Scenariusz: Czy dżdżownice są pożyteczne ?

Autor: E. O

Zajęcia dla klasy I-II  kształcenia zintegrowanego

Cele :

-zapoznanie uczniów z rolą dżdżownicy w środowisku przyrodniczym

-uświadamianie mozliwości podnoszenia jakości gleby dzięki mikroorganizmom w niej żyjącym

-kształtowanie umiejętności rozpoznawania gleb

Pomoce: próbka ziemi ogrodowej wraz z dżdżownicą

Nauczyiel otwiera duże , płaskie pudełko z ziemią, dzieci oglądają ziemię, opisują jej kolor i nagle zauważaja , że ziemia się porusza , dostrzegają dżdżownicę, przyglądają się dokładnie, opisują jej wygląd, wyrażają własne opinie na temat dżdżownicy.

Nauczyciel opowiada dzieciom na temat znaczenia dżdżownic w środowisku naturalnym , sposobie spulchniania gleby, przetwarzaniu resztek organicznych w próchnicę, wyjaśnia znaczenia słowa próchnica - nie ma związku z zębami. Dzieci dowiadują się, że gleba o dużej zawartości próchnicy świadczy o ytm, że będą z niej  wysokie plony.

Następnie uczniowie zabierając ze sobą ziemię i dżdżownicę wychodzą do przyszkolnego ogrodu, aby odnieść ją we wskazane miejsce z którego została zabrana.

W ogrodzie dzieci małymi łopatkami odkopują fragmenty gleby, oglądają jej zawartość i kolor. Zastanawiają się nad rolą dżdżownicy e środowisku przyrodniczym.

Po powrocie do szkoły uczniowie wykonują z flanelowych szmatek dżdżownicę  i jej wnętrze wypychają   watą.

 

Głosuj
Miesiąc:
Rok:
Ogólnie:
Copyright © 2009 PTH Technika