DZIEŃ WODY
·ChcÄ?c zachÄ?ciÄ? dzieci do prowadzenia zdrowego stylu ??ycia, zorganizowa??y??my dzie?? wody w przedszkolu. Od samego rana dzieci mia??y sta??y dostÄ?p do czystej wody mineralnej, którÄ? z ochotÄ? pi??y z kubeczków. Przeprowadzone zosta??o do??wiadczenie„ Ile jest wody na ??wiecie?”. Do du??ego s??oika zosta??a nalana woda, odzwierciedlajÄ?ca ca??y ziemski zapas wody. Dzieci zosta??y zapoznane z informacjÄ?, ??e od momentu powstania ??wiata bilans wody nie zmieni?? siÄ?. Jedynie zmienia siÄ? stan, w jakim ona wystÄ?puje i jej jako??Ä?. NastÄ?pnie z du??ego s??oika zosta??o odlanych 6 ??y??ek sto??owych wody do s??oika podpisanego etykietÄ? „woda s??odka”. Dalej ze s??oika z napisem „ woda s??odka” przelano do s??oika z napisem „wody gruntowe” 2 ??y??ki sto??owe wody. Na koniec przelano ze s??oika z napisem „ woda s??odka” do s??oika podpisanego „ rzeki i jeziora” oko??o 6 kropel wody. Dzieci mog??y porównaÄ?, jakich wód jest w przyrodzie najwiÄ?cej, jakich najmniej. Przeprowadzono rozmowÄ?, która woda nadaje siÄ? do picia, co sprawia, ??e wody pitnej jest coraz mniej. Dzieci podawa??y przyk??ady, w jaki sposób mo??na oszczÄ?dzaÄ? wodÄ? oraz jak mo??na dbaÄ? o jej czysto??Ä?. Ciekawym do??wiadczeniem by??o smakowanie ró??nych rodzajów wód. Dzieci porównywa??y smak wody s??onej i s??odkiej. Kolejnym do??wiadczeniem by??a obserwacja, jak woda zmienia swój stan skupienia pod wp??ywem zimna. Do s??oika nalana zosta??a gorÄ?ca woda. NastÄ?pnie przykryto jÄ? talerzem, a na talerzu umieszczony zosta?? zimny ??nieg. Dzieci mog??y zobaczyÄ?, jak woda paruje, a nastÄ?pnie skrapla siÄ?, stykajÄ?c z zimnÄ? powierzchniÄ? talerzyka. W tym dniu dzieci bawi??y siÄ? w zabawy muzyczno-ruchowe, zwiÄ?zane tematycznie z wodÄ?. By??a te?? praca plastyczna. Dzieci wycina??y z kolorowych czasopism zdjÄ?cia, przedstawiajÄ?ce ludzi i zwierzÄ?ta korzystajÄ?cych z wody. Z wyciÄ?tych zdjÄ?Ä? przygotowa??y gazetkÄ? ??ciennÄ? pt.: ”Woda to ??ycie”. Na zako??czenie dnia ka??de dziecko wysia??o na talerzyku rze??uchÄ? i przez kolejne dni podlewa??o jÄ?. Na jednym talerzyku nauczyciel umie??ci?? suche nasiona rze??uchy na suchym pod??o??u i nie podlewa??. Na wynik eksperymentu dzieci musia??y poczekaÄ? kilka dni. Przez kilka dni podlewa??y ro??linki i obserwowa??y, jak siÄ? rozwijajÄ?. Dzieci przekona??y siÄ?, ??e bez wody ro??liny nie mogÄ? ??yÄ?.
DZIEŃ WODY
|