Wojna z mikrobamiScenariusz zajÄ?Ä?
Grupa wiekowa: 6- latki KrÄ?g tematyczny: Dbamy o zdrowie Temat dnia: Wojna z mikrobami Cele operacyjne: Dziecko: - zna wyrazy: bakteria, wirus, mikroby, mikroskop, preparat, - wie, gdzie mogÄ? znajdowaÄ? siÄ? bakterie i wirusy, - zna sposoby walki z mikrobami. - wie jak wyglÄ?da i jakie spe??nia funkcje mikroskop, Metody: - pokaz, - rozmowa, - czynna. Formy: - praca z ca??Ä? grupÄ?, - praca w zespo??ach. Pomoce dydaktyczne: tekst przedstawienia El??biety Burakowskiej pt.: „Wojna z mikrobami”; kukie??ki przedstawiajÄ?ce bakteriÄ? i wirusa; wykonane z papieru i folii okno, papierowe s??o??ce; wiadro; szczotka ry??owa; szmatka do wycierania kurzu; mikroskop, preparat z wodÄ? z zanieczyszczonego oczka wodnego; kartony i farby plakatowe;
Przebieg zajÄ?cia: 1. OglÄ?danie przedstawienia kukie??kowego pt. „Wojna z mikrobami”. WOJNA Z MIKROBAMI Obsada: wirus, bakteria, dziewczynka i ch??opiec. Mikroby razem: My jeste??my mikroby, roznosimy choroby, czaimy siÄ? skrycie, czyhamy na ??ycie! Wirus: Gdzie Pani lubi mieszkaÄ?, Pani Bakterio? Bakteria: Za brudnym paznokciem, w nie wypranych kocach, w kurzu na pod??odze, na niemytych owocach w pierwszych lepszych brudach. WszÄ?dzie gdzie siÄ? uda. A pan, Panie Wirusie? Wirus: Na brudnym obrusie na nie umytych rÄ?kach, z daleka od wody. Woda to udrÄ?ka! Bakteria: Zw??aszcza, je??li z myd??em! Wirus: Ach, myd??o obrzyd??e! Na my??l samÄ? s??abnÄ? z trwogi... Bakteria: Nie przesadzaj tak, mój drogi. SzczÄ???ciem dla nas wiele ludzi zbytnio myciem siÄ? nie trudzi, wiÄ?c choroby kwitnÄ? zdrowo... Mikroby razem: Do ataku, marsz, bojowo! My jeste??my mikroby, roznosimy choroby, czaimy siÄ? skrycie, czyhamy na ??ycie! WchodzÄ? dzieci Ch??opiec: Jak tu duszno! Dziewczynka: Ile kurzu! Ch??opiec: Wpu??Ä?my tutaj trochÄ? s??onka Otwiera okno Niech ??wieci we wszystkich kÄ?tkach! Dziewczynka: Przynie?? prÄ?dko wiadro z wodÄ?, daj mi szczotkÄ?, tÄ? ry??owÄ?, a sam zetrzyj wszÄ?dzie kurz. Dzieci sprzÄ?tajÄ? a mikroby uciekajÄ?. Dzieci razem: Ju?? ko??czymy sprzÄ?tanie, myjemy siÄ? starannie, bo gdy czysto??Ä? w ko??o ??wieci, starsi zdrowi, zdrowi dzieci! 2. Rozmowa z dzieÄ?mi na temat przedstawienia. · Gdzie mogÄ? znajdowaÄ? siÄ? bakterie i wirusy? Dzieci wymieniajÄ? miejsca wystÄ?powania mikrobów. · W jaki sposób mo??na zniszczyÄ? chorobotwórcze wirusy i bakterie? Dzieci wymieniajÄ? znane im ??rodki czysto??ci · Jakich sprzÄ?tów u??ywa siÄ? do sprzÄ?tania? Dzieci wymieniajÄ? znane im przyrzÄ?dy do sprzÄ?tania. 3. Zabawa ruchowa. Dzieci wykonujÄ? ruchy polegajÄ?ce na na??ladowaniu czynno??ci zamiatania, ??cierania kurzu na pó??kach, zmywania pod??ogi i mycia okien. 4. Rozmowa na temat wyglÄ?du i wielko??ci bakterii i sposobu ich wykrywania. · Wyja??nienie dzieciom, ??e bakterie i wirusy sÄ? tak ma??e, ??e nie widaÄ? ich go??ym okiem · i dlatego sÄ? tak niebezpieczne. · Zaznajomienie dzieci z funkcjÄ? i wyglÄ?dem mikroskopu. · Wspólne wykonanie preparatu z kropli wody pobranej z zanieczyszczonego oczka wodnego. 5. OglÄ?danie preparatu. · Dzieci po obejrzeniu preparatu dzielÄ? siÄ? spostrze??eniami z nauczycielem i kolegami. 6. Malowanie farbami plakatowymi na temat „Bakteria”. · Dzieci malujÄ? portrety bakterii. Wojna z mikrobami - wiÄ™cej...
Wojna z mikrobami
|