Mam wpływ na klimatMam wp??yw na klimat
Opis projektu: Podczas zajÄ?Ä? lekcyjnych w klasach IV-VI oraz na zajÄ?ciach Ko??a przyrodniczego planujemy podjÄ?Ä? tematykÄ? ochrony ??rodowiska. Zwrócimy uwagÄ? na zmiany klimatyczne zachodzÄ?ce na naszej planecie i na sposoby oszczÄ?dno??ci energii, zapoznamy siÄ? z pojÄ?ciami: recykling, segregacja odpadów itp. Uczniowie bÄ?dÄ? motywowani do samodzielnego poszukiwania informacji i proponowania oraz przeprowadzania do??wiadcze??, bada?? rozwijajÄ?cych umiejÄ?tno??ci hipotetyzowania i wnioskowania. Cel: u??wiadomienie uczniom skutków zmian w przyrodzie, jakich dokonuje cz??owiek, zaproponowanie uczniom ró??nych form oszczÄ?dzania energii na co dzie??, recyklingu, ukszta??towanie w dzieciach postawy szacunku wobec przyrody, motywowanie do samodzielnego poszukiwania informacji przez ucznia, proponowania i przeprowadzania do??wiadcze??, bada?? rozwijajÄ?cych umiejÄ?tno??ci hipotetyzowania i wnioskowania, poszerzajÄ?cych jego wiedzÄ?. Ä?wiczenie autoprezentacji, dyskusji, wypowiadania swoich poglÄ?dów, próba przeprowadzenia debaty itp. Obszar dzia??a??: nauki przyrodnicze Projekt realizujÄ?: Ko??o Przyrodnicze (KP), Harcerze oraz wszyscy uczniowie klas IV-VI podczas lekcji przyrody, lekcji wychowawczych pod opiekÄ? pani Joanny Roszkiewicz, Lidii Nawrockiej Przyk??adowe zadania realizowane w ramach projektu: 1. "Mój wp??yw na ochronÄ? ??rodowiska przyrodniczego"- KP.- PA??DZIERNIK 2. Szkolenie nauczyciela- "Klimat i energia"- opiekun ko??a przyrodniczego, nauczyciel przyrody- PA??DZIERNIK 3. "Po co nam energia?" (Ä?wiczenia: Energetyczne kalambury, Jakiej energii u??ywam?)-kl.IV-LISTOPAD 4. "Mam wp??yw na klimat"- lekcja wychowawcza- kl. V- GRUDZIE?? 5."Mieszkania trzeba ogrzewaÄ?!. Technologie dla klimatu"- kl.IV-GRUDZIE?? 6. Przygotowanie nalepek: "OSZCZÄ?DZAJ ENERGIÄ?", "OSZCZÄ?DZAJ WODÄ?" i ponaklejanie ich przy kontaktach i kranach -KP- LUTY 7. Gazetka ??cienna "Kioto w domu" LISTOPAD -KP 8. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z "Zielonego Pakietu"- STYCZE??-CZERWIEC-KP 9. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy "Klimat i energia"- zestaw scenariuszy do edukacji klimatycznej w ramach programu "Kioto w domu"- STYCZE??- CZERWIEC-KP 10. "Twórzmy klimat w szkole" -materia??y edukacyjne dla szkó?? wydawnictwa multimedialnego "Twórzmy klimat" 11. Prezentacja power point " Moja wizja energii odnawialnej"- KP- MARZEC 12. Gazetka ??cienna pt: "Rozk??ad przedmiotów w czasie- zastanów siÄ? zanim wyrzucisz"- KP -KWIECIE?? 13. film "Planeta Ziemia" "Burze"- KP- STYCZE?? 14. Film "Wulkany"- KP- LUTY 15. Debata" Plusy i minusy ??wietlówki i ??arówki"-KP -MARZEC 16." Ocena stanu zanieczyszczenia ??rodowiska najbli??szej okolicy"- lekcje w terenie- KP-MAJ Przyk??adowe zadania realizowane w ramach projektu: 1. "Mój wp??yw na ochronÄ? ??rodowiska przyrodniczego"- KP.- PA??DZIERNIK- w ramach programu edukacyjnego dla szkó?? "EKOLOGIA"- TESCO, REBA, Tetra Pak, 3 filmiki o ochronie ??rodowiska: "Zagro??enia Ziemi", "Ty i ??rodowisko", "Jak dzia??ajÄ??",3 testy sprawdzajÄ?ce koncentracje dzieci podczas oglÄ?dania filmiów 2.Szkolenie nauczyciela- "Klimat i energia"- opiekun ko??a przyrodniczego, nauczyciel przyrody- PA??DZIERNIK- w ramach programu: "Kioto w domu" 3. "Po co nam energia?" (Ä?wiczenia: Energetyczne kalambury, Jakiej energii u??ywam?)-kl.IV-LISTOPAD- w ramach programu: "Kioto w domu", ulotki "Chro?? klimat. OszczÄ?dzaj pieniÄ?dze", wys??anie do Kopenhagi deklaracji uczniów dotyczÄ?cych dzia??a?? jakie bÄ?dÄ? podejmowaÄ? w celu ochrony klimatu i zasobów energetycznych 4. "Mam wp??yw na klimat"- lekcja wychowawcza- kl. V- GRUDZIE??