Projekt "Co wiem o pracy leÅ›nika?„ CO WIEM O PRACY LE?¹NIKA” Adrian JÄ?drzejewski Jaros??aw Ucieklak Szko??a Podstawowa im Romualda Traugutta ul. Szkolna 2 42-253 Janów Opiekun Mariola Turowska-Moskalik
Spis Tre??ci: Zasoby le??ne w Polsce jako miejsce pracy le??nika. Jak odnale??Ä? nadle??nictwo na mapie Polski? Dobra zarzÄ?dzane przez le??ników. Ludzie gospodarujÄ?cy cennymi dobrami przyrody - le??nicy. Edukacja w lesie. Le??niczy - nasza pasja.
Zasoby le??ne w Polsce jako miejsce pracy le??nika.
W przesz??o??ci lasy wystÄ?powa??y prawie na ca??ym obszarze Polski. By??o ich tak du??o, ??e ludzie nie doceniali dobra jakie im przynoszÄ?. Potem obszary tych skarbów zaczÄ???y siÄ? zmniejszaÄ?, ustÄ?pujÄ?c rolnictwu, pó??niej przemys??owi. W XVIII wieku powierzchnia lasów wynosi??a oko??o 40% . Dzi?? przekracza ona 28%. Na szczÄ???cie my jeste??my mÄ?drzejsi od naszych przodków i potrafimy doceniÄ? piÄ?kno przyrody i oceniÄ? jakie skutki pociÄ?gajÄ? za sobÄ? wylesienia lasów. Do??wiadczenie le??ników wzbogaca naszÄ? wiedzÄ? o lesie. Polskie le??nictwo od dawna jest wysoko notowane na ??wiecie. Mo??na by by??o wÄ?tpiÄ? czy mieliby??my tyle sukcesów bez pomocy Pa??stwowego Gospodarstwa Le??nego Lasów Pa??stwowych. Polscy le??nicy udowodnili, ??e potrafiÄ? dostrzec piÄ?kno przyrody. Nie bez przyczyny nasz sposób gospodarowania lasami jest szczególnie wyró??niany w Europie. Polska zajmuje powierzchniÄ? 31,7 mln ha, na której zamieszkuje oko??o 38,2 mln ludno??ci. Powierzchnia le??na obejmuje oko??o 9,0 mln ha, co daje nam oko??o 29% ca??ej powierzchni kraju i nadal stopniowo ro??nie, co klasyfikuje nas w czo??ówce krajów Europejskich. W sk??adzie gatunkowym dominujÄ? drzewa iglaste 76,4%: sosna 69,0%, ??wierk 5,4%, jod??a 2,0%. Pozosta??Ä? czÄ???Ä? 23,6% zajmujÄ? gatunki li??ciaste, z których wiodÄ?ce to: dÄ?b, brzoza, olcha, buk i inne.
Lasy w Polsce ze wzglÄ?du na w??asno??Ä? podzieliÄ? mo??na na: - lasy pa??stwowe - lasy prywatne. Lasy publiczne stanowiÄ? 82%, z czego 98% stanowi w??asno??Ä? Skarbu Pa??stwa i 2% w??asno??Ä? Gmin. Lasy prywatne zajmujÄ? 18% z czego 96% stanowiÄ? w??asno??Ä? osób fizycznych i 4% w??asno??Ä? wspólnot i spó??dzielni. Nadzór nad lasami sprawuje Pa??stwowe Gospodarstwo Le??ne Lasy Pa??stwowe. Lasy Pa??stwowe zarzÄ?dzajÄ? prawie 79% ogólnej powierzchni wszystkich lasów kraju. Z wy??Ä?czeniem parków narodowych, zasobów w??asno??ci rolnej skarbu pa??stwa oraz zasobów objÄ?tych u??ytkowaniem wieczystym. Jak odnale??Ä? nadle??nictwo na mapie Polski?
TrójstopniowÄ? strukturÄ? organizacyjnÄ? Lasów Pa??stwowych w Polsce tworzÄ?: - Dyrekcja Generalna Lasów Pa??stwowych, - Regionalne Dyrekcje LP – jest ich 17, - Nadle??nictwa – jest ich 435.
