Kółko eko-chemW dzisiejszej rzeczywisto??ci szkolnej trudno mówiÄ? o pracy pozalekcyjnej – brak na niÄ? ??rodków. Wydaje mi siÄ? jednak, ??e praca taka – prowadzona spo??ecznie – jest niezbÄ?dna, zarówno dla lepszych wyników nauczania, jak i dla zawodowego rozwoju nauczyciela. Ograniczony, w planach nauczania, czas realizacji programu chemii i ekologii powoduje, ??e chcÄ?c osiÄ?gnÄ?Ä? dobre wyniki w pracy z uczniami zainteresowanymi tymi przedmiotami, trzeba regularnie prowadziÄ? zajÄ?cia kó??ka eko-chem. ZajÄ?cia takie bÄ?dÄ?c, swego rodzaju „poligonem” metod nauczania, pozwalajÄ? przygotowaÄ? uczniów do udzia??u w turniejach przedmiotowych, konkursach chemicznych i ekologicznych. Dla lepszego wykorzystania czasu na zajÄ?ciach kó??ka, zaplanowa??am pracÄ? na okres dwóch lat – dla uczniów klas II i III. Tre??ci nauczaniaTre??ci nauczania obejmujÄ? nastÄ?pujÄ?ce dzia??y: Nr dzia??u Tytu?? dzia??u Liczba godzin I
Substancje chemiczne i ich przemiany. Ekologia 4 II
Atom i czÄ?steczka 8 III
Roztwory wodne 8 IV
Kwasy, zasady i sole 8 V
ZwiÄ?zki wÄ?gla z wodorem 4 VI
Pochodne wÄ?glowodorów 4 VII ZwiÄ?zki chemiczne w ??ywieniu 4 Charakterystyka dzia??u Dzia?? I. Substancje chemiczne i ich przemiany Typy reakcji chemicznych Mol. Masa molowa Zagro??enia ekologiczneDzia?? II. Atom i czÄ?steczka Prawo sta??o??ci sk??adu zwiÄ?zku chemicznego Prawo zachowania masy Budowa atomu: jÄ?dro, elektrony Zale??no??Ä? miÄ?dzy budowÄ? atomu a po??o??eniem pierwiastka w uk??adzie okresowymDzia?? III. Roztwory wodne Woda jako rozpuszczalnik - roztwory Rozpuszczalno??Ä? StÄ???enie procentowe roztworu Dzia?? IV. Kwasy, zasady i sole Kwasy, zasady i sole wed??ug Arrheniusa Dysocjacja soliDzia?? V. ZwiÄ?zki wÄ?gla z wodorem Szereg homologiczny alkanów, alkinów i alkenów Porównanie budowy czÄ?steczek i w??a??ciwo??ci alkanów, alkinów i alkenówDzia?? VI. Pochodne wÄ?glowodorów Szereg homologiczny kwasów karboksylowych Aminy i aminokwasyDzia?? VII. ZwiÄ?zki chemiczne w ??ywieniu Cukry T??uszcze Bia??kaIII. Cele edukacyjne wykszta??cenie umiejÄ?tno??ci wnikliwej obserwacji i opisu zjawisk zachodzÄ?cych w otoczeniu za pomocÄ? jÄ?zyka chemicznego poznanie substancji chemicznych oraz procesów, którym one ulegajÄ? kszta??towanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysi??ku intelektualnego oraz postawy dociekliwo??ci przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji nauczanie przedstawiania rozwiÄ?za?? problemów i zada?? w sposób czytelny i precyzyjny wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania pope??nianych b??Ä?dów przygotowanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach konkursowych.Za??o??one osiÄ?gniÄ?cia uczniów ucze?? potrafi stosowaÄ? wiadomo??ci w sytuacjach nietypowych ucze?? umie formu??owaÄ? problemy i dokonywaÄ? analizy lub syntezy nowych zjawisk ucze?? potrafi proponowaÄ? rozwiÄ?zania nietypowe ucze?? posiada wiadomo??ci i umiejÄ?tno??ci znacznie wykraczajÄ?ce poza program nauczania ucze?? osiÄ?ga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych i ekologicznych.Procedury osiÄ?gania celów rozwiÄ?zywanie zada?? konkursowych rozwiÄ?zywanie testów konkursowych, które odbywa??y siÄ? w poprzednich latach zajÄ?cia laboratoryjne zajÄ?cia w pracowni komputerowejK????ko eko-chem - wiÄ™cej...
Kółko eko-chem
|