konspekt "Woda"Konspekt Temat: Utrwalenie wiadomo??ci z dzia??u „Woda”. Lekcja 1 / 2 Cele: Wykorzystywanie wiedzy przyrodniczej „ Dzia?? woda” w praktyce. Praktyczne korzystanie z ró??nych ??róde?? informacji. Rozbudzanie ??wiadomo??ci ekologicznej. Kszta??towanie proekologicznego stylu ??ycia. Trenowanie nawyku my??lenia ekologicznego w typowych sytuacjach dnia codziennego, tworzenie trwa??ych nawyków i zachowa?? ekologicznego stylu ??ycia w domu, szkole i najbli??szym otoczeniu. Budzenie osobistego, emocjonalnego stosunku do przyrody. Rozwijanie wra??liwo??ci i szacunku dla przyrody. Zwi?kszenie zainteresowania ekologi?, a w efekcie ??wiadome uczestnictwo w kszta??towaniu ??rodowiska oraz ch?? gospodarowania jego zasobami w sposób zrównowa??ony. Skuteczne podniesienie poziomu wiedzy przyrodniczej i ekologicznej dzi?ki ró??nym ??rodkom przekazu.Metody: - indywidualna : analiza tekstu, wypowied??, rozwi?zywanie zada??, rozwi?zywanie krzy??ówek, praca z map?.- zbiorowa, grupowa : praca nad tekstem, dyskusja, kula ??niegowa, metaplan)Pomoce: - podr?cznik pt. „Ekologia . Atlas ilustrowany.”,wyd. Europa w formie ksi???kowej i elektronicznej, - komputer z projektorem, - kartki, d??ugopisy i zeszyty do przyrody. Przebieg zaj??: 1. Wprowadzenie- Sprawdzenie obecno??ci. - Powtórzenie wiadomo??ci zdobytych na poprzedniej lekcji. - Poznanie spisu tre??ci ( budowy) podr?cznika „Ekologia. Atlas ilustrowany”. - Przypomnienie czynników ??rodowiska podr?cznik str.6. Zwrócenie uwagi na jeden z nich „Woda” – zapisanie go na tablicy. 2. Rozwini?cie2.1 Uczniowie szukaj? w podr?czniku informacji na temat „Zasobów wody na Ziemi” podr?cznik str. 40. Odpowiadaj? na pytania. Jak? powierzchni? naszej planety zajmuje woda? Czy ilo??? wody w przyrodzie jest zmienna? Czy lodowiec to woda s??ona? Jaka cz???? góry lodowej p??ywa nad powierzchni? wody?v Ka??da poprawna odpowied?? oceniana plusem. Wykonuj? zadanie z luk?. Zad.1 Wpisz w miejsce kropek w??a??ciwy proces, aby nast?pi?? obieg wody w przyrodzie. Opad, wsi?kanie lub sp??yw , …………….., skraplanie. Parowanie, skraplanie , ……………….,wsi?kanie lub sp??yw. v Pierwsza poprawna prezentacja oceniana plusem. 2.2 Uczniowie pracuj? z podr?cznikiem str.9. Tworz? poj?cia do hase?? – krzy??ówka na tablicy , których rozwi?zaniem jest has??o „woda”. W I E L B ? ? D S K L E R O F I T Y H Y D R O F I T Y F O T O S Y N T E Z A v Poprawne wyja??nienie has??a oceniane plusem. 2.3 Projekcja str.10 z podr?cznika. Uczniowie wyja??niaj? na podstawie ilustracji. „ Czy zachodzi zale??no??? temperatury wody w jeziorze od pór roku?” „ Czy temperatura wody w jeziorze ma wp??yw na organizmy ??ywe?”v Pierwsze poprawne wyja??nienie oceniane plusem. 2.4 Praca z podr?cznikiem str.31 i 8. Uczniowie wykonuj? rysunek jeziora nanosz?c poj?cia i opisuj?c w legendzie : litoral, pelagial, profundal, plankton, neuston, nekton, bentos. 2.5 Projekcja str.43 z podr?cznika. Analiza poj?? zwi?zanych z biegiem rzeki od ??ród??a do uj??cia na podstawie ilustracji str. 43. bieg górny:- ??ród??o, - wodospad, - zapora, - kotlina, - dolina prze??omowa. bieg ??rodkowy:- dop??yw prawy, - dop??yw lewy, - koryto. bieg dolny:- meander, - starorzecze, - uj??cie deltowe, - uj??cie lejkowe. v Poprawne wyja??nienie poj?? oceniane plusem. Analiza wykresu s??upkowego „?cieki przemys??owe i komunalne odprowadzane do wód powierzchniowych.” str. 43. Od którego roku zacz???a male? liczba ??cieków przemys??owych i komunalnych odprowadzanych do wód powierzchniowych? Jaka w latach 1990-2000 zachodzi tendencja odno??nie wód zanieczyszczonych odprowadzanych do wód powierzchniowych? Ile ??cieków przemys??owych i komunalnych by??o odprowadzanych do wód powierzchniowych w roku 1998 ?v Poprawna analiza wykresu oceniana plusem. 2.6 Praca metod? metaplanu nad problemem „ Jak ograniczy? ??cieki komunalne i przemys??owe w Polsce?”.