Lasami Pa??stwowymi kieruje dyrektor generalny Lasów Pa??stwowych, przy pomocy dyrektorów regionalnych Lasów Pa??stwowych, ci sÄ? zwierzchnikami nadle??niczych. Nadle??niczy prowadzi gospodarkÄ? le??nÄ? i odpowiada za stan lasu w Nadle??nictwie. Nadle??nictwa dzielÄ? siÄ? na kilkana??cie obrÄ?bów i le??nictw. Nadle??niczemu podlegajÄ?: zastÄ?pca nadle??niczego, in??ynier nadzoru, g??ówny ksiÄ?gowy, sekretarz, posterunek stra??y le??nej, stanowisko ds. osobowych, stanowisko ds. melioracji, budownictwa i dróg. Pozostali zatrudnieni w biurze nadle??nictwa podlegajÄ? bezpo??rednio zastÄ?pcy nadle??niczego, za?? podle??niczy przydzielony do pracy w le??nictwie le??niczemu. Dobra zarzÄ?dzane przez le??ników.
Las w sposób naturalny lub w wyniku dzia??a?? cz??owieka spe??nia ró??norakie funkcje. Mo??emy je pogrupowaÄ? nastÄ?pujÄ?co: - funkcje ekologiczne (ochronne) objawiajÄ? siÄ? one korzystnym wp??ywem lasów na klimat, sk??ad atmosfery, obieg wody w przyrodzie, przeciwdzia??ajÄ?ce powodziom, lawinom, osuwiskom. ChroniÄ? glebÄ? przed erozjÄ? i krajobraz przed stepowieniem, zwiÄ?kszajÄ? ró??norodno??Ä? krajobrazu i poprawiajÄ? warunki produkcji rolniczej -funkcje spo??eczne kszta??tujÄ? korzystne warunki zdrowotne i rekreacyjne dla spo??ecze??stwa, wzbogacajÄ? rynek pracy, podnoszÄ? obronno??Ä? kraju, sprzyjajÄ? rozwojowi kultury, nauki oraz edukacji ekologicznej spo??ecze??stwa - funkcje produkcyjne (gospodarcze) polegajÄ? na wytwarzaniu przez naturÄ? z udzia??em cz??owieka surowców drzewnych oraz innych produktów bÄ?dÄ?cych podstawÄ? wielu dzia??ów produkcji w gospodarce, licznych zawodów, tradycji i kultur. Mnogo??Ä? funkcji, które pe??niÄ? lasy mo??na uogólniÄ? wprowadzajÄ?c dwie grupy: - funkcje produkcyjne, pozyskiwanie drewna, zbiór p??odów runa le??nego itp. - funkcje pozaprodukcyjne, ro??liny w procesie fotosyntezy pobierajÄ? z powietrza dwutlenek wÄ?gla, a oddajÄ? ??yciodajny dla reszty ziemskich organizmów tlen, z tego wzglÄ?du wielkimi fabrykami tlenu nazywamy w??a??nie lasy.
Jedna doros??a sosna wytwarza tlen niezbÄ?dny do ??ycia trzech osób ! To jest w??a??nie przyk??ad funkcji pozaprodukcyjnej. Natomiast przyk??adem funkcji produkcyjnej jest drewno. Powiada siÄ?, ??e drewno jako surowiec niemal doskona??y znalaz?? dzi?? w ??wiecie ponad 30 tysiÄ?cy zastosowa?? takich jak: domy, meble, mosty, s??upy, oraz tysiÄ?ce innych konstrukcji. WielkÄ? pasjÄ? Polaków sÄ? tak??e grzybobrania. Ma??lak i podgrzybek to najbardziej popularne grzyby. Co roku w Polsce zbieramy ich tysiÄ?ce ton, czÄ???Ä? na eksport. Innym ulubionym przez Polaków owocem runa le??nego sÄ? jagody, borówki itp. Niektórzy z nas nazywajÄ? las „zielonÄ? aptekÄ?” i trudno odmówiÄ? im racji. W lesie ro??nie wiele potrzebnych nam do leczenia zió??, a jeszcze nie odkryli??my w??a??ciwo??ci leczniczych wielu ro??lin. Wielu badaczy w amazo??skiej d??ungli poszukuje leków na wciÄ??? nieuleczalne choroby.
Ludzie gospodarujÄ?cy cennymi dobrami przyrody - le??nicy.
