Scenariusz: Prąd elektryczny |
Autor: Mariola Turowska-Moskalik
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Hasło programowe : Podstawowe wiadomości na temat elektryczności i magnetyzmu.
Temat lekcji : Dlaczego płynie prąd elektryczny?
Metody pracy : Pogadanka , pokaz, obserwacja bezpośrednia, .
Typ lekcji : Wprowadzająca.
Formy pracy : Praca indywidualna i zespołowa .
Środki dydaktyczne : Piłeczki białe , czarne i szare, przeźroczysty pojemnik, magnesy, model atomu, obwód elektryczny: bateria , żarówka, przełącznik, wyłącznik , amperomierz, woltomierz, grzebień plastykowa łyżeczka, ćwiczeniówka „Przyroda” kl.VI wyd. Rożak.
Miejsce zajęć : Sala lekcyjna.
Czas trwania zajęć : 1 godz.
Przeznaczenie: Kl. VI a.
Data : 10.02.2003 r.
CELE :
· uczeń wie, co to jest atom, proton, elektron, neutron, prąd elektryczny, pole magnetyczne.
· uczeń potrafi wyjaśnić jak płynie prąd w obwodzie elektrycznym.
UMIEJĘTNOŚCI OPERACYJNE
Uczeń potrafi :
· za pomocą przyrządów zmierzyć napięcie i natężenie elektryczne,
· bezpiecznie obchodzić się z prądem,
· narysować i o mówić model atomu.
PREBIEG ZAJĘĆ
- nauczyciel wyjaśnia co to jest atom;
- n. demonstruje w szklanym przeźroczystym naczyniu piłeczki białe jako elektrony(-), czarne jako protony(+), szare jako neutrony(o),
- n. informuje , iż dzięki elektronom i protonom istnieje elektryczność i co to jest elektryczność;
- uczniowie w oparciu o doświadczenia ustalają , gdzie dostrzegamy elektryczność ; Doświadczenia
1.Przeczesz włosy na głowie. Zaobserwuj co się z nimi dzieje?
2.Suchym materiałem z bawełny pocieraj grzebień. Zbliż go do drobnych kawałków papieru. Zaobserwuj co się z nimi dzieje?
3. Suchym materiałem z bawełny pocieraj plastykową łyżeczkę. Zbliż ją do wysypanej kaszy manny. Zaobserwuj co się z nimi dzieje?
- n. wyjaśnia pojęcie pola elektrycznego i magnetycznego;
4.Rozsyp żelazne opiłki na sztywnym papierze. Pod papierem umieść
magnes. Po lekkim potrząśnięciu papierka zauważ co się dzieje?
- n. zestawia układ elektryczny składający się: z baterii, żarówki ,
przewodów i wyłącznika. Demonstruje pomiar natężenia prądu.(Amperomierz do obwodu włączamy szeregowo.
Cechę źródła prądu (napięcie) mierzy woltomierzem podłączając go równolegle.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |