Jak prowadzić lekcje o lesiePOZNAJ SWÓJ LAS Opisowy konspekt zajÄ?Ä? z edukacji przyrodniczej dla klasy III Uwaga : - ZajÄ?cia odbywajÄ? siÄ? w przeddzie?? ca??odniowego wyjazdu do lasu. - Strój i osobÄ? odgrywajÄ?cÄ? rolÄ? le??nej wró??ki i ca??y scenariusz zajÄ?Ä? ustalono i zaplanowano kilka dni wcze??niej. - Uczniowie sÄ? bardzo zainteresowani i zachwyceni takÄ? formÄ? zajÄ?Ä?, wiem bo sama je przygotowa??am i zrealizowa??am w swojej klasie ! Powsta??e prace plastyczne te?? sÄ? piÄ?kne ! Czas trwania zajÄ?Ä? 3- 4 jednostki lekcyjne Cele g??ówne : - poznanie gatunków drzew, najczÄ???ciej wystÄ?pujÄ?cych w polskich lasach - zapoznanie uczniów z ro??linami i zwierzÄ?tami dla których ??rodowiskiem ??ycia jest las , - rozpoznawanie odg??osów zwierzÄ?t i ??piewu ptaków le??nych, - nazywanie drzew li??ciastych i iglastych - wyró??nianie i nazywanie warstw le??nych - ró??norodne znaczenie lasów - znaczenie wody dla cz??owieka i ??rodowiska le??nego, rola lasów w zapobieganiu powodziom. Cele operacyjne: Ucze??: - bierze aktywny udzia?? w zajÄ?ciach edukacyjnych - wyró??nia i nazywa czÄ???ci drzewa - zna zasady prawid??owego zachowania siÄ? w lesie - wie, jakie drzewostany wystÄ?pujÄ? w naszych lasach - nazywa ptaki i zwierzÄ?ta wystÄ?pujÄ?ce w polskich lasach - zna nazwy owoców le??nych drzew i krzewów oraz sposoby rozmna??ania siÄ? tych ro??lin, - rozumie konieczno??Ä? ochrony drzew i lasów - zna warstwowÄ? strukturÄ? lasu oraz organizmy ??yjÄ?ce w poszczególnych warstwach cele wychowawcze : - dostrzega piÄ?kno i uroki polskich drzew i lasów - rozumie potrzebÄ? ochrony drzew i lasów przed negatywnym wp??ywem cz??owieka - potrafi wspó??pracowaÄ? w zespole Metody : PodajÄ?ca :informacje, instrukta?? praktyczna : dzia??anie, wykonanie prac plastycznych oglÄ?dowa : pokaz sylwet drzew, postaÄ? le??nej wró??ki, naturalne okazy li??ci, nasion, owoców, grzybów le??nych, ilustracje poszukujÄ?ca : gra TAK, NIE, NIE WIEM Formy : (zbiorowa, indywidualna, grupowa ) ?¹rodki dydaktyczne i materia??y : List, zagadki, ilustracje drzew i warstw le??nych, kolorowe flamastry, okazy naturalne ró??norodnych darów le??nych, kartoniki do gie??dy pomys??ów, nagrania odg??osów lasu, ptaków le??nych, karty pracy, materia??y plastyczne. Scenariusz zajÄ?Ä? : 1. Wprowadzenie : Nauczyciel wita wszystkie dzieci i informuje o tym, ??e na dzisiejszej lekcji porozmawiamy sobie o …, W tym miejscu zadaje dzieciom zagadkÄ? recytujÄ?c : - LubiÄ? chodziÄ? w??a??nie tam : gdzie powietrze czyste mam, drzewa dajÄ? zdrowy cie??, gdy upalny bywa dzie??. Ludzie grzyby tam zbierajÄ?, jagód dzban za darmo majÄ?, a wiewiórki, je??e, mrówki majÄ? w??a??nie w nim kryjówki ! W momencie gdy uczniowie odgadujÄ? rozwiÄ?zanie zagadki, rozlega siÄ? g??o??ne pukanie do drzwi. Nauczyciel otwiera drzwi do klasy i wszystkim dzieciom ukazuje siÄ? dziwna postaÄ? : Kobieta w wielkim kapeluszu ozdobionym sylwetÄ? dziÄ?cio??a czarnego, mchem, jarzÄ?binÄ?, poziomkami, okryta narzutÄ? z przypiÄ?tymi do niej li??Ä?mi drzew le??nych, szyszkami, mrówkami wyciÄ?tymi z czarnej tkaniny, grzybami z kolorowego kartonu.. Kobieta wnosi ciÄ???ki kosz, przykryty p??