Scenariusz: Śmieciowy problem. |
Autor: PP11
Inscenizacja : Śmieciowy problem
Cele:
- dziecko wie, że należy segregować śmieci,
- dziecko zna wady i zalety wysypiska śmieci,
- dziecko segreguje śmieci,
- dziecko dba o przyrodę,
- dziecko rozumie dlaczego segregacja śmieci jest ważna dla przyrody.
Chłopiec:
Martwię się już od godziny
Oto kilkudniowy „dorobek" rodziny.
Co ja z tym zrobić mam?
Myślę i myślę i nie wiem sam?
Kolega:
Jaką tajemnice kryje ten czarny wór?
/pokazuje na czarny worek/
czyżby tam siedział jakiś straszny stwór?
/chłopiec wyrzuca zawartość worka na podłogę.
Są to śmieci. UWAGA! - śmieci powinny być czyste/
Chłopiec:
To jest potwór ekologiczny, Problem ludzkości bardzo dramatyczny. Cena rozwoju - na imię mu Śmieć, Lecz nikt go nie chce za kolegę mieć.
Kolega:
Zanieś to na wysypisko,
Tam zostawisz wnet to wszystko.
Chłopiec:
Wysypisko - świetna myśl! Zaraz pójdę tam, Już dziś.
/wchodzą dzieci: Zalety i Wady/
Zaleta:
Niewątpliwa to zaleta Wysypisko - śmieci meta. Szybko śmieci się pozbędziesz Święty spokój mieć już będziesz.
Wada I:
Ale wad jest co niemiara
Sprawa ta jest bardzo stara
Ptak nie lubi latać blisko
Gdzie się mieści wysypisko. tam unosi się na wietrze
Tona kurzu w jednym metrze. Na dodatek zapach jaki! Ten odorek jest tu taki' Że w najlepszej oranżerii, W najwspanialszej perfumerii Perfum takich nie znajdziecie Długo szukać ich będziecie.
Wada II:
Inna wysypiska wada
A hydrolog tak powiada
Że wody spod wysypiska
Nie da się wziąć do pyska
Wysypisko - element krajobrazu
Natchnieniem malarzy nie było ani razu.
Strasznie okolicę szpeci
Wielka góra naszych śmieci.
Trzeba dużo tu powierzchni,
Aby śmieci wszystkie zmieścić.
Wada III:
Starożytni piramidy pięknie budowali
0 swe środowisko też na pewno dbali.
Nasze piramidy śmieci co dzień się ugniata,
Lecz z pewnością nie są one ósmym cudem świata.
Musimy sterty śmieci ograniczyć
Bo już dziś wysypisk trudno się doliczyć.
/dzieci zgniatają kartony po napojach, plastikowe butelki, puszki po napojach, składają gazety w kostkę. Wyraźnie widać, że objętość śmieci zmalała/
Chłopiec:
Wcale mi się nie podoba, to wątpliwa środowiska ozdoba może by tak jakieś czary, aby śmieci te zmalały?
Kolega:
Śmieci zaraz będzie mało, Gdyby spalić się je dało.
Chłopiec:
Spalić śmieci - świetna myśl. Zaraz zrobię to już dziś!
Zaleta:
Góra śmieci szybko znika Choć nie idą do śmietnika
1 gdy wrzucisz je do pieca
Zaraz ogień się roznieca.
Już w kominie wszystko dudni
Tak jak woda dudni w studni.
Ciepło wokół się rozchodzi
No i o to właśnie chodzi...
Wada:
Być może śmieci robi się mniej,
Lecz zwolennikiem metody tej
Wcale nie jestem, a wręcz odwrotnie
Wszystko dokoła śmierdzi okropnie.
Dym gryzie w oczy i drażni krtań
Po dziurki w nosie już tego mam,
Wszędzie osiada i nas zatruwa.
W dymie są związki chorobotwórcze
Silnie trujące i rakotwórcze.
Często ich nosem nie wyczuwamy
Ale w płucach i wątrobie dawno je mamy.
