Eco - zespołyPlan realizacji „Programu eko-zespo??ów” Opracowany przez Mariol? Turowsk?-Moskalik dla Szko??y Podstawowej w Janowie „Jeste?? cz?stk? przyrody, wi?c dbaj o siebie”Poziom nauczania: szko??a podstawowa.
Zaj?cia edukacyjne : szkolne ko??o ekologiczne, lekcje przyrody.
Cel ogólny: Budzenie szacunku do przyrody. Kszta??towanie trwa??ych nawyków ekologicznego stylu ??ycia. Stworzenie mo??liwo??ci zdobycia wiedzy , przyswojenia sobie systemuwarto??ci, a tak??e przyj?cia postawy zaanga??owania, koniecznej w dzia??alno??ci zwi?zanej z ochron? i popraw? stanu ??rodowiska, Cele szczegó??owe ucze??: - Ukazuje elementy i cechy ??rodowiska naturalnego. - Dostrzeganie wp??ywu cz??owieka na krajobraz, wod?, powietrze – - elementy przyrody. - Ujawnia ??ród??a zanieczyszczenia – niszczenia przyrody. - Wdra??a sposoby zapobiegania niszczeniu przyrody. - Rozumie skutki interwencji cz??owieka w ??rodowisko. - Analizuje przyczyny degradacji ??rodowiska. - Dostrzega zale??no??ci pomi?dzy sk??adnikami przyrody. - Wdra??a metody niwelowania i zapobiegania zanieczyszczeniu zasobów przyrody. - Chroni ro??liny i zwierz?ta. - Akcentuje wp??ywu ??rodowiska na organizm ludzki. - Ukazuje skutki wyczerpywania si? zasobów naturalnych. - Ocenia stan ??rodowiska. - Wyja??nia konieczno??? ochrony przyrody. - Wypracowuje sposoby ochrony przyrody. Blok tematyczny
I Moje miejsce zamieszkania. Tematyka Sposób realizacji Termin
Co mnie cieszy w najbli??szym otoczeniu? Zaj?cia w terenie- Krajobraz najbli??szej okolicy. Petycja – Co chcesz zmieni? w swoim otoczeniu i dlaczego? Ukwiecanie szko??y – zbieranie nasion, wysadzanie ich wiosn?. Sprz?tanie terenów gminy. Wygrabianie li??ci wokó?? szko??y. Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zim?. Wycieczki dydaktyczno-krajoznawcze po najbli??szej okolicy. Wydawanie szkolnej gazetki ekologicznej „Eko-szko??a”. Przygotowywanie ??ciennej gazetki ekologicznej. 10. Przeprowadzenie ankiety ekologicznej w domu.
Rok szkolny 2003/2004
II Tworzenie EKOZESPO?ÓW Tematyka Sposób realizacji Termin
Ekozespó?? w szkole Przedstawienie i zainteresowanie programem ekozespo??ów dyrekcji i grona pedagogicznego. Ustalenie planu dzia??a??. Przedstawienie programu m??odzie??y. Utworzenie ekozespo??u. Zaproszenie do wspó??pracy rodziców. Przedsi?wzi?cia i poczynania w ramach programu.
Rok szkolny 2003/2004 grudzie?? stycze?? luty
III Odpady Tematyka Sposób realizacji Termin Czy odpady musz? by? uci???liwymi ??mieciami?
1.Rozpropagowanie akcji segregacji odpadów: Omówienie mo??liwo??ci segregacji odpadów dla dobra zasobów przyrodniczych i uzyskania korzy??ci finansowych. Segregacja puszek aluminiowych. Segregacja baterii. Zach?canie do segregacji odpadów w domu. Segregacja odpadów w szkole.2. Prowadzenie pomiaru wytwarzania odpadów. 3. Lokalizacja i prowadzenie spisu dzikich wysypisk ??mieci. 4. Informowanie o ich istnieniu w??adz gminnych. 5. Uporz?dkowywanie ich.
Rok szkolny 2003/2004 IV Woda Tematyka Sposób realizacji Termin Czy z??o??a wody pitnej s? nie wyczerpywalne ? 1. Rozpropagowanie akcji szanowania wody: Omówienie zagadnienia na lekcjach i apelu. Rozwieszenie ulotek, plakatów. Przeprowadzenie do??wiadczenia ile wody potrafi nakapa? z nie dokr?conych kranów. Sprawdzanie szczelno??ci i dokr?cania kranów . Hodowla- wp??yw jako??ci wody na wzrost ro??lin. Badanie wody w rzece. Tworzenie hase?? propaguj?cych oszcz?dzanie wody. „Burza mózgów”- jak mo??emy oszcz?dza? wod?? Obserwacja i analiza zu??ycia wody w domu.
Rok szkolny 2003/2004 V Energia Tematyka Sposób realizacji Termin Czy organizmy ??ywe mog? ??y? bez energii? 1.Rozpropagowanie akcji oszcz?dzania energii: Omówienie zagadnienia na lekcjach i apelu. Rozwieszenie ulotek, plakatów. Sprawdzanie i wy???czanie zb?dnie ??wiec?cych ??arówek. Proponowanie sposobów oszcz?dzania energii.2. Sprawdzanie zu??ycia energii elektrycznej w domach.
Rok szkolny 2003/2004
VI Podró??owanie Tematyka Sposób realizacji Termin Plusy i minusy istnienia ??rodków transportu. Poznanie w czasie lekcji rodzajów ??rodków transportu i wp??ywu ich na stan ??rodowiska. Pogadanka – Alternatywne ??ród??a nap?du i paliwa w ??rodkach transportu. Analiza za i przeciw stosowania samochodu jako ??rodka transportu. Wycieczka rowerowa. Rok szkolny 2003/2004 VII ??ywno??? ekologiczna i zakupy Tematyka Sposób realizacji Termin Warto wiedzie? co jemy. Wycieczka do gospodarstwa rolnego. Mo??liwo??? prowadzenia ekologicznego gospodarstwa rolnego- wywiad. Zasilanie ogródka przyszkolnego naturalnym nawozem . Projektowanie budowy kompostownika. Poznawanie znaczenia oznakowa?? towarów w sklepach spo??ywczych- zaj?cia praktyczne. Wykonanie z naturalnych materia??ów toreb wielokrotnego u??ytku na zakupy.Prelekcja : u??ywki a zdrowie cz??owieka – inscenizacja „ S?d nad papierosem, sad nad narkotykiem”. Rok szkolny 2003/2004 Eco - zespo??y - więcej...
Eco - zespoły
|