PomysÅ‚y na nagÅ‚e zastÄ™pstwaOd zawsze uczniowie przychodzÄ? do ??wietlicy w ramach „nag??ych” zastÄ?pstw za nieobecnych nauczycieli. Zmuszona jestem wiÄ?c prowadziÄ? zajÄ?cia z ró??nych przedmiotów nauczania. Nie jestem jednak przygotowana metodycznie do prowadzenia tego typu lekcji. Dlatego te?? postanowi??am prowadziÄ? zajÄ?cia trochÄ? innego rodzaju. Pierwszym etapem by??o przygotowywanie krótkich zada??. Gromadzili??my s??ownictwo wokó?? ró??nych tematów - przewa??nie zwiÄ?zane akurat z tematami zajÄ?Ä?, które by??y odwo??ane. Na bazie tego s??ownictwa uczniowie przygotowywali krzy??ówki, rebusy, zagadki i diagramy dla m??odszych uczniów. Powstawa??y prace dotyczÄ?ce pór roku, zjawisk przyrodniczych, wa??nych wydarze?? z ??ycia szko??y, kraju, profilaktyki, ale tak??e zainteresowa?? uczniów. Du??a czÄ???Ä? tych prac zosta??a wykorzystana w czasie zajÄ?Ä? ??wietlicowych, konkursów i opublikowana w szkolnej gazetce. Drugim etapem by??o rozwijanie i doskonalenie umiejÄ?tno??ci literackich. Zadaniem uczniów by??o napisanie bajki, opowiadania lub innej formy literackiej bezpo??rednio zwiÄ?zanej z tematem zajÄ?Ä?. Powsta??y wiÄ?c bajki przyrodnicze, o odpadkach, urzÄ?dzeniach technicznych, bezpiecze??stwie, bajeczki matematyczne, informatyczne i inne. Pod koniec ka??dego roku szkolnego, przewa??nie w maju, z okazji Dni O??wiaty, KsiÄ???ki i Prasy, wydajemy ksiÄ???kÄ? z najciekawszymi pracami uczniów, którÄ? umieszczamy w bibliotece szkolnej. Aby uczniowie mogli przekonaÄ? siÄ?, ??e w ??wietlicy w czasie zastÄ?pstw mo??e byÄ? ciekawie, stosujemy czÄ?sto zajÄ?cia oparte na rywalizacji. Dzieci bardzo chÄ?tnie biorÄ? w nich udzia??, pracujÄ?c w grupach, rozwiÄ?zujÄ?c problemy, wymy??lajÄ?c ciekawe rozwiÄ?zania. NajczÄ???ciej stosujemy pytania testowe z wiedzy ogólnej o ??wiecie. Pomys??y na nag??e zastÄ?pstwa - wiÄ™cej...
Pomysły na nagłe zastępstwa
|