Nie spalaj śmieci - to niebezpieczne
Inne metody są tu konieczne.
A na dodatek to zakazane
Aresztem lub grzywną nawet karane.
/dziecko pokazuje plakat „Nie spalaj śmieci"
i wiesza go na stojaku do map/
Chłopiec:
Teraz już wiem, że to pomysł kiepski W piecu spalajmy węgiel i deski. Lecz mój problem wciąż jest ten sam Co z tymi śmieciami zrobić mam?!
Kolega:
0 recyklingu to ty słyszałeś?
Czy śmieci już segregowałeś?
Zaleta:
recykling to wtórny obieg
zrozumie to każdy człowiek, i zawsze tak reaguje, że swe śmieci segreguje. A ten drugi - co zostaje-Myśli, że to takie baje
1 ugniata to, co kupi.
Jak on się nazywa?
/słychać odpowiedź „głupi"
Wada:
Jedna sprawa jest tylko do zrobienia: Należy zmienić przyzwyczajenia. I nie wyrzucać wszystkiego jak leci Do tego samego kontenera śmieci!
Kolega:
Jeżeli masz trochę czasu i ochoty, To się weźmy do roboty.
Dziecko 1:
Najpierw papier odłożymy
Ładnie w paczki go złożymy.
To jest właśnie makulatura,
Gazety,zeszyty no i tektura.
A teraz uważnie wszyscy posłuchajcie
Zbierajcie makulaturę i drzewa ochraniajcie.
Tona makulatury to spowoduje,
Że 17 drzew się uratuje.
/dzieci składają makulaturę i odkładają ją
w miejsce z napisem PAPIER/
Dziecko 2:
A teraz puszki aluminiowe,
Te po konserwach, metalowe,
Te po orzeszkach i rybach w oleju
Po dezodorantach i farbach w sprayu.
Można je oddać na złomowisko
Gdzieś na najbliższe składowisko.
To czysta oszczędność energii i wody
Ale są także inne powody.
Dzieci odnoszą puszki w miejsce z napisem METAL/
Dziecko 3:
A te opakowania szklane
Zwłaszcza słoiki zakręcane
Można je znaleźć u babci czy mamy
Latem zapełnią się wnet dżemami.
/głaszcze się po brzuchu/
butelki, potłuczone szklane przedmioty
dostarczają hutom szkła trochę roboty.
Najpierw je zmielą, potem przetopią
I nowe szklane rzeczy z nich zrobią.
/dzieci odnoszą szklane przedmioty na miejsce z napisem SZKŁO/
Dziecko 4:
I jeszcze na koniec te chemiczne cacka Pojawiły się w naszym życiu znienacka. Są kolorowe, wygodne i ładne Lecz jednocześnie podstępne, szkaradne Nie rozłożą się w kilka miesięcy, Potrzebują wiele lat, a nawet ich tysięcy. Szpecą więc nasze lasy, jeziora, Łąki i parki, wsie, miasta, pola. To istna zmora!
Można je zanieść na składowisko Tam segreguje się prawie wszystko Specjalne zakłady mogą je przetopić
i nowe jednorazówki z nich zrobić. /dzieci odkładają plastikowe przedmioty na miejsce z napisem PLASTIK/
Kolega:
Popatrz teraz na swój worek śmieci. / zwraca się do widowni/
Czy dużo ich zostało? Powiedzcie dzieci? Na wysypisko trafiłby cały worek Teraz tam trafił tylko ten tobołek.
Dziecko 5:
Bo co innego składowisko, Gdzie dbają o środowisko. Tu zapachy i powietrze są dla wszystkich znacznie lepsze tak dla zwierząt, jak i ludzi niech kto trzeba się obudzi, by zamiast wysypisk bzdurnych powstał skład surowców wtórnych, z których wiele się odzyska z korzyścią dla środowiska. Czyli też jak pamiętamy , sami z tego skorzystamy.
Razem:
Bo człowiek jest częścią przyrody Są na to niezbite dowody. I jeśli ktoś myśli rozumnie „Część przyrody" - brzmi mu dumnie.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |