W leśnej krainie
KONSPEKT ZAJÄ?Ä? PRZEPROWADZONYCH Z DZIEÄ?MI W ?¹WIETLICY Temat o??rodka tygodniowego: Las i jego mieszka??cy Temat o??rodka dziennego: W le??nej krainie Cel g??ówny: -poszerzanie wiadomo??ci na temat lasu i zwierzÄ?t go zamieszkujÄ?cych. Cele operacyjne. Ucze?? potrafi: -okre??liÄ? w??asnymi s??owami pojÄ?cie las -znale??Ä? potrzebne informacje w tek??cie dotyczÄ?ce drzew i opowiedzieÄ? o nich -aktywnie uczestniczyÄ? we wspólnej zabawie poprzez zaj. ruchowe i plastyczne -wymieniÄ? zwierzÄ?ta zamieszkujÄ?ce las Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa ?¹rodki dydaktyczne: k??Ä?bek we??ny, samoprzylepne karteczki, du??e arkusze papieru, kartki z fr. tekstu, encyklopedia, farby, pÄ?dzle, plastelina, bibu??a, no??yczki, plakat „Jesienne drzewo”, ilustracje zwierzÄ?t, karta do ewaluacji, kó??eczka Przebieg zajÄ?Ä?: Powitanie wspólnÄ? piosenkÄ? integracyjnÄ? w krÄ?gu:Wszyscy sÄ?, witam was, Zaczynamy, ju?? czas. Jestem ja , jeste?? ty, Raz, dwa, trzy. 2. Przedstawienie tematu zajÄ?Ä?. Definiowanie pojÄ?cia las. Ka??de dziecko dostaje karteczkÄ? i pisze w??asna definicjÄ? pojÄ?cia las, nastÄ?pnie dzieci grupujÄ? siÄ? w pary, odczytujÄ? definicje i starajÄ? siÄ? stworzyÄ? wspólnÄ? definicjÄ? na nowej kartce; podobnie, postÄ?pujÄ? w czwórkach, ósemkach..., a?? na du??ej kartce powstanie wypracowana przez uczestników definicja pojÄ?cia las. Odczytanie. Porównanie z definicjÄ? z encyklopedii. 3.Rozdanie karteczek z fragmentami tekstu J. Czechowicza „Le??ne listki”(podzia?? na role).Dzieci odpowiadajÄ? na pytania „Jakie li??cie wystÄ?pujÄ? w tek??cie?”, „Jak je opiszesz?”. 4. Zabawa ruchowa „Drzewa”. Ruch zgodny z instrukcjÄ? – pokazem n-la. Drzewa ma??e – dzieci kucajÄ? Drzewa du??e – wolno wstajÄ? G??owa prosto – prostujÄ? g??owÄ? RÄ?ce w górze – rÄ?ce unoszÄ? do góry RÄ?ce w prawo – ruch zgodny z tekstem RÄ?ce w lewo – podobnie Tak siÄ? chwieje du??e drzewo – dzieci ko??yszÄ? siÄ?. Kolejne próby ruchu z powtarzaniem s??ów. 5. Rozdanie li??ci. Nauczyciel wybiera dziecko, które ma w koszu zasuszone li??cie drzew i rozdaje grupie. Na podstawie tekstu z leksykonu przyrodniczego „Drzewa”, zadaniem dzieci jest rozpoznanie gat. drzew i dobranie informacje o drzewach, ich owocach itp. 6. Praca plastyczna. Malowanie li??ci farbami, wyklejanie plastelina, bibu??Ä?. Wycinanie li??ci. 7. Nauczyciel rozdaje ilustracje zwierzÄ?t. Dzieci wypisujÄ? na karteczkach zwierzÄ?ta mieszkajÄ?ce w lesie. NastÄ?pnie na gotowych kartkach z pytaniem „Które zwierzÄ?ta przesypiajÄ? zimÄ??” ZaznaczajÄ? odpowiedzi. 8. Przyklejanie wykonanych wcze??niej li??ci do wspólnej pracy pt. „Jesienne drzewo”. Ocena wspólnej pracy i naklejenie na ??cianie ??wietlicy. 9. Odgadywanie zagadek o zwierzÄ?tach.(Aneks 2). 10.Podsumowanie zajÄ?Ä?. Ko??czenie zdania: LubiÄ? las...Jestem jego przyjacielem, bo...(posadzenie w kole, k??Ä?bek we??ny do rzucania, ko??czy n-l). Która czÄ???Ä? najbardziej ci siÄ? podoba??a? ( dzieci majÄ? dwa kó??ka i przyklejajÄ? je przy wybranych punktach). 11.Definiowanie pojÄ?cia las. 12.Zabawa ruchowa 13.Wyszukiwanie w tek??cie informacji. 14.Malowanie li??ci i uzupe??nianie nimi pracy. 15.Odgadywanie zagadek. Aneks1
LE?¹NE LISTKI – JÓZEF CZECHOWICZ - fragment Jak lekko wiatr przewiewa...Jak ??piewnie szumiÄ? drzewa. SzumiÄ?, bo jesie?? lubiÄ?. Z??ociste li??cie gubiÄ?. GubiÄ? li??cie czerwone i rude, i brÄ?zowe, w??ród których, kto ??pi, us??yszy ich rozmowÄ?. Je??li to sÄ? dzieci, to, kiedy listek leci z po??ó??k??ych le??nych drzew, s??yszÄ? cichutki ??piew. Listek akacji: -Spadam, lecÄ? z ga??Ä?zi. Usch??em ju??. Jestem lekki, jak piórko krÄ?cÄ? siÄ? na wietrze we wszystkie strony ??wiata. Akacja sypa??a kwiatem, gdy wiosnÄ? rzÄ?dzi??a ??wiatem. Teraz listkami sypie na lasu dywan zielony. Listek lipy: -LecÄ?, lecÄ? ku ziemi. OdpoczÄ?Ä? chcÄ? na mchu, ??eby moje drzewko nabra??o wiele tchu. A??eby nie karmi??o przez zimÄ? li??ci wielu. Bo w zimie ma??o soku daje korzeniom gleba. Li??Ä? dÄ?bu: -Nie tknÄ???y mnie jeszcze deszcze, nie op??aka??y mnie s??oty. Opadam z dÄ?bu piÄ?kny. Opadam z dÄ?bu z??oty. Suchy jestem. Nie ??piewam. Tylko tak sobie szeleszczÄ?, póki nie zmy??y mnie s??oty, nie op??aka??y deszcze. Li??Ä? jesionu: -P??ynÄ? w powietrzu jesieni niby zielona ??ódka, zgrabna, zwinna i prÄ?dka, jak babie lato leciutka. Od s??o??ca, co jeszcze ??wieci, zagrzejÄ? siÄ?, brzegi zwinÄ?, poderwÄ? siÄ? spod drzewa i dalej gdzie?? pop??ynÄ?. Li??Ä? klonu: -A ja spadam jak ptaki. D??ugo na wietrze krÄ???Ä?. Po co siÄ? spieszyÄ? na ziemiÄ?? Mam du??o czasu. ZdÄ???Ä?. Jestem czerwie??szy od innych, migocÄ? bardziej z??oci??cie. I wszystkie dzieci wiedzÄ?, ??e ??liczne sÄ? klonu li??cie. Jestem ciemnoczerwony. Najciemniejszy w tym lesie. Spadam ciÄ???ko i prÄ?dko. To znaczy, ??e jest ju?? jesie??. Wiatr: -Opad??y listki le??ne. Na mchu zielonym drzemiÄ?. BudzÄ? je, wietrzyk – psotnik, lecÄ?cy ponad ziemiÄ?. Popycham je i targam, gwi??d??Ä? na nie weso??o, póki nie wstanÄ? wszystkie i nie zata??czÄ? wko??o. I tak mijajÄ? chwile. Cichutki wiatr przewiewa. Nad lotnym ta??cem li??ci szumiÄ? i skrzypiÄ? drzewa. Listki ??piewajÄ? cicho. Ta??czÄ?c ka??dy szeleszcze. Jeszcze daleko s??oty. Jesie?? weso??a jeszcze. Aneks 2 ZAGADKINazywajÄ? mnie doktorem, W lesie lub w parku Bo wiem, które drzewo chore w dziupli gdzie?? mieszka. Stuk, stuk, twardym dziobem stukam Chcesz jÄ? ucieszyÄ? I smacznego kÄ?sa szukam. -daj jej orzeszka. W ogrodach, w lasach zwierzÄ?tko to ??yje, Poluje na owady, na myszki i ??mije, A chocia?? niedu??e, nie zmyka przed psami, lecz siÄ? zwija w k??Ä?bek i broni kolcami. Je??li w lesie bywasz NajchÄ?tniej w dzie?? I hasasz tam rado??nie, do snu siÄ? k??adzie ZwróÄ? uwagÄ? na grzyba a gdy przyjdzie noc, Co na drzewach ro??nie. Pohukuje w sadzie. Pracowite i mÄ?dre W nocy pohukuje Z cienkich igie?? sosnowych, w nocy te?? ??eruje W krótkim czasie zbudujÄ? w dziupli w dzie?? siÄ? chowa, Dom trzynastopiÄ?trowy. ChoÄ? to ptak – nie ??piewa, tylko pohukuje W le??nej krainie - wiÄ™cej...
W leśnej krainie
|