konspekt
Magdalena Hryniewicz Scenariusz zajÄ?Ä? Hospitacja oceniajÄ?ca Grupa wiekowa: 6- latki KrÄ?g tematyczny: Wiosna w pe??ni Temat dnia: Wiosenne porzÄ?dki Cele operacyjne: Dziecko: - zna kolory pojemników do segregowania ??mieci, - wie, dlaczego nale??y segregowaÄ? ??mieci, - rozumie pojÄ?cie: recykling, odpady, - rozumie potrzebÄ? systematycznego segregowania ??mieci, - potrafi wskazaÄ? pomys?? na wykorzystanie odpadów, - potrafi samodzielnie wykonaÄ? prace plastycznÄ? z odpadów, Metody: - pokaz, - obserwacja, - kierowana aktywno??Ä? dzieci, - samodzielne do??wiadczenia dzieci Formy: - praca z ca??Ä? grupÄ?, - praca indywidualna Pomoce dydaktyczne: ró??norodne odpady-( wymienione w wierszu) puszki aluminiowe, pud??a kartonowe, butelki typu PET, butelki szklane, zabawki, folia aluminiowa, tektura, gazety, papier toaletowy, kartki z napisami „Odpady”, „Recykling”, „Segregacja”, sylwety ??mieci, arkusz szarego papieru z wyrysowanymi konturami boiska. Przebieg zajÄ?Ä?: Zaproszenie dzieci na wyk??adzinÄ?. Zabawa powitalna. Na ??rodku ko??a le??y arkusz szarego papieru – z wyrysowanymi konturami boiska. N. czyta wiersz – podkre??lone przedmioty w wierszu rzuca na arkusz szarego papieru.Kiedy?? tam wyrzuci?? Jurek PoplÄ?tany, stary sznurek. A nazajutrz obok sznurka Od banana spad??a skórka. Wyrzucona przez Karola. Tam te?? wkrótce Ja?? i Ola Wyrzucili bez wahania Swoje torby po ??niadaniach. Stos papierków po cukierkach Wysypa??a tam Walerka. Na papierki spad??a ??cierka, Jaka?? pusta bombonierka, I od lodów sto patyków, Pustych kubków moc z plastiku, Wyskubane s??oneczniki, Jeden kalosz, nauszniki, Stare trampki, pi??ka z dziurÄ?, Po??amane wieczne pióro, Kilka opon od rowerów I ogromny stos papieru. Oto tak, od sznurka Jurka. Wnet uros??a ??mieci górka. A z tej górki wielka góra, Której szczyt utonÄ??? w chmurach. Nie ma miejsca na boisko, Lecz ??mietnisko mamy blisko. Na koniec nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklane s??oiki, puszkÄ? po napoju, gazety, reklamówkÄ?, puszki po napojach, baterie. 5. Rozmowa na temat wiersza: - W jaki sposób boisko zamieni??o siÄ? w ??mietnik? - Jak oceniasz postÄ?powanie Jurka i jego kolegów? - Czy Jurek przewidywa?? konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplÄ?tanego sznurka? 6. Zabawa dydaktyczna „Co zrobiÄ? z ...”: Wspólne zastanowienie siÄ? nad problemem ??mietniska. Propozycje dzieci. Mo??e i my wspólnie spróbujemy przyporzÄ?dkowaÄ? nasze odpady z inscenizacji do odpowiednich pojemników. Mam tutaj przygotowane kolorowe i podpisane pojemniki. Zastanówcie siÄ? jakie odpady trafiÄ? do pojemnika z napisem: papier, szk??o, plastik i puszki, inne odpady. Dzieci segregujÄ? ??mieci do przygotowanych wcze??niej pojemników kartonowych. 7. Rozmowa z dzieÄ?mi na temat wyrzucania ??mieci w domu. Wyja??nienie pojÄ?cia – „Segregacja”. 8. Wspólne zastanawianie siÄ? z dzieÄ?mi, co dzieje siÄ? ze ??mieciami. Dzieci majÄ? do dyspozycji ró??ne sylwety produkty, które zosta??y przetworzone na nowe przedmioty np. opakowania szklane, papier, puszki aluminiowe- dzieci wspólnie dochodzÄ? do wiedzy, z jakich odpadów zosta??y wytworzone nowe produkty. Wyja??nienie pojÄ?cia recykling. 9. Zabawa ruchowa „Czarodziejskie sprzÄ?tanie” N. ustawia pojemniki do segregacji ??mieci w 4 miejscach sali. Dzieci otrzymujÄ? obrazki z ró??nymi odpadami. Na has??o „porzÄ?dek” dzieci gromadzÄ? siÄ? wokó?? wybranego przez siebie kosza. Wyznaczone przez N-la dziecko ma powiedzieÄ?, jakiego rodzaju ma odpadek. Sprawdzenie, czy ustawi?? siÄ? przy odpowiednim koszu. 10. Podzia?? dzieci na dwie grupy. 11. Zadanie plastyczne- dzieci wykonujÄ? „Wiosenne owady”. 12. PodziÄ?kowanie za zajÄ?cia. Recytacja wiersza „A ja jestem Ekoludek”. konspekt - wiÄ™cej...
konspekt
|