Dlaczego nie jest tak, jak powinno by?? Jak jest? 2.7 Projekcja str. 42 z podr?cznika. Nauczyciel prezentuje map? Polski. Uczniowie w oparciu o prezentacj? i prac? z podr?cznikiem odpowiadaj? na pytania. Wymie?? pa??stwa s?siaduj?ce z po??udniow? granic? Polski. Wymie?? pa??stwa s?siaduj?ce z pó??nocn? granic? Polski. Wymie?? pa??stwa s?siaduj?ce z wschodni? granic? Polski. Wymie?? pa??stwa s?siaduj?ce z zachodni? granic? Polski. Jeste?? w Opolu - na jakiej rzece? Jeste?? w Opolu - udajesz si? w kierunku SW. Jakie pa??stwo odwiedzisz ? Jeste?? w Opolu - udajesz si? w kierunku E. Jakie pa??stwo odwiedzisz ? Jeste?? we Wroc??awiu - udajesz si? w kierunku W. Jakie pa??stwo odwiedzisz ? Jeste?? w Opolu - jaki jest stan czysto??ci rzeki ,która przep??ywa przez Opole? Jakie rzeki ???czy Kana?? Bydgoski? i inne……v Ka??da poprawna odpowied?? oceniana plusem. 2.8 Praca metod? „kula ??niegowa” nad zagadnieniem „ Co jest przyczyn? zanieczyszcze?? wód Polsce.?”. Rozdanie karteczek. Uczniowie indywidualnie zapisuj? jedn? przyczyn?. W parach analizuj? swoje zapisy i ustalaj? czy s? istotne. W czwórkach analizuj? swoje zapisy, ustalaj? czy s? istotne i prezentuj? je w klasie. Po ocenie przez klas?, zapisuj? do zeszytu.v Praca ka??dego ucznia oceniana plusem. 2.9 Uczniowie indywidualnie w oparciu o skal? liniow? mapy str.42 z podr?cznika obliczaj?, na jakim odcinku na granicy Polski Nysa ?u??ycka jest rzek? silnie zanieczyszczon?, a na jakim ??rednio zanieczyszczon?. v Pierwsze poprawne obliczenia oceniane plusem. 2.10 Praca w parach.. Na podstawie mapy str.42 z podr?cznika podaj wspó??rz?dne: Katowic, Krakowa, Bia??egostoku i Szczecina. Pierwsze pary, które podaj? poprawne wspó??rz?dne, zapisuj? je na tablicy.v Pierwsze poprawne obliczenia oceniane plusem dla obu uczniów. 3. Zako??czenie3.1 Podliczenie plusów i wystawienie ocen. 3.2 Praca domowa. Wypisz do zeszytu informacje, jakie przedstawia mapa wraz z legend?- podr?cznik str.46. Uczniowie mog? tu dostrzec co najmniej :1.Pa??stwa s?siaduj?ce. 2.Morze Ba??tyckie. 3.Zatoki, zalew. 4.Rzeki i ich dop??ywy. 5.Jeziora. 6.Miasta. 7.Zlewiska. 8.Najd??u??sze rzeki Polski. 9.Najwi?ksze jeziora Polski. 10.Najg???bsze jeziora Polski. Opracowa??a Mariola Turowska-Moskalik konspekt "Woda" - więcej...
konspekt "Woda"
|