Dbamy o zdrowieScenariusz zaj?? Grupa wiekowa: 6- latki Kr?g tematyczny: Dbamy o zdrowie Temat dnia: Chcemy by? zdrowi Cele operacyjne: Dziecko: - potrafi uzasadni? konieczno??? dbania o zdrowie, - potrafi uzasadni? rol? owoców, warzyw, mleka, sera dla zdrowia, - potrafi wyja??ni? potrzeb? aktywnego wypoczynku jako ??ród??a zdrowia, - potrafi twórczo my??le? i dzia??a? w ró??norodnych zabawach, - potrafi dokona? syntezy i analizy s??uchowej wyrazów, zaznacza spó??g??oski i samog??oski w schemacie wyrazu, - potrafi globalnie odczyta? wyrazy. Metody: - pokaz, - rozmowa, - burza mózgów Formy: - praca z ca??? grup?, - praca w parach Pomoce dydaktyczne: plansze tematyczne „Jak dbamy o zdrowie”, zagadki nt. zdrowia, napisy do czytania globalnego, cegie??ki do analizy wyrazów, r?kawiczki, szaliki, czapki dzieci, materia??y do dzia??a?? plastycznych. Przebieg zaj?cia: 1. Powitanie w kr?gu Powitanie dzieci które np. lubi? spacery, lubi? owoce, lubi? ?wiczy? itp. Dzieci, których dotyczy powitanie machaj? do nauczycielki r?k? . 2. Zabawa integracyjna – cebulka „ Witaj? si? cz???ci cia??a”. 3. Przypomnienie sposobów dbania o zdrowie i zapobiegania chorobom ( prawid??owe od??ywianie, dbanie o higien? w??asnego cia??a, ruch na ??wie??ym powietrzu, prawid??owe ubieranie si? w zale??no??ci od pogody, walka z zarazkami i bakteriami na podstawie plansz tematycznych „Jak dbamy o nasze zdrowie”, wiersza Lewandowskiej „ Na zdrowie” i do??wiadcze?? dzieci. 4.Twórcze opowiadanie „ Co by by??o, gdyby??my si? nie myli?” 5. Zabawa „Klejenie”. Dzieci w parach nabieraj? niewidzialnego „kleju” i klej? sobie nim cz???ci cia??a, z któr? skleja si? z partnerem np. ramiona. Nast?pnie udaj?, ??e s? do siebie przyklejone i razem poruszaj? si?, wykonuj? ró??ne czynno??ci nie roz???czaj?c si?. Czarodziejska moc rozkleja ramiona i dzieci wybieraj? inne cz???ci cia??a, które „smaruj?” klejem. 6. Czytanie globalne Rozwi?zywanie zagadek zwi?zanych ze zdrowiem, odszukiwanie napisów – rozwi?za?? zagadek: SPORT, ZDROWIE, Z?BY, GIMNASTYKA, OWOCE, MLEKO. 7. Analiza i synteza s??uchowa wyrazów: MYD?O, WODA, UMYWALKA, ZDROWIE, SZCZOTECZKA, PASTA itp. – zaznaczania w schemacie wyrazów samog??osek i spó??g??osek 8. Zabawa zr?czno??ciowa „Ubieramy czapki, szaliki, r?kawiczki”. Dzieci dobieraj? si? parami. Jednemu dziecku zawi?zujemy oczy. Jego zadaniem jest ubranie w przygotowane rzeczy swojego kolegi z pary. Zamiana. 9. Zabawa „Gdyby moje cia??o mog??o mówi?”. Dzieci losuj? napisy cz???ci cia??a np. oko, usta, ucho, g??owa, r?ka. Nauczyciel zach?ca dzieci, aby ta cz???? cia??a, któr? wylosowa??o, powiedzia??a, jak utrzyma? j? w dobrym zdrowiu. 10. Wypowiadanie si? dzieci na temat swoich ulubionych potraw, rysowanie ich na ma??ych karteczkach. 11. Uk??adanie „S??oneczka” z karteczek z rysunkami wokó?? napisu „Smacznego”. Ka??dy promyk tworzony jest z tego samego rodzaju potraw np. s??odycze, owoce, nabia??. Porównywanie upodoba?? dzieci. Analizowanie, które potrawy s? najbardziej lubiane i jednocze??nie zdrowe. 12. Zabawa ruchowa „Spotkajmy si? w ...” Dzieci losuj? napisy BAR, RESTAURACJA, KAWIARNIA. Poruszaj? si? przy muzyce, na przerw? ustawiaj? si? w miejscu, gdzie umieszczony jest napis zgodny z wylosowanym. Zmiana miejsca napisów. 13. Praca plastyczna – plakat „To s??u??y zdrowiu, To szkodzi zdrowiu”. Dzieci otrzymuj? kolorowe czasopisma i wycinaj? obrazki i nalepiaj? na jeden z plakatów. Dzieci ch?tne uk??adaj? z rozsypanki wyrazowej has??a do plakatów. 14. Po??egnanie – zabawa „R?kawiczki do pary”. Ka??de dziecko losuje z pud??a dwie r?kawiczki z zamkni?tymi oczami i wk??ada je nad??onie. Nast?pnie dzieci podaj? sobie r?ce w ten sposób, aby utworzy? z ró??nych r?kawiczek pary. Dbamy o zdrowie - więcej...
Dbamy o zdrowie
|