Scenariusz: Woda |
Autor: Mariola Turowska-Moskalik
Konspekt
Temat: Utrwalenie wiadomości z działu „Woda”.
Lekcja 1 / 2
Cele:
Metody:
- indywidualna :
· analiza tekstu,
· wypowiedź,
· rozwiązywanie zadań,
· rozwiązywanie krzyżówek,
· praca z mapą.
- zbiorowa, grupowa :
· praca nad tekstem,
· dyskusja,
· kula śniegowa,
· metaplan)
Pomoce:
- podręcznik pt. „Ekologia . Atlas ilustrowany.”,wyd. Europa w formie książkowej i elektronicznej,
- komputer z projektorem,
- kartki, długopisy i zeszyty do przyrody.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie
- Sprawdzenie obecności.
- Powtórzenie wiadomości zdobytych na poprzedniej lekcji.
- Poznanie spisu treści ( budowy) podręcznika „Ekologia. Atlas ilustrowany”.
- Przypomnienie czynników środowiska podręcznik str.6. Zwrócenie uwagi na jeden z nich „Woda” – zapisanie go na tablicy.
2. Rozwinięcie
2.1 Uczniowie szukają w podręczniku informacji na temat „Zasobów wody na Ziemi” podręcznik str. 40.
Odpowiadają na pytania.
· Jaką powierzchnię naszej planety zajmuje woda?
· Czy ilość wody w przyrodzie jest zmienna?
· Czy lodowiec to woda słona?
· Jaka część góry lodowej pływa nad powierzchnią wody?
v Każda poprawna odpowiedź oceniana plusem.
Wykonują zadanie z luką.
Zad.1 Wpisz w miejsce kropek właściwy proces, aby nastąpił obieg wody w przyrodzie.
Opad, wsiąkanie lub spływ , …………….., skraplanie.
Parowanie, skraplanie , ……………….,wsiąkanie lub spływ.
v Pierwsza poprawna prezentacja oceniana plusem.
2.2 Uczniowie pracują z podręcznikiem str.9.
Tworzą pojęcia do haseł – krzyżówka na tablicy , których rozwiązaniem jest hasło „woda”.
|
| W | I | E | L | B | Ł | Ą | D | ||||||||
| S | K | L | E | R | O | F | I | T | Y |
|
| |||||
| H | Y | D | R | O | F | I | T | Y | ||||||||
F | O | T | O | S | Y | N | T | E | Z | A |
| ||||||
v Poprawne wyjaśnienie hasła oceniane plusem.
2.3 Projekcja str.10 z podręcznika.
Uczniowie wyjaśniają na podstawie ilustracji.
· „ Czy zachodzi zależność temperatury wody w jeziorze od pór roku?”
· „ Czy temperatura wody w jeziorze ma wpływ na organizmy żywe?”
v Pierwsze poprawne wyjaśnienie oceniane plusem.
2.4 Praca z podręcznikiem str.31 i 8.
Uczniowie wykonują rysunek jeziora nanosząc pojęcia i opisując w legendzie : litoral, pelagial, profundal, plankton, neuston, nekton, bentos.
2.5 Projekcja str.43 z podręcznika.
Analiza pojęć związanych z biegiem rzeki od źródła do ujścia na podstawie ilustracji str. 43.
· bieg górny:
- źródło,
- wodospad,
- zapora,
- kotlina,
- dolina przełomowa.
· bieg środkowy:
- dopływ prawy,
- dopływ lewy,
- koryto.
· bieg dolny:
- meander,
- starorzecze,
- ujście deltowe,
- ujście lejkowe.
v Poprawne wyjaśnienie pojęć oceniane plusem.
Analiza wykresu słupkowego „Ścieki przemysłowe i komunalne odprowadzane do wód powierzchniowych.” str. 43.
· Od którego roku zaczęła maleć liczba ścieków przemysłowych i komunalnych odprowadzanych do wód powierzchniowych?
· Jaka w latach 1990-2000 zachodzi tendencja odnośnie wód zanieczyszczonych odprowadzanych do wód powierzchniowych?
· Ile ścieków przemysłowych i komunalnych było odprowadzanych do wód powierzchniowych w roku 1998 ?
v Poprawna analiza wykresu oceniana plusem.
2.6 Praca metodą metaplanu nad problemem „ Jak ograniczyć ścieki komunalne i przemysłowe w Polsce?”.
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
Jak jest?
2.7 Projekcja str. 42 z podręcznika.
Nauczyciel prezentuje mapę Polski.
Uczniowie w oparciu o prezentację i pracę z podręcznikiem odpowiadają na pytania.
· Wymień państwa sąsiadujące z południową granicą Polski.
· Wymień państwa sąsiadujące z północną granicą Polski.
· Wymień państwa sąsiadujące z wschodnią granicą Polski.
· Wymień państwa sąsiadujące z zachodnią granicą Polski.