Scenariusz: W gościnie u naszych przyjaciół drzew. |
Autor: Ewa Krucewicz
Zajęcia stwarzają możliwość poznania pospolitych gatunków drzew w ich naturalnym środowisku. Uczą dokumentowania zaobserwowanych różnic w postaci słownych i rysunkowych opisów. Kształtują zainteresowanie światem przyrody i wyzwalają pozytywne przeżycia emocjonalne
Temat: W gościnie u naszych przyjaciół drzew.
Czas trwania: 1,5-2 h
Środki dydaktyczne: karty pracy, klucze do oznaczania gatunków drzew, lupy, podkładki do pisania, kredki świecowe, ołówki, kartoniki, nalepki
Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji oraz ich słownego i schematycznego opisu
Pobudzanie ciekawości w poznawaniu przyrody i rozpoznawaniu gatunków drzew
Rozbudzanie i wzmacnianie pozytywnych emocji w kontaktach z przyrody
Rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew
Opisywanie (słownie) wyglądu drzewa określonego pospolitego gatunku
Przygotowanie:
1. Przywitaj uczniów i rozdaj im kartoniki (mogą być w kształcie drzewa). Poproś, aby wpisali w nie swoje imię. Przyklejcie lub przypnijcie kartoniki z imionami i przedstawcie się: drzewa chcą wiedzieć jak mamy na imię.
2. Przypomnij dzieciom zasady zachowania w lesie lub parku (kierowana rozmowa z dziećmi).
Wstęp:
3. Przedstaw temat. Wyjaśnij cele zajęć, przebieg i zadania do wykonania.
4. Poinformuj uczniów o możliwości skorzystania z narzędzi i pomocy znajdujących się u nauczyciela: lupa, kredki świecowe, kartki papieru, ołówki, klucze do oznaczania gatunków drzew, podkładki do pisania.
5. Wymarsz w teren, do lasu. Podczas e spaceru postaraj się wskazywać niektóre gatunków drzew z eksponowaniem charakterystycznych cech. Pobudź zainteresowanie i prowokuj ich do wypowiedzi przez stawianie pytań np.
- co to za drzewo o białej korze? Wygląda pięknie, nie należy jej zdzierać,
- jak może nazywać się to drzewo o potężnym pniu, rozłożystej koronie, chyba jest bardzo stare?
- czy podoba się wam ten liść? Ma kształt sercowaty i wyraźne ząbki na brzegu. To liść lipy.
6. Ustal teren badawczy.
7. Podziel dzieci na grupy 2 - 3 osobowe. Można dobrać dzieci losowo - wyciągają z woreczka samoprzylepne naklejki z kolorowymi napisami „Przyjaciel drzew". Dzieci, które wylosowały napisy w tym samym kolorze stanowią grupę - naklejki przyklejają sobie na ubraniu. W przypadku dzieci z ADHD warto utworzyć grupy, wskazując, kto z kim będzie pracował, tak by z dzieckiem nadpobudliwym współpracował uczeń spokojny, dobrze zorganizowany.
8. Przydziel materiały dydaktyczne i karty pracy. Przypomnij o pomocach znajdujących się u nauczyciela, z których można skorzystać.
9. Karty pracy i pomoce przydzielamy sukcesywnie, tak aby dziecko pracowało krótkimi etapami. Pamiętajmy, że nie wolno zasypywać go nadmiarem zadań, a po każdym etapie należy pochwalić.
Realizacja:
10. Praca uczniów w grupach 2 - 3 osobowych w oparciu o otrzymane karty pracy. Czuwaj nad prawidłowym przebiegiem, w miarę potrzeby służ im wsparciem, udziel ewentualnych wskazówek, udostępnij dodatkowe środki dydaktyczne.
- Karta nr 1 - „Zapoznajmy się"; pomoce: liść, ołówek, lupa, klucz do oznaczania drzew
- Karta nr 2 - „Poznajmy się bliżej"; pomoce: podkładki do pisania, liść, kredki świecowe
- Karta nr 3 - „Dobrze jest nam razem"
11. Praca zbiorowa:
- prezentacja swoich drzew przez poszczególne grupy - swobodne wypowiedzi dzieci. Naprowadź uczniów na właściwe nazewnictwo, czuwaj nad poprawnością gramatyczną wypowiedzi;
- ustalenie położenia i wysokości drzew poszczególnych grup względem siebie. Zestawianie słownictwa: największe - najmniejsze, najwyższe - najniższe, bliżej - dalej, w prawo - w lewo;
Podsumowanie:
12. Zapytaj uczniów o wrażenia z wykonywanych zadań, jak się czuli w lesie, o czym mówiły drzewa, czy podobała się im wizyta u przyjaciół drzew.
13. Dokonaj oceny pracy eksponującej pozytywne momenty i dowartościowującej uczniów. Wręcz lub wylosuj, jeśli nie zrobiono tego w momencie podziału na grupy, samoprzylepnych naklejek z napisem „Przyjaciel drzew".
Zachęć do odwiedzenia i obserwacji swoich przyjaciół w innej porze roku.
Głosuj | ||
Miesiąc: W tym miesiącu już głosowałeś/aś |
Rok: |
Ogólnie: |