- w ramach programu edukacyjnego dla szkó?? "EKOLOGIA"- TESCO, REBA, Tetra Pak, 3 filmiki o ochronie ??rodowiska: "Zagro??enia Ziemi", "Ty i ??rodowisko", "Jak dzia??ajÄ??",3 testy sprawdzajÄ?ce koncentracje dzieci podczas oglÄ?dania filmiów, Eko-poradniki "OszczÄ?dzaj energiÄ?!" Wydane przez Mikroregion WPN, WFO?¹iGW Pozna??, zak??adki do ksiÄ???ek z komiksem pt: "Nie zostawiaj urzÄ?dze?? w trybie czuwania!", Wydane przez Mikroregion WPN, WFO?¹iGW Pozna?? 5."Mieszkania trzeba ogrzewaÄ?!.Technologie dla klimatu"- kl.IV-GRUDZIE??- w ramach programu: "Kioto w domu" oraz programu Wydawnictwa WSiP 6. Przygotowanie nalepek: "OSZCZÄ?DZAJ ENERGIÄ?", "OSZCZÄ?DZAJ WODÄ?" i ponaklejanie ich przy kontaktach i kranach w szkole -KP- luty W lutym spotkali??my siÄ? w pracowni komputerowej, gdzie za pomocÄ? internetu wyszukali??my ró??ne symbole, znaki o tematyce ekologicznej. Uczyli??my siÄ? ich rozpoznawaÄ?. Na kolejnych zajÄ?ciach wybrali??my 2 wed??ug nas najlepiej przemawiajÄ?ce do odbiorcy. By??y to znaki pt: "OszczÄ?dzaj wodÄ?!" i "OszczÄ?dzaj energiÄ?!". Pani Asia pomog??a nam stworzyÄ? dokument w pdf-ie oraz wydrukowaÄ? symbole na papierze naklejkowym. NastÄ?pnie przeszli??my siÄ? po szkole i porozlepiali??my naklejki w widocznych miejscach, tj. przy kranach, na kontaktach itp. Znaki znalaz??y siÄ? w ??azienkach, w klasach. CzÄ???Ä? z nich zabrali??my do swoich domów. PamiÄ?tajÄ?c o oszczÄ?dzaniu wody i energii mo??emy przyczyniÄ? siÄ? do ochrony klimatu naszej Ziemi. Ka??dy z nas mo??e daÄ? co?? od siebie. Ka??dy z nas ma wp??yw na klimat! 7. Gazetka ??cienna "Kioto w domu" LISTOPAD -KP 8. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z "Zielonego Pakietu"- STYCZE??-CZERWIEC-KP 9. Lekcje z wykorzystaniem scenariuszy "Klimat i energia"- zestaw scenariuszy do edukacji klimatycznej w ramach programu "Kioto w domu"- STYCZE??- CZERWIEC-KP 10. "Twórzmy klimat w szkole" -materia??y edukacyjne dla szkó?? wydawnictwa multimedialnego "Twórzmy klimat", filmy: "Katastrofa?", "OszczÄ?dzaj energiÄ?" itp. 11. Prezentacja power point " Moja wizja energii odnawialnej"- KP 12. Gazetka ??cienna pt: "Rozk??ad przedmiotów w czasie- zastanów siÄ? zanim wyrzucisz" 13. Film "Planeta Ziemia" "Burze"- KP- STYCZE?? Obejrzeli??my film edukacyjny wyja??niajÄ?cy skÄ?d siÄ? biorÄ? burze, jak powstajÄ? pioruny? W drugiej czÄ???ci filmu pojawi??y siÄ? osoby pora??one przez pioruny. Opowiada??y co czu??y, gdy przez ich cia??o przesz??a ogromna ilo??Ä? energii, jak dochodzi??y do zdrowia, jak nale??y siÄ? zachowaÄ? w czasie burzy. Po filmie w trakcie dyskusji wywnioskowali??my: w czasie burzy nie nale??y chowaÄ? sie pod drzewani po??o??yÄ? siÄ? p??asko na ziemi nie wychodziÄ? z domu gdy nadchodzi burza nie kÄ?paÄ? siÄ? w jeziorze podczas burzy zachowaÄ? pokorÄ? wobec zjawisk atmosferycznych14. Film "Wulkany"+ do??wiadczenie Obejrzeli??my krótki film o tym, jak dochodzi do erupcji wulkanów, gdzie wystÄ?pujÄ? wulkany i do czego prowadzÄ? ich wybuchy. W trakcie oglÄ?dania uzupe??niali??my kartÄ? pracy, którÄ? sprawdzili??my pod koniec spotkania. Na kolejnych zajÄ?ciach ko??a postanowili??my powtórzyÄ? do??wiadczenie z wybuchem wulkanu, gdy?? by??o bardzo widowiskowe i ciekawe. 15. Debata" Plusy i minusy ??wietlówki i ??arówki" Postanowili??my przeprowadziÄ? debatÄ? na temat plusów i minusów zwyk??ej ??arówki i ??wietlówki kompaktowej. Dostali??my od pani Asi artyku?? z gazety ekologicznej "Echo ??wiat" pt.: "Nowe ??arówki i ... nie wszystko jasne" Roberta Jordana z grudniowego numeru 2009 roku 12 (197). Podzielili??my siÄ? na zespo??y i wypisali??my plusy i minusy ??arówki i ??wietlówki. Powsta??y plakaty. Wnioski sÄ? zastanawiajÄ?ce. 16." Ocena stanu zanieczyszczenia ??rodowiska najbli??szej okolicy"- lekcje w terenie- KP-MAJ Mam wp??yw na klimat - wiÄ™cej...
Mam wpływ na klimat
|