Program „Czym skorupka za mÅ‚odu nasiÄ…knie… czyli jak pokochać przyrodÄ™, że by ona pokochaÅ‚a nas"W naszej szkole, w klasie freinetowskiej realizowany jest program "Czym skorupka za m??odu nasiÄ?knie… czyli jak pokochaÄ? przyrodÄ?, ??e by ona pokocha??a nas" Program „Czym skorupka …” s??u??y kszta??towaniu u dziecka aktywnej postawy przyjaznej dla przyrody. Zosta?? opracowany z my??lÄ? o wychowaniu pokolenia m??odych ludzi, wra??liwych na problemy ekologiczne, którzy w przysz??o??ci bÄ?dÄ? partnerami w zarzÄ?dzaniu ??rodowiskiem. Tre??ci programu sÄ? dostosowane do warunków ogólnopolskich, tak by móg?? on byÄ? realizowany w ca??ym kraju. Tematyka kolejnych zajÄ?Ä? jest dostosowana do rocznego cyklu ??ycia przyrody. Wiedza oraz Ä?wiczenia dotyczÄ? rodzimych ekosystemów i gatunków, z którymi uczniowie mogÄ? spotkaÄ? siÄ? we w??asnym otoczeniu. Realizacja wszystkich zajÄ?Ä? opiera siÄ? na bezpo??rednim kontakcie z przyrodÄ?, dlatego najwa??niejsza czÄ???Ä? ka??dego tematu jest przeprowadzona w terenie. Do??wiadczenia z czteroletniej realizacji programu w otulinie Gorcza??skiego Parku Narodowego pokazujÄ?, ??e praca z jednÄ? grupÄ? dzieci przez trzy lata i sta??y kontakt z przyrodÄ? prowadzÄ? do wytworzenia pozytywnej wiÄ?zi ze ??rodowiskiem przyrodniczym „ma??ej ojczyzny” i odpowiedzialno??ci za jego stan. Cele ogólne programu: Budzenie i rozwijanie wra??liwo??ci na przyrodÄ? Zdobywanie i doskonalenie umiejÄ?tno??ci obserwowania i analizowania zjawisk przyrodniczych Kszta??towanie pozytywnych wiÄ?zi ze ??rodowiskiem przyrodniczym i odpowiedzialno??ci za jego stan Tworzenie wiÄ?zi z regionem - „ma??Ä? ojczyznÄ?” Kszta??towanie proekologicznych postaw, w szczególno??ci zaanga??owania w aktywne formy ochrony przyrody we w??asnym otoczeniu.Program obejmuje trzyletni cykl zajÄ?Ä? prowadzonych raz w miesiÄ?cu wed??ug harmonogramu. Tematy realizowane w klasie I: Ziemia to nasz dom, poznajemy jÄ? i chronimyPrzyroda jest doskona??a, uczymy siÄ? jÄ? na??ladowaÄ?Przygotowujemy siÄ? do zimyHistoria regionu to historia mojej rodzinyPomagamy ptakom przetrwaÄ? zimÄ?Dbamy o czysto??Ä? powietrza w naszej okolicy, szkole i w domu.Jak ró??norodny jest ??wiat przyrodyNie wypalamy traw, chronimy zwierzÄ?ta naszych ??Ä?k i pólWitamy wiosnÄ? razem z mieszka??cami lasuWiosenne koncerty. Uczymy siÄ? s??uchaÄ? i rozumieÄ? g??osy ptakówZio??a i chwasty - leki z zielonej apteki Tematy realizowane w klasie II: Przyroda to skarbiec. Szukamy do niego kluczaMa??y ??wiat pod naszymi stopami. Pochylamy siÄ? by go poznaÄ?Pomagamy naszym skrzydlatym przyjacio??omPoznajemy tradycje ??wiÄ?teczne naszego regionu??ycie codzienne dawnej wsiKumkajÄ?ca stra?? naszych ??Ä?k, czyli jak polubiÄ? ??abyW lesie jeste??my tylko go??Ä?miPo co Pan Bóg swtorzy?? kwiatyNa kolorowym dywanie, czyli spotkanie z mieszka??cami ??Ä?ki Tematy realizowane w klasie III: Jesienne podró??e. Poznajemy wÄ?drówki zwierzÄ?t.Poznajemy mieszka??ców naszych rzek.Jesienne i zimowe k??opoty zwierzÄ?t le??nych i polnych.Czy zasypiÄ? nas ??mieci?Wiosenne wÄ?drówki ??ab.W przyrodzie nic nie ginie. Budujemy kompostownik.Las to nie tylko drzewa.Rozumiemy ??wiat przyrody. ??yjemy mÄ?drze i zdrowoPoznajemy park narodowy (krajobrazowy) i cieszymy siÄ? z jego sÄ?siedztwaSukces:Rozumiemy i chronimy przyrodÄ? w naszym otoczeniu Program â?¾Czym skorupka za m??odu nasiÄ?knieâ?? czyli jak pokochaÄ? przyrodÄ?, ??e by ona pokocha??a nas" - wiÄ™cej...
Program „Czym skorupka za młodu nasiąknie… czyli jak pokochać przyrodę, że by ona pokochała nas"
|