Le??nik to zawód dla ludzi z charakterem i pasjÄ?, doskonale wykszta??conych, znajÄ?cych siÄ? na swej pracy. Le??nik to pracownik z wykszta??ceniem le??nym. Musi mieÄ? uko??czonÄ? co najmniej ??redniÄ? szko??Ä? le??nÄ? lub studia na wydziale le??nym. Miejscem pracy le??niczego jest teren powierzonego mu le??nictwa. Codziennie przemierza wiele kilometrów po lesie. Ma nienormowany czas pracy. Gdy zachodzi potrzeba np. po??ar pe??ni swoje obowiÄ?zki w nocy, niedziele i ??wiÄ?ta. Wspó??pracuje z wieloma lud??mi w nadle??nictwie. Wydaje polecenia i egzekwuje ich realizacjÄ? od podleg??ych mu pracowników. Wszystkie prace i czynno??ci, swoje i pracowników odnotowuje w specjalnej ksiÄ???ce s??u??bowej. Odpowiada za prace wykonane przed nadle??niczym. Mieszka w le??niczówce, po??o??onej w pobli??u podleg??ych mu lasów. W le??niczówce wyznaczone jest biuro, w którym przyjmuje interesantów. Le??niczy zarzÄ?dza podleg??ymi mu lasami, prowadzi w nich gospodarkÄ? le??nÄ? i ochronÄ? lasu. Podczas pobytu w lesie grozi mu wiele niebezpiecze??stw np. wej??cie we wnyk, strza?? nieodpowiedzialnego k??usownika, ukÄ?szenie ??mii lub kleszcza. Le??niczy pracÄ? w lesie planuje z wyprzedzeniem. JesieniÄ? planuje powierzchnie pod sadzenia wiosenne, ile i jakie gatunki wsadzi na danej powierzchni. Pó??nÄ? jesieniÄ? dokonuje tzw. jesiennych poszukiwa?? pierwotnych szkodników sosny. Zbiera owady i na tej podstawie prognozuje wystÄ?pienie na danej powierzchni szkodników w przysz??ym roku. Pod koniec roku le??niczy wyznacza powierzchnie planowane do wyciÄ?cia w przysz??ym roku. Musi pomierzyÄ? drzewa, aby ustaliÄ? ile drewna pozyska z danej powierzchni. Jest to tzw. szacunek brakarski. ?¹ciÄ?te drzewa le??niczy mierzy i odbiera.
Zima jest najodpowiedniejszÄ? porÄ? roku na ??cinkÄ? i wywóz drewna z lasu, dlatego le??nicy prowadzÄ? intensywny wyrÄ?b na wyznaczonych powierzchniach. Je??li zima jest ostra i ??nie??na le??niczy dokarmia le??ne zwierzÄ?ta. W lesie budowane sÄ? pa??niki, w których wyk??ada siÄ? siano, ziarna zbó??, kukurydzÄ?, buraki i ziemniaki. Obok pa??ników stawia siÄ? tzw. lizawki, w których wyk??ada siÄ? kostki z soli z dodatkiem mikroelementów. Przed ?¹wiÄ?tami Bo??ego Narodzenia le??nicy majÄ? problem ze z??odziejami drzewek choinkowych, dlatego czÄ???ciej kontrolujÄ? m??odniki. WiosnÄ? le??niczy sprawuje nadzór nad sadzeniem lasu. Zanim pojawiÄ? siÄ? owady wykonuje pu??apki i wyk??ada je na poszczególne owady, je??li stwierdzi?? ich wystÄ?powanie jesieniÄ?. WiosnÄ? zak??ada budki lÄ?gowe. Do wiosennych prac nale??y te?? wykonanie tzw. pasów przeciwpo??arowych przy g??ównych drogach torach kolejowych. Pasy pomagajÄ? chroniÄ? las przed po??arem. Je??li na wiosnÄ? przez d??ugi czas utrzymuje siÄ? susza to le??niczy bada stan ??ció??ki le??nej i okre??la stan zagro??enia po??arowego. Latem le??niczy kontroluje powierzchnie, na których za??o??ono nowe uprawy le??ne. Je??li drzewka siÄ? nie przyjÄ???y to nale??y dokonaÄ? nasadze??. Prowadzone sÄ? na nich prace pielÄ?gnacyjne polegajÄ?ce na usuwaniu chwastów, wykaszaniu traw. Prowadzone sÄ? te?? ciÄ?cia selekcyjne. Wycina siÄ? drzewa niepo??Ä?dane gatunkowo lub szkodzÄ?ce prawid??owemu wzrostowi innych. Latem wyznaczane sÄ? te?? drzewka w trzebie??ach, czyli w drzewostanach do 25 lat. Pozyskanie drewna odbywa siÄ? przez ca??y rok. Przez ca??y rok le??niczy obserwuje stan zdrowotny drzew na podleg??ej mu powierzchni le??nej. Prowadzi gospodarkÄ? ??owieckÄ?. Le??niczy kontroluje stan zdrowotny zwierzyny i dokarmia zwierzÄ?ta. Stoi na stra??y ochrony przyrody. Pilnuje aby k??usownicy nie zak??adali wnyk i nielegalnie nie polowali. Nie dopuszcza do ??amania prawa na terenie lasu. Je??li spotyka ludzi, którzy szkodzÄ? lasom to udziela porad, odwodzi od czynów lub wzywa stra?? le??nÄ?. Le??niczy prowadzi edukacjÄ? le??nÄ? dla doros??ych, w??ród dzieci i m??odzie??y. Edukacja ekologiczna jest jednym z dzia??a?? nadle??nictw, majÄ?cych pomóc m??odzie??y i dzieciom korzystaÄ? z zasobów przyrody, umo??liwiÄ? jej jak najlepsze poznanie. Edukacja przyrodnicza uczy odpowiedzialno??ci za zmiany dokonywane w naturalnym ??rodowisku. Nadle??nictwa dostrzegajÄ? potrzebÄ? realizacji idei edukacji le??nej poprzez ró??norodne formy w celu u??wiadamiania m??odych pokole?? i zapobiegania kataklizmom. WspierajÄ? akcje na rzecz przyrody. W lasach powstaje coraz wiÄ?cej ??mietnisk, co bardzo szkodzi nam i naszej przyrodzie. WidzÄ?c to ludzie stworzyli „?¹wiatowy Dzie?? Ziemi”. W tym dniu szko??y i nie tylko organizujÄ? wielkie „sprzÄ?tanie ??wiata”: zbierajÄ? ??mieci na terenie szko??y oraz w pobliskich lasach i ulicach. Celem tego ??wiÄ?ta jest promowanie postaw ekologicznych w spo??ecze??stwie. Inne ??wiÄ?ta zwiÄ?zane z lasem to: - ?¹wiÄ?to Lasu i Le??ników - Rodzinne ?¹wiÄ?to Niezapominajki - ?¹wiÄ?to Drzewa to ??wiÄ?to propagujÄ?ce edukacjÄ? ekologicznÄ?, zwiÄ?zanÄ? z akcjÄ? sadzenia drzew. ?¹wiÄ?to Niezapominajki obchodzone jest w Polsce od 2002r. Od tego czasu ka??dego 15 maja w ca??ej Polsce organizowane sÄ? pikniki, spotkania, warsztaty ekologiczne, konkursy plastyczne, literackie i fotograficzne, a tak??e wspólne sadzenie drzew i krzewów. Edukacja w lesie.
Le??nicy spotykajÄ? siÄ? z dzieÄ?mi i m??odzie??Ä? w terenie, czÄ?sto zapraszani sÄ? tak??e do szkó??, przeprowadzajÄ? szereg pogadanek i wyk??adów. OrganizujÄ? rajdy, wystawy, akcje i wiele konkursów przyrodniczych z nagrodami. Nadle??nictwa dysponujÄ? obiektami powsta??ymi z my??lÄ? specjalnie o przeprowadzaniu tego typu zajÄ?Ä?. SÄ? nimi: ??cie??ki edukacyjne, parki i ogrody dendrologiczne, o??rodki edukacji le??nej, izby przyrodniczo-le??ne znajdujÄ?ce siÄ? w le??nych kompleksach jak i w nadle??nictwach. Edukacja odbywa siÄ? zazwyczaj przy wspó??pracy z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych.
