Scenariusz: Nie zaśmiecajmy naszej planety.

Autor: PP11

 

Temat: Nie zaśmiecajmy naszej planety

 

KONSPEKT DLA GRUPY 6-LATKÓW

CELE:
- aktywizowanie myślenia, analizowanie zdarzeń, wyciąganie wniosków
- kształtowanie właściwych, aktywnych postaw wobec ochrony środowiska
- wyrabianie umiejętności rozumienia ochrony środowiska
- rozbudzanie wyobraźni twórczej
- zakomponowanie kolażu inspirowanego wyobraźnią

METODY:
- słowna: rozmowa
- oglądowa: pokaz plansz globusa
- czynna: samodzielnych doświadczeń zadań stawianych dziecku

POMOCE:
plansze, globus, napisy, pudła, odpady, rozsypanka sylabowa, książki: "Świat i człowiek", "Moje 6 lat", "Zabawy z ekologii", kaseta magnetofonowa, odznaki, gazety, blok.

PRZEBIEG:
1. Powitanie - zabawa integracyjna "Iskierka przyjaźni".
2. Przekazanie  dzieciom tajemniczej paczki.
3. Zapoznanie dzieci z zawartością paczki (list, globus)
4. Odczytanie przez dzieci listu "To ja planeta Ziemia. Dbajcie o mnie, pozdrawiam was, oto zagadka dla was".
5. Otworzenie koperty,  odczytanie hasła "EKOLOGIA".
6. Wyjaśnienie słowa "EKOLOGIA" na podstawie wiersza D.Klimkiewicz "Co to jest ekologia?"

"Ekologia- mądre słowo
A co znaczy? - powiedz sowo
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała.
To nauka o zwierzakach,
Lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach
Miedzy nimi, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować
powiedziała mądra sowa..."


7. Pytanie nauczyciela: Dlaczego planeta ziemia przysłała nam ten list, a może zobaczyła coś, co ją mocno oburzyło i zasmuciło?


8. Nauczyciel przypina kolejne plansze:

I plansza: Czworo dzieci  wybiera się rowerami i motocyklem do lasu. Oglądanie i opisywanie zjawisk.
II plansza: Dzieci bawią się w lesie nad rzeką w towarzystwie zwierząt.
III plansza: Znudzone zabawą zaczynają niszczyć otaczającą przyrodę
IV plansza: Dzieci odjechały i zostawiły zanieczyszczony teren nad rzeką.

9. Pytania nauczycielki na temat tego co zdarzyło się nad rzeką? Jak postąpiły dzieci? I Co mogą zrobić dzieci, by Ziemi nie zaśmiecić? Utrwalenie słowa ekologia.


10. Zabawa dydaktyczna "Segregujemy śmieci". 4 pojemniki z napisami - metal, szkło, papier, plastik i rozrzucone śmieci.


11. Zabawa w kręgu przy piosence "Ratujmy naszą Ziemię"


12. Quiz ekologiczny: wspólne określanie pozytywnych i negatywnych zachowań człowieka. Każde dziecko otrzymuje dwie plansze ze słowami: "wolno", "nie wolno". Nauczycielka pyta: "wolno, czy nie wolno":
Łamać gałęzi, wycinać na drzewach znaków, rzucać papierków, słuchać śpiewu ptaków, biegać po wyznaczonych ścieżkach, rozbijać butelek, krzyczeć, przyglądać się roślinom, obserwować zwierzęta, zanieczyszczać rzeki.

Zadaniem dzieci jest po usłyszeniu czytanego przez nauczycielkę hasła, podniesienie odpowiedniej planszy.


13. Rozdanie medali - "Ekoludek -przyjaciel przyrody"


14. Zabawa twórcza- zachęcenie do zrobienia kolażu z odpadów:gazet, nakrętek, folii, kolorowych czasopism.

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika