Scenariusz: POZNAJ PRZYRODĘ WOKÓŁ SIEBIE |
Autor: AGATA ZIELONKA
Program ma na celu rozbudzenie zainteresowań otaczającą przyrodą.
Ma rozwijać chęć aktywnego poznania najbliższego środowiska, jego walorów przyrodniczych, zagrożeń i chęć podjęcia działań na rzecz ochrony przyrody.
Program kółka biologiczno – ekologicznego przeznaczony jest dla trzeciego etapu edukacyjnego. Jest zgodny z Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego dla gimnazjów. Będzie on realizowany w Gimnazjum
w Pilchowicach w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
2.CELE OGÓLNE PROGRAMU
1. Zdobywanie przez ucznia wiedzy o otaczającej go przyrodzie oraz konieczności zapobiegania i likwidowania zagrożeń.
2. Rozwijanie wrażliwości i szacunku do przyrody.
3. Poznawanie metod badawczych stanu środowiska przyrodniczego.
TREŚCI | CELE SZCZEGÓŁOWE |
Drzewa i krzewy naszego krajobrazu.
| - potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania drzew - rozpoznaje wybrane gatunki drzew i krzewów. |
Tworzymy zielnik „Dziko rosnące drzewa i krzewy naszej gminy”. | - zna sposoby sporządzania zielnika, - potrafi wykonać zielnik. |
Rośliny zielne | - potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania roślin zielnych, - rozpoznaje wybrane gatunki roślin zielnych. |
Poznajemy miejsca cenne przyrodniczo w naszej gminie. | - zna kryteria wg których ustala się pomniki przyrody, - wie, co może stać się pomnikiem przyrody, - zna miejsca cenne przyrodniczo w gminie Pilchowice. - dostrzega potrzebę ustanawiania pomników przyrody, - wie, jakie korzyści daje stare drzewo w lesie. |
Przewodnik przyrodniczy po gminie Pilchowice | - wykonuje przewodnik przyrodniczy po gminie Pilchowice. |
Formy ochrony przyrody | - zna formy ochrony przyrody - wycieczka do Parku Krajobrazowego w Rudach Wielkich - wycieczka do rezerwatu Łężczok - wycieczka na ścieżkę dydaktyczną w Smolnicy. |
Roślinność synantropijna | - wie, co to jest roślinność synantropijna, - rozpoznaje takie gatunki roślin synantropijnych jak: tasznik pospolity, pokrzywa zwyczajna, łopian, dziewanna pospolita. |
Rośliny lecznicze pola | - potrafi oznaczyć i rozpoznać takie rośliny lecznicze jak: krwawnik pospolity, chaber bławatek, cykoria podróżnik, fiołek trójbarwny, mak polny, perz, - określa znaczenie roślin w lecznictwie, - potrafi wykonać zielnik |
Rośliny przyprawowe w kuchni | - zna pochodzenie niektórych przypraw (ziele angielskie, imbir, cynamon, gałka muszkatołowa, papryka, pieprz czarny, szafran, goździki, liście laurowe itp. - Potrafi określić z jakich części roślin uzyskuje się określoną przyprawę - Rozpoznaje nazwy niektórych przypraw - sporządza wystawę ”Botanika od strony kuchni” |
Rośliny doniczkowe | - zna pochodzenie roślin doniczkowych, - potrafi oznaczyć roślinę doniczkową, - zna wymagania pielęgnacyjne niektórych roślin doniczkowych, - oznacza rośliny znajdujące się w szkole. |
Badanie stanu czystości powietrza | - zna metodę pomiaru czystości powietrza za pomocą skali porostowej, - rozpoznaje porosty naziemne i nadrzewne, - bada kwasowość opadów atmosferycznych, - potrafi sporządzić raport |
Opieka nad stawem – miejscem rozrodu płazów, w ramach realizacji programu Ochrona cennych miejsc rozrodu płazów w województwie śląskim | - zna budowę stawu, - oznacza faunę i florę zbiornika wodnego za pomocą atlasów i kluczy, - zna płazy występujące - zna cykl rozwojowy płazów, - wie, jak stworzyć dobre warunki dla rozwoju płazów |
Lasy i ich ochrona | - zna biologiczne i gospodarcze znaczenie lasów, - wymienia źródła zanieczyszczeń lasów - zna stan zdrowotny lasów w gminie, - zna skład gatunkowy lasów na terenie gminy. |
Zanieczyszczenia gleby | - zna niektóre substancje szkodliwe zawarte w glebie - wymienia reakcje roślin na sól kuchenną, - wykonuje doświadczenie – kiełkowanie nasion rzeżuchy na podłożu z solą. |
Znaczenie wody | - zna przyczyny i skutki braku wody, - |
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |