Energia elektryczna z przejeżdżajÄ…cych pociÄ…gówUrzÄ?dzenia elektroniczne stajÄ? siÄ? coraz powszechniejsze i coraz mniejsze. Zmniejsza siÄ? r??wnie?? ich zapotrzebowanie na energiÄ? elektrycznÄ?. EnergooszczÄ?dne uk??ady elektroniczne umo??liwiajÄ? wiÄ?c d??u??szÄ? pracÄ? na tych samych bateriach lub dajÄ? szansÄ? u??ycia mniejszych akumulator??w. W ten spos??b w urzÄ?dzeniach kontrolnych czy informacyjnych, instalowanych w miejscach trudno dostÄ?pnych, pojawi??y siÄ? mo??liwo??ci stosowania uk??ad??w bezprzewodowych, kt??re d??ugo pracujÄ? bez obs??ugi ze strony cz??owieka. Bardzo czÄ?sto wykorzystuje siÄ? tu panele s??oneczne, kt??re kumulujÄ? energiÄ? ??wiat??a. Co jednak zrobiÄ?, gdy s??o??ce rzadko ??wieci? (jak chocia??by w Wielkiej Brytanii). Z pomocÄ? przychodzÄ? specjalne piezoelektryczne generatory, kt??re generujÄ? energiÄ? pod wp??ywem w??asnego odkszta??cania. Z powodzeniem mo??na je stosowaÄ? na autostradach, czego dowiod??a izraelska firma Innowattech. Przeje??d??ajÄ?ce izraelskÄ? autostradÄ? samochody by??y w stanie generowaÄ? energiÄ?, kt??rÄ? nastÄ?pnie zasilano przydro??ne tablice informacyjne. Ambitni naukowcy pracujÄ? obecnie nad mo??liwo??ciÄ? przeniesienia autostradowego rozwiÄ?zania na tory kolejowe. W tym celu na wybranym odcinku kolejowym umie??cili 32 specjalnie przygotowane generatory piezoelektryczne. R??wnie?? i w tym przypadku, pod wp??ywem nacisku k???? wytwarzana jest energia. Dodatkowo generator jest w stanie okre??liÄ? ilo??Ä? k????, kt??re po nim przejecha??y, zmierzyÄ? nacisk ka??dego ko??a oraz jego pozycjÄ?. Obszar, przez kt??ry w ciÄ?gu godziny przeje??d??a od 10 do 20 sk??ad??w pociÄ?g??w (po 10 wagon??w ka??dy) jest w stanie wygenerowaÄ? oko??o 120 kWh. Wytworzona energia, opr??cz zasilania wszelkiego rodzaju urzÄ?dze?? trakcyjnych, mo??e byÄ? wpuszczona do sieci energetycznej.
Energia elektryczna z przejeżdżających pociągów
|