ótnem, dzieci nie widzÄ? co jest w koszyku. Nauczycielka zaprasza kobietÄ? do ??rodka , prosi aby usiad??a i odpoczÄ???a. W tym samym momencie rozlegajÄ? siÄ? cichutkie ??wiergoty ptaków, szum drzew le??nych, odg??osy le??nych zwierzÄ?t ( nagranie z p??yty CD). Kobieta siada i tajemniczym g??osem przemawia : „ – Witajcie dzieci, jestem le??na wró??ka, co spaceruje po le??nych dró??kach. ChodzÄ? sobie po lesie, czy to wiosna, czy to jesie??, zbieram le??nych skarbów moc, segregujÄ? je co noc. W tym koszyku mam co?? dla was, zaraz wszystko zobaczycie, tylko ka??dy niech obieca, ??e mnie w lesie odwiedzicie !” Dzieci obiecujÄ? odwiedziÄ? wró??kÄ? w lesie, kobieta macha na po??egnanie zielonÄ? d??oniÄ? i wychodzi z klasy . Wszyscy z zaciekawieniem zbierajÄ? siÄ? wokó?? koszyka, a pani odkrywa p??ótno. W koszu znajdujÄ? siÄ? orzechy laskowe, ??o??Ä?dzie, szyszki, jagody, poziomki, marynowane borowiki w s??oiku, li??cie z drzew le??nych, mech, sylwety le??nych zwierzÄ?t, ptaków, grzybów, drzew i krzewów oraz koperty z imionami – po jednej dla ka??dego dziecka i dla pani. Uczniowie wyjmujÄ? le??ne dary z kosza, ustawiajÄ? na stoliku, degustujÄ? le??ne owoce, marynowane grzybki i orzechy. StarajÄ? siÄ? nazwaÄ? wszystkie rzeczy znalezione w koszyku, okre??liÄ? z jakich drzew lub krzewów pochodzÄ? . Okre??lajÄ? do czego i dla kogo potrzebne sÄ? szyszki czy ??o??Ä?dzie ? Z pomocÄ? pani nazywajÄ? li??cie drzew rosnÄ?cych w polskich lasach np. li??Ä? dÄ?bu, li??Ä? brzozy, grabu. Pani w miÄ?dzyczasie otwiera swojÄ? kopertÄ? i czyta g??o??no dzieciom list , który siÄ? w niej znajduje. W li??cie wró??ka prosi o spróbowanie le??nych smako??yków i przyj??cie do lasu dzieci pod opiekÄ? pani, ale zanim siÄ? wybiorÄ?, wszyscy muszÄ? wykonaÄ? polecenia zawarte w kopertach z imionami. 2. Uczniowie siadajÄ? w ??awkach i ka??dy na g??os odczytuje zawarto??Ä? swojego listu. Zawarto??Ä? niektórych listów siÄ? pokrywa, sÄ? w nich jednakowe zadania do wykonania. Listy sÄ? przeró??ne, zawierajÄ? cenne informacje zwiÄ?zane z le??nymi drzewami i krzewami, zachÄ?cajÄ? dzieci do sprzÄ?tania lasu, sadzenia drzew, uczÄ? mi??o??ci do ro??lin i zwierzÄ?t mieszkajÄ?cych w lesie oraz szanowaniu zasobów wody. Dzieci muszÄ? opracowaÄ? regulamin, którego bÄ?dÄ? przestrzegaÄ? podczas pobytu w lesie oraz metody ochrony lasów przed niszczycielskim dzia??aniem cz??owieka np. : - Nie zrywaj kwiatów i nie wykopuj m??odych drzewek. - Nie ??am ga??Ä?zi i nie zrywaj li??ci z drzew - Nie zbieraj ptasich jaj, ??ywych owadów, ani innych ??ywych zwierzÄ?t. - Kiedy szukasz zwierzÄ?t pod zwalonymi konarami, pamiÄ?taj, by po??o??yÄ? konar tak, jak le??a??. DziÄ?ki temu nie zniszczysz zwierzÄ?cych domów. - Nie zostawiaj ??adnych ??mieci. Plastikowe torebki, puszki i butelki szkodzÄ? lasom. Nigdy nie rozpalaj ognia itp. 3. Zabawa ruchowa „Odg??osy lasu” Wyznaczone przez PaniÄ? dziecko wymienia odg??os, który mo??na us??yszeÄ? w lesie, dziecko, pozosta??e dzieci muszÄ? je pokazaÄ? np. : szum le??nych drzew – dzieci wyciÄ?gajÄ? rÄ?ce w górÄ?, wspinajÄ? siÄ? na palce i ko??yszÄ? ca??ym cia??em ??wiszczÄ?c, dzika ??winia - dzieci biegajÄ? na czworakach chrzÄ?kajÄ?c itp. 4. Dzieci majÄ?ce jednakowe polecenia zbierajÄ? siÄ? w grupki (sÄ? to 4 osobowe zespo??y), Wspólnie pracujÄ? w grupach, szukajÄ?c najodpowiedniejszych sposobów na rozwiÄ?zanie problemów zawartych w ich listach. Wszyscy zapisujÄ? swoje wspólne pomys??y na przygotowanym du??ym kartonie, u??ywajÄ?c kolorowych flamastrów.. NastÄ?pnie uczniowie oglÄ?dajÄ? przyniesione przez paniÄ? kartonowe ilustracje drzew rosnÄ?cych w lasach, starajÄ? siÄ? nazwaÄ? te drzewa, które znajÄ?, resztÄ? odczytujÄ? z ilustracji, porównujÄ? li??cie z koszyka wró??ki z li??