Scenariusz: Odrzywianie się roślin |
Autor: Mariola Turowska-Moskalik
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Hasło programowe : Rola roślin i zwierząt w procesach uwalniania tlenu i syntezy dwutlenku węgla.
Temat lekcji : Jak odżywiają się rośliny.
Metody pracy : Pogadanka ,doświadczenia, obserwacja bezpośrednia, opis. Typ lekcji : Wprowadzająca.
Formy pracy : Praca indywidualna i zespołowa .
Środki dydaktyczne : Ziarna zbóż, dwie doniczki, pudełko tekturowe, 4-statywy, probówki, woda sodowa, moczarka kanadyjska, lampka , plansza – „Proces fotosyntezy”.
Miejsce zajęć : Sala lekcyjna.
Czas trwania zajęć : 1 godz.
Przeznaczenie: Kl. VI a.
Data : 09.12.2002 r.
CELE :
· uczeń wie, że tylko rośliny zielne mają zdolność uwalniania tlenu,
· uczeń wie, że konsumentami tlenu są organizmy tlenowe i wie, że istnieją organizmy beztlenowe.
UMIEJĘTNOŚCI OPERACYJNE
Uczeń potrafi :
· na podstawie doświadczenia wykazać ze rośliny zielne produkują tlen,
· jakie czynniki wpływają na proces fotosyntezy,
· uzasadnić potrzebę trzymania roślin w domu.
PREBIEG ZAJĘĆ
Przygotowanie:
Uczniowie z nauczycielem sadzą w dwóch doniczkach –dwa tygodnie przed lekcją – nasiona owsa , jedną doniczkę przykrywają tektura.
Nauczyciel przygotowuje przyrządy laboratoryjne i moczarkę kanadyjską .
Przeprowadzenie:
- Rośliny jako organizmy samożywne – uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują planszę „ Proces fotosyntezy”- odpowiadają na pytanie : Jakie substancje są potrzebne roślinom do życia i skąd je pobierają?
- Warunki w jakich roślina się odżywia. Omawiamy doświadczenie nr 1.
Doświadczenie 1
Wspólnie z nauczycielem zasiejcie w dwóch doniczkach (2 tygodnie wcześniej) nasiona owsa. Jedną doniczkę przykryjcie pudełkiem tekturowym. Przeprowadźcie obserwacje.
Wniosek : Powstanie chlorofilu w roślinach uwarunkowane jest działaniem światła.
Wykonują doświadczenie nr 2.
Doświadczenie 2
Moczarkę kanadyjską wkładamy do trzech probówek, które po odwróceniu i zamocowaniu w statywach, zanurzamy w zlewkach wypełnionych :1-woda nasycona CO2 , 2- woda wodociągowa, 3- ostudzona woda przegotowana.
Wniosek: Ilość wydzielanego gazu zależy od ilości dwutlenku węgla w wodzie . Gaz wydzielany przez rośliny to tlen.
- tlen jako produkt fotosyntezy, rośliny jako producenci tlenu:
Doświadczenie nr 3
Pędy moczarki kanadyjskiej wkładamy do trzech probówek, które po odwróceniu i zamocowaniu w statywach, zanurzamy w zlewkach wypełnionych wodą Probówki ustawiamy w różnej odległości od światła (40,70 i 100 cm).
Nauczyciel wyjaśnia , że gazem podtrzymującym palenie jest tlen.
Wniosek: Intensywność fotosyntezy mierzona liczbą banieczek wydzielającego się tleny zależy od natężenia światła.
- zależności organizmów tlenowych od roślin zielonych – pogadanka.
Notatka :
Rośliny zielne- samożywne- odżywiają się związkami organicznymi i solami mineralnymi. Związki organiczne wytwarzają w procesie fotosyntezy, przyswajając dwutlenek węgla z powietrza lub wody przy udziale energii świetlnej.
M. Turowska-Moskalik
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: |