorzystywana jest marchewka.
  13. Nauczycielka zaprosiła dzieci do stolika na którym stała sokowirówka. Wyjaśniła dzieciom co to za urządzenie i do czego służy. Następnie każdy starszak otrzymał marchewkę i przetarł ją przez sokowirówkę – wspólne wykonanie soku.
  14. Wspólna marchewkowa uczta (na zajęcia rodzice przygotowali marchewkę w różnych postaciach: surówki, marchewkę duszoną, marchewkę gotowaną, marchewkę marynowaną z groszkiem, ciasto marchewkowe, soki itp.).
  15. Po wielkiej uczcie każde dziecko otrzymało tajne zadanie – karta pracy z punktami od 1 do 21. Aby się dowiedzieć co ukryło się na karcie pracy, każde dziecko zamieniło się w detektywa (postawiony fikcyjny kołnierz, zaciemnione okulary itp.). Łącząc punkty w odpowiedniej kolejności ukazywał się poszukiwany – marchewka.

Zajęcia zakończyły się nadaniem tytułu: “Przyjaciela Marchewki” i wręczeniem pamiątkowych dyplomów.

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Już głosowałeś/aś na ten projekt
Copyright © 2009 PTH Technika