Ä?mi drzew na ilustracjach, poznajÄ? owoce i nasiona poszczególnych drzew, przy okazji odkrywajÄ?, ??e wiÄ?kszo??Ä? z nich to po??ywienie le??nych zwierzÄ?t i ptaków. 5. Pani wiesza przy tablicy wielki arkusz papieru na którym zaznaczy??a g??ówne warstwy lasu i kilku przedstawicieli w poszczególnych warstwach . Zadaniem dzieci jest umieszczenie sylwet oraz pozosta??ych le??nych skarbów z koszyka le??nej wró??ki w odpowiednich warstwach, przed umieszczeniem dzieci wspólnie zastanawiajÄ? siÄ?, gdzie bÄ?dzie dla nich najodpowiedniejsze miejsce, wspólnie podejmujÄ? decyzjÄ?. NastÄ?pnym zadaniem jest dorysowanie przez ka??dy zespó?? uczniów kolorowymi flamastrami na powsta??ym plakacie innych przedstawicieli poszczególnych warstw lasu. 6. Zabawa ruchowa „Wyprawa do lasu” Dzieci wybierajÄ?, który sposób wymieniony przez PaniÄ? bÄ?dzie najlepszy i dlaczego ? SAMOCHÓD, ROWER, PIESZO, AUTOBUS, MOTOR Po dokonanym wyborze i odpowiednim uzasadnieniu, uczniowie na??ladujÄ? ruchem wybrane ??rodki lokomocji. 7. Uczniowie otrzymujÄ? w zespo??ach karty do gry przygotowane wcze??niej przez nauczyciela, segregujÄ? i uk??adajÄ? przeczytane zdania w 3 grupach, nastÄ?pnie do ka??dej z grup przyk??adajÄ? kartkÄ? z du??ym napisem : TAK, NIE, NIE WIEM. Przyk??adowe zdania w kartach do gry : Sosna i ??wierk to sÄ? drzewa iglaste. DÄ?b i brzoza to drzewa, które mo??na spotkaÄ? w lesie. W lesie nie powinno siÄ? krzyczeÄ?, gdy?? mo??na przestraszyÄ? zwierzÄ?ta. Je??eli spotkamy w lesie ??abÄ? lub jaszczurkÄ?, nale??y natychmiast jÄ? schwytaÄ?. W lesie nie mo??na biegaÄ? i krzyczeÄ?, bo mo??na przestraszyÄ? le??niczego. Po wypiciu napoju w lesie butelkÄ? nale??y wyrzuciÄ? w krzaki lub ukryÄ? za drzewem. Orzechy laskowe rosnÄ? na leszczynie. W polskich lasach ro??nie najwiÄ?cej pieczarek i i chabrów. Dzik jest zwierzÄ?ciem wszystko??ernym. DziÄ?cio??y, sójki i sikorki to przedstawiciele runa le??nego. Borowiki to grzyby trujÄ?ce, dlatego mo??na je deptaÄ?. Las jest wielkÄ? „fabrykÄ? tlenu”, warto przebywaÄ? w nim jak najd??u??ej. Lipa, modrzew, grab – to ro??liny trujÄ?ce. W lesie najbardziej nas??onecznionÄ? warstwÄ? sÄ? korony drzew.
TAK
NIE
NIE WIEM
8. Po zako??czeniu gry, uczniowie sprzÄ?tajÄ? kartoniki, odk??adajÄ? w wyznaczone miejsce i jednocze??nie odbierajÄ? od Pani przygotowane materia??y plastyczne do wykonania sylwety wybranego drzewa li??ciastego lub iglastego. Nadal pracujÄ? w zespo??ach, oglÄ?dajÄ? otrzymane materia??y, zastanawiajÄ? siÄ? jakÄ? czÄ???Ä? drzewa mo??na wykonaÄ? z poszczególnych materia??ów. PrzypominajÄ? jakie podstawowe czÄ???ci mo??na wyró??niÄ? u drzew ( pie??, konary, cienkie ga??Ä?zie, li??cie, owoce, nasiona ). MajÄ? do dyspozycji : karton, kolorowy papier samoprzylepny, plastelinÄ?, grubÄ?, kolorowÄ? w??óczkÄ?, karbowanÄ? tekturÄ?, ró??nobarwnÄ? bibu??Ä?, zasuszone li??cie drzew, farby plakatowe, klej. 9.Podsumowanie dnia i samoocena . 10. Na zako??czenie przeglÄ?damy wykonane prace. Uczniowie wybierajÄ? najciekawsze i uzasadniajÄ? swój wybór . Wszystkie prace przypinajÄ? na przeno??nÄ? tablicÄ?, z wykonanych prac powstaje wystawa drzew, dla spo??eczno??ci szkolnej i rodziców. 11.W domu: Pani proponuje napisanie podziÄ?kowania dla lasu za wszystkie dary, które z niego czerpiemy w formie wiersza. Jak prowadziÄ? lekcje o lesie - wiÄ™cej...
Jak prowadzić lekcje o lesie
|