Scenariusz: Poznajemy dęby |
Autor: Joanna Buniowska
Autor: Joanna Buniowska
Grupa wiekowa: klasa trzecia
KARTA PRACY DO SCENARIUSZA Zadanie I.
Jak zbudowane jest drzewo? Narysuj oglądane drzewo i podpisz jego poszczególne elementy: korzenie, pień, konary (grube gałęzie), liście, owoce (żołędzie).
Zadanie II. Obejdź drzewo kilkakrotnie dookoła, zaobserwuj czy ma w sobie coś niezwykłego. Zmierz taśmą mierniczą jego obwód, sprawdź ile osób jest potrzebnych żeby objąć całe drzewo. Wpisz w karcie pracy określenia pasujące do tego drzewa.
KARTA PRACY:
Wygląd drzewa: ............................Pień: .............................................Konary: .........................................Kora: ........................................….Liście: ...........................................Owoce: .........................................
Zadanie III. Na podstawie atlasu i zamieszczonych poniżej informacji rozpoznaj, do którego z gatunków należy twój dąb. Sprawdź czy w pobliżu rosną jakieś inne dęby? W Polsce można spotkać trzy gatunki dębów, rodzime: szypułkowy i bezszypułkowy oraz amerykański dąb czerwony. Dąb bezszypułkowy rośnie na glebach suchszych i uboższych (na siedliskach borowych), a dąb szypułkowy na żyźniejszych i bardziej wilgotnych – spotkać go można w borach, lasach mieszanych i grądowych. Dąb szypułkowy: „ma liście w pękach, po kilka na końcach pędów, na krótkich o długości poniżej 1 cm ogonkach. Liście są całobrzegie, z nerwami dochodzącymi do końców klap i zatok między klapami. Dolna część liście jest węższa niż górna.Owoce na długich (5 – 12 cm) szypułkach, od których pochodzi nazwa tego dębu – szypułkowy.
Dąb ten, to duże, okazałe drzewo. Ma walcowaty pień i silnie ugałęzioną, nieregularną koronę. Na otwartej przestrzeni może mieć krótki pień i szeroką koronę. U starszych osobników kora jest podłużnie, głęboko spękana, a konary powyginane i sękate”.
Dąb bezszypułkowy: „ma liście równomiernie rozłożone na pędzie (nie skupione w pękach), na długich około 1,5 cm ogonkach. Nerwy dochodzą tylko do końców klap.
Owoce ma prawie siedzące (bez szypułek), skupione po kilka, stąd nazwa bezszypułkowy.Jest to drzewo z regularną koroną i zazwyczaj smukłym pniem”.
Dąb czerwony: „ma duże liście, z obu ich stron są po 4 pary, prawie równoległych do siebie, klap bocznych. Liście są grubo ząbkowane i ostro zakończone. Jesienią przybierają charakterystyczny jaskrawoczerwony kolor. Owoce pękate z płaską podstawką, osadzone w płytkiej, talerzykowatej miseczce.Drzewo to szybko rośnie.
Pień ma korę szarą i gładką”.
Zadanie IV.
Na podstawie słownictwa zebranego w karcie pracy zrób opis dębu. Nie zapomnij o prawidłowej pisowni i akapitach. Pamiętaj, że opis musi się składać z przynajmniej trzech części (wstępu, rozwinięcia i zakończenia). W pierwszej przedstaw drzewo, podaj jego nazwę, napisz gdzie się znajduje. W drugiej przedstaw jego opis: wielkość, wygląd. W ostatniej części napisz swoją opinię o drzewie np. czy ci się podoba.
POWODZENIA!
Literatura:
Amman G.: Drzewa i krzewy. Kieszonkowy atlas. Multico Oficyna Wydawnicza. Warszawa 1998
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |