Scenariusz: Kłopot wielki słoika i butelki. |
Autor: PP11
TEMAT: KŁOPOT WIELKI SŁOIKA I BUTELKI
Poziom: dzieci 5 - 6 letnie
Cel ogólny: kształtowanie świadomości proekologicznej - ochrona środowiska poprzez recykling szkła
Cele operacyjne:
Dziecko:
Dziecko I:
Powiedzcie sami... cóż za pytanie?
Kogo obchodzi co się z nim stanie?!
Dziecko II:
Ja mam w butelce pyszny sok.
Gdy będzie pusta, do kosza krok.
Nie będę śmiecić, wrzucę ją tam,
Bo ja zasady dobre znam!!
Butelka:
Ty znasz zasady? To pewnie wiesz
gdzie później trafię - czy tego chcesz?
By na wysypiskach wzrastały zwały
butelek dużych, średnich i małych?
Dziecko II:
Nie chcę, lecz nie wiem co zrobić mam
abyś już nigdy nie trafiała tam.
Butelka:
Ja ci podpowiem, co zrobić masz
a ty już sobie radę dasz!
Słuchaj uważnie, zapamiętaj to,
według moich wskazań posegreguj szkło.
Osobno białe, osobno kolorowe.
Czyż nie jest to łatwe? I już gotowe!
Dziecko II:
Posegreguję to szkło całe,
butelki duże i te całkiem małe,
lecz co zrobić z tą butelką zieloną,
tutaj wyszczerbioną a tam nadtłuczoną?
Butelka:
Wrzucisz mnie do pojemnika,
i będę zachwycona.
Dziecko II:
A jak się skończy przygoda twa?
Butelka:
Ja wtedy trafię do huty szkła,
która ci nową butelkę da!
Słoik i butelka:
Więc zacznij zbierać słoiki, butelki.
To nie jest żaden kłopot wielki.
Bo odtąd tak powinno być,
aby z przyrodą w zgodzie żyć!
2. Omówienie teatrzyku, zwrócenie uwagi na:
· zrozumienie treści
Przykładowe pytania: co twoi rodzice robią z niepotrzebnymi butelkami, o co prosi butelka, dokąd chciałaby trafić nieprzydatna nam butelka??? (itd.)
3. Zabawa "Zgadnij, co to?", pozwalająca dziecku poznać właściwości szkła.
Dzieci rozpoznają zmysłem dotyku kule znajdujące się w kartonie. Określają właściwości fizyczne (ciężar, twardość, itp.). Następnie rozpoznają źródło dźwięku powstającego przez uderzenie kuli plastikową pałeczką (za parawanem).
4. Wyszukiwanie w sali wszystkich przedmiotów szklanych.
5. Zabawa "Labirynt".
Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym labiryntem.
Zadanie 1: Podpowiedz chłopcu, gdzie wrzucić ma wszystkie butelki z kolorowego szkła.
Dzieci wytyczają drogę chłopca, (wodząc palcem, następnie zaznaczając kredką), poznają w ten sposób barwę pojemnika do zbiórki kolorowej stłuczki szklanej.
Zadanie 2: Teraz zaprowadź dziewczynkę małą tam, gdzie ma wrzucić butelkę białą.
Po wykonaniu zadań dzieci utrwalają kolor pojemników do selektywnej zbiórki szkła białego i kolorowego.
6. Nauczycielka, odwołując się to treści teatrzyku, mówi dzieciom, jakie opakowania szklane należy wrzucać do pojemników.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: W tym roku już głosowałeś/aś |
Ogólnie: |