W ciÄ?gu ubieg??ego roku nadle??nictwa organizowa??y m.in.: - ponad 13,8 tys. lekcji terenowych, w których wziÄ???o udzia?? 514 tys. uczniów - oko??o 4,9 tys. spotka?? w szko??ach z udzia??em 217 tys. uczniów - 5,8 tys. lekcji w izbach edukacji le??nej dla blisko 200 tys. uczniów - 1,3 tys. konkursów z udzia??em oko??o 142 tys. uczestników - 473 wystaw i plenerów przyrodniczych, które odwiedzi??o blisko 209 tys. osób. Uczniowie naszej szko??y te?? uczestniczyli w takich spotkaniach z le??nikami Nadle??nictwa w Z??otym Potoku. ChÄ?tnie przechodzili??my ??cie??ki edukacyjne jak np., „?¹cie??ka EdukacyjnÄ? Dziadówki”, gdzie pod okiem le??nika pana Tadeusza Wychowskiego poznali??my : budowÄ? – warstwy lasu, faunÄ? i florÄ? lasu, funkcje lasu, pracÄ? le??ników przy ró??nych stadiach wzrostu lasów, sposoby zbierania nasion.Karmili??my rodzinÄ? dzików ( przy le??niczówce) ??o??Ä?dziami samodzielnie wcze??niej zgromadzonymi. IdÄ?c na ??cie??kÄ? zbierali??my i segregowali??my ??mieci, które zabra?? pan le??niczy do specjalnych pojemników przy le??niczówce.
Uczestniczyli??my w zajÄ?ciach prowadzonych przez le??nika paniÄ? IrminÄ? Barczyk w izbie przyrodniczej mieszczÄ?cej siÄ? w budynku Nadle??nictwa w Z??otym Potoku . Z filmu edukacyjnego dowiedzieli??my siÄ? na czym polega praca le??nika. Na zajÄ?ciach praktycznych stanÄ?li??my oko w oko z sarnÄ? , jeleniem, dzikiem, kunÄ?, borsukiem i wieloma innymi zwierzÄ?tami oraz ro??linami wystÄ?pujÄ?cymi w naszym nadle??nictwie.
UczestniczÄ?c w akcjach ogólnopolskich razem z le??nikami sprzÄ?tali??my lasy janowskie („SprzÄ?tanie ?¹wiata”). Sadzili??my sosny (?¹wiÄ?to drzewa i zadrzewie??”. Obserwowali??my drzewa w ró??nym stadium rozwoju. Dowiadywali??my siÄ? jakie prace musi wykonaÄ? le??nik hodujÄ?c sadzonkÄ?, pielÄ?gnujÄ?c drzewa, utrzymujÄ?c w??a??ciwy drzewostan i prowadzÄ?c wycinkÄ? . ObchodzÄ?c „?¹wiÄ?to lasów i le??ników” zaprosili??my na lekcjÄ? przyrody le??nika pana Kamila Mi??tala. Pan le??niczy przedstawi?? dzieciom, „ciekawostki szkolnego podwórka”. Opowiada?? o ró??nych ro??linach: krzewach i drzewach. Mówi?? o najstarszych drzewach w Polsce i na ??wiecie, a tak??e jak poznaÄ? wiek drzewa po jego ??ciÄ?ciu. Opowiada?? o ro??linach introdukowanych, o dendrologii i botanice. Widzieli??my przyk??ad zoochorii, czyli rozsiewania nasion przez zwierzÄ?ta. Lekcja ta by??a bardzo ciekawa i pouczajÄ?ca. Wszystkie dzieci z wielkÄ? uwagÄ? i skupieniem s??ucha??y s??ów pana le??niczego. Le??niczy - nasza pasja.
Bardzo cenimy pracÄ? le??nika, poniewa?? jest bardzo potrzebna ??rodowisku i nam. Cenimy jÄ? tak??e dlatego, ??e le??nik jest trudnym i niebezpiecznym zawodem, a ??eby nim zostaÄ? trzeba mieÄ? du??e predyspozycje i wiedzÄ?. Zami??owanie do przyrody czerpiemy z pasji naszych bliskich. PodbudowujÄ? je zajÄ?cia szkolne przeplatajÄ?ce siÄ? z pracÄ? le??nika. Bardzo podoba nam siÄ? zawód le??nika. Stale mo??emy o nim rozmawiaÄ? z tatÄ? Adriana – le??niczym Tomaszem JÄ?drzejewskim jego dziadkiem , ciociÄ? i wujkiem, którzy równie?? sÄ? le??nikami.
Projekt "Co wiem o pracy le??nika? - więcej...
Projekt "Co wiem o pracy leśnika?
|