Scenariusz: Czy dżdżownice są pożyteczne ? |
Autor: E. O
Zajęcia dla klasy I-II kształcenia zintegrowanego
Cele :
-zapoznanie uczniów z rolą dżdżownicy w środowisku przyrodniczym
-uświadamianie mozliwości podnoszenia jakości gleby dzięki mikroorganizmom w niej żyjącym
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania gleb
Pomoce: próbka ziemi ogrodowej wraz z dżdżownicą
Nauczyiel otwiera duże , płaskie pudełko z ziemią, dzieci oglądają ziemię, opisują jej kolor i nagle zauważaja , że ziemia się porusza , dostrzegają dżdżownicę, przyglądają się dokładnie, opisują jej wygląd, wyrażają własne opinie na temat dżdżownicy.
Nauczyciel opowiada dzieciom na temat znaczenia dżdżownic w środowisku naturalnym , sposobie spulchniania gleby, przetwarzaniu resztek organicznych w próchnicę, wyjaśnia znaczenia słowa próchnica - nie ma związku z zębami. Dzieci dowiadują się, że gleba o dużej zawartości próchnicy świadczy o ytm, że będą z niej wysokie plony.
Następnie uczniowie zabierając ze sobą ziemię i dżdżownicę wychodzą do przyszkolnego ogrodu, aby odnieść ją we wskazane miejsce z którego została zabrana.
W ogrodzie dzieci małymi łopatkami odkopują fragmenty gleby, oglądają jej zawartość i kolor. Zastanawiają się nad rolą dżdżownicy e środowisku przyrodniczym.
Po powrocie do szkoły uczniowie wykonują z flanelowych szmatek dżdżownicę i jej wnętrze wypychają watą.
Głosuj | ||
Miesiąc: |
Rok: |
Ogólnie: Już głosowałeś/aś na ten projekt |