Scenariusz: Najpiękniejsza choinka. |
Głos został oddany.
Autor: Ewa Krucewicz
Wstęp
Nasze zwyczaje i tradycje to dobry pretekst, aby poruszyć z dziećmi tematy związane z ochroną środowiska. W ten sposób dzieci uświadamiają sobie, że styl życia i wybory jakich dokonujemy bezpośrednio wpływają na stan środowiska. Doskonale nadaje się do tego dyskusja o wyborze choinki. Zajęcia wyrabiają poczucie odpowiedzialności za środowisko i wskazują możliwości osobistego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju
Temat: Najpiękniejsza choinka.
Czas trwania: 1 h
Środki dydaktyczne: plansza przedstawiająca świerk, jodłę i sosnę (pokrój drzewa, gałązkę z igłami i szyszką), arkusze papieru, mazaki, kredki, ,,Bank informacji"(załącznik nr 1), tekst wiersza J. Kulmowej ,,Najpiękniejsza choinka"(załącznik nr 2)
Cel
- Dostrzeganie wpływu własnych decyzji na stan środowiska
- Kształtowanie proekologicznego myślenia
Przewidywane efekty
- Rozpoznawanie gatunków drzew iglastych (świerk, jodła, sosna)
- Uświadomienie uczniom możliwości osobistego zaangażowania w ochronę środowiska poprzez podejmowanie przemyślanych decyzji.
Przebieg zajęć
- Zwróć się do dzieci z pytaniem: ,,Z jaką zieloną tradycją kojarzą się Wam święta Bożego Narodzenia ?" (choinka).Wyjaśnij, że nie ma takiego gatunku drzewa jak choinka, a jest to najczęściej świerk, rzadziej jodła lub sosna.
- Zaprezentuj planszę przedstawiającą te drzewa i poproś uczniów o znalezienie między nimi podobieństw (igły, szyszki) i różnic (pokrój drzew, wielkość oraz ułożenie igieł i szyszek). Przypomnij, że w Polsce jodła podlega całkowitej ochronie!
- Na oddzielnych arkuszach papieru zapisuj odpowiedzi dzieci na pytanie: ,,Jakie choinki można kupić w sklepach, na placach sprzedaży?" (choinki naturalne - cięte, choinki naturalne w doniczkach, choinki wykonane z naturalnych gałązek, choinki sztuczne). Przeprowadź wśród dzieci mini sondę, które z tych drzewek stały w ich domach w zeszłym roku (zaznaczają na arkuszach wybór ,,krzyżykiem"). Podsumuj wyniki.
- Podziel uczestników zajęć na 4 grupy. Każdej grupie przydziel losowo 1 arkusz (1 rodzaj choinki) i poproś o zapisanie wszystkich zalet i wad drzewka. Uczniowie mogą skorzystać z banku przydatnych informacji ( zał. nr1 ), a także umieścić własne opinie. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy.
- Na arkuszu przedstawiającym 4 rodzaje choinek zaznacz ,,krzyżykiem" wybór tych drzewek, które dzieci chciałyby mieć w domu w czasie najbliższych świąt. Jeśli większość uczniów dokona wyboru choinki sztucznej lub naturalnej w dużej, plastikowej donicy, tak pokieruj dyskusją, by dzieci uświadomiły sobie, że plastik rozkłada się w ziemi kilkadziesiąt, a czasem i kilkaset lat, a spalany wydziela do atmosfery trujące związki. Drzewko naturalne natomiast wraca do cyklu życia.
Poinformuj, że tylko choinki legalnie wycinane z plantacji lub leśnych obszarów, nad którymi przebiegają linie wysokiego napięcia, najlepiej służą choinkowej modzie i prawom natury. Zwróć uwagę na fakt, że każdego roku przed świętami wiele osób ,,kradnie" z lasów setki iglastych drzewek (często wycinają wysokie drzewa tylko dlatego, by odrąbać ich czubek !), obłamuje piękne gałęzie na świąteczne stroiki. - Zapytaj, czy ktoś chciałby zmienić zdanie na temat choinki w swoim domu, a jeśli tak, to dlaczego.
- Zachęć uczestników zajęć do znalezienia w swoim otoczeniu najpiękniejszej ze wszystkich choinek. Jakiej ? Dzieci szukają odpowiedzi (świerk rosnący w lesie) w wierszu J. Kulmowej ,,Najpiękniejsza choinka" (zał. nr2 ), czytanym przez chętne dziecko lub prowadzącego zajęcia.
- Rozdaj uczestnikom zajęć kartki i kredki, i poproś, aby narysowały „najpiękniejszą choinkę", wykorzystując informacje z wiersza.
- Na zakończenie pochwal wykonane przez dzieci rysunki oraz ich mądrą, odpowiedzialną postawę wobec przyrody.
Głosuj |
Miesiąc:
